Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretfiske på Blefjell - Turfilm


Robert L
 Share

Recommended Posts



Fire dager på over 1100 m.o.h på Blefjell resulterte i nok ørret til frokost og kvelds. At været spilte på lag gjorde naturen og utsikten ekstra spektakulær i fjellheimen.

Turen opp på Blefjell startet fra Nordstul som er det mest vanlige utgangspunktet for å komme seg opp på snaufjellet fra Notodden og omegn. Fulle av pågangsmot og iver etter god ørretfangst overgikk alt på vei opp fra Nordstulen og videre opp mot Bletoppen.

Tåka kom sigende på tett som en grøt og mørket hadde forlengst meldt seg før vi kom fram til Svartekulp.

Teltet kom opp i en fei i et noe ulendt underlag, men trøtte bein og slitne kropper var takknemlig for et liggeunderlag og en sovepose. Etter en rask brødskive på morgenen og flytting av telt så var det fiske som sto øverst på prioriteringslista. Fiskestang og snelle ble satt sammen og et godt utvalg av sluker blei veid for og i mot før den første turen rundt vannet var et faktum.

54f8dc986b-Blefjell24.jpg

Vinden hadde nordvestelig drag på hele turen og jeg hadde ikke engang tid til å analysere vannet før jeg effektivt begynte å fiske. Jeg fant fort ut at her var det lurt å kaste så langt ut som mulig, det var ganske langgrundt flere plasser og fisken hogg som regel langt ute i djuphølene.

Jeg innrømmer glatt at jeg er en innbitt markfisker, men på 1000 meter eller høyere er tidligere erfaringer at storfisken som regel tar på sluk og mindre fisk foretrekker enkelt bytte som mark. Jeg klarte selvfølgelig ikke dy meg å kastet ut en stang med mark og dupp for å se om dette var en realitet i dette vannet også.

Det skulle imidlertid vise seg at sluken tok mest fisk og størst fisk, selv om snittvekta lå på rundt 250 gr, noe som er en helt grei steikefisk, men de helt store ville ikke ta på dette vannet, selv om jeg er helt sikker på at dem er der en plass.

bcd9e05eef-Blefjell%C3%B8rret.jpg

Holmern er heller av friluftslivstypen som tar seg god til til å bli kjent i områder han ferdes i. Han tok seg flere toppturer i området rundt Storevassnuten og Nystulnuten med tilhørende topper. Det er et virkelig utsyn som må oppleves med den utsikten du får over 1200 m.o.h. Det var ikke noe reinsdyr å se på denne turen, selv om de var observert i området få dager før vi meldte vår ankomst.

09ebebacbf-Blefjell%20panorama.jpg

Dette var en helt fantastisk tur, med flott vær, nydelige farger i fjellet, greit fiske og mange naturopplevelser. Resultatet ble ca 20 ørreter mellom 200 og 370 gr, hvor flere at ørretene var gyteklare og derfor en del redusert i k-verdi (kondisjon)

Endret av Robert L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super film, dere er flinke!

Bare å fortsette, for dette vil vi ha mer av:)

Det kommer nok flere filmer utover høsten og ikke minst vinteren. Holmern storkoser seg på vinterturer og jeg håper på å finne gode pilkevann i vinter :thumbsup:

Finfin filmsnutt ifra Ble!! Skal jaggu dra oppover til helga,dere trigga meg

Beklager litt seint svar, men gytefredningen startet 1 september på Nordstul sameie sine vann, så jeg håper ikke du har reist på en bomtur? :roadrage:

Endret av Robert L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke helt tak i hva du kaller den lokale sluken som du bruker på filmen?

Var det den sluken du tok flest/størst på eller var det Stingsilda?

Den heter Lonarsluken. Tror den kun fåes kjøpt i lokale sportsforetninger i nærområdet rundt Notodden.

Det var Lonarsluken, Stingsilda, mark og Møresilda som tok flest fisk i den rekkefølgen :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den heter Lonarsluken. Tror den kun fåes kjøpt i lokale sportsforetninger i nærområdet rundt Notodden.

Det var Lonarsluken, Stingsilda, mark og Møresilda som tok flest fisk i den rekkefølgen :thumbsup:

Den selges kun over disk? Finner den ikke i noen lokale nettbutikker rundt Notodden?

Synes den du har på stanga i filmen (ca 10:20 ut i filmen) ligner veldig på Hallingkongen, Er det Lonarsluken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den kan faktisk ligne på Hallingkongen, både den blå og grønne, men er litt spinklere i formen og går finere i vannet mener nå jeg da!
Kan virke som den kun selges over disk og på bestilling. Har ikke fullt navn og nummer på produsenten av Lonarsluken, men skal sjekke det ut. :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.