Gå til innhold
Fiskersiden

flueliner


Ragin
 Share

Recommended Posts

Heisann, er relativt ny på fluefisking og lurer litt på oppbygging av snøret..

på mi stang har eg backing, fluesnøre (skyteline og skyteklump i samme) så har eg bare knytt fast ei vanlig sene som fortom i enden av fluesnøret (kirurgløkke på enden av fluesnøret, så bare en improved clinchknot i det vanlige snøret eg bruke som fortom...) dette har funket bra så lenge eg har fisket med flue (2 år ca)

begynte nylig å lese litt på nettet (då eg ska gå til innkjøp av 2hånds stang til neste sessong,.. litt hardt å kjøre 10kilos lakser på ei klasse 8 1hånds :P snakker av ærfaring) at folk bruker polyleadere, taperte fortommer osv.

Kan noken forklare ka dette er? :unsure:

polyleaderen festes i enden av fluesnøret via løkke-løkke sånn som eg skjønner det, men ka knyter eg videre fra polyleaderen, som igjen blir knytt på fluen? kor langt bør dette vere osv?

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en rein fortom som navnet skulle tilsi, men en "ekstra" del av snøret/klumpen med andre egenskaper.

Polyleaderen har en kjerne og overflate som et vanlig fluesnøre. Du fester inn vanlig fortom på polyleaderen, men gjerne noe kortere enn normalt. Særlig ved bruk av hurtigsynkende varianter, en lang fortom vil da gjøre at flua ligger høyere i vannet enn polyleaderen.

Ved å bruke en polyleader, de er vanligvis fra ca 5 til 13 fot, kan man raskt variere på hvilket dyp flua fisker. Polyleaderne kommer i ulik synkegrad.

Hvis man fisker på strekninger med varierende strømforhold og dybde kan man relativt raskt skifte fiskedyp uten å skifte hele klumpen/snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om man har en la oss si 10ft polyleader festet i klumpen så knyter man bare vanlig sene videre fra den? så det blir

backing - skyteline - skyteklump - polyleader (alternativt) - vanlig sene - flue?

Taperte fortommer då? ka er dette? bruker man dette helt i enden? altså at man knyter flua på i enden av den taperte fortommen?

Endret av Ragin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fester fluen rett på enden av de taperte fortommene ja, evt. spleiser en ekstra lengde sene i litt tynnere dimensjon på den taperte og så flua (for å få en lengre fortom). Jeg gjør enten det eller knyter mine egne taperte fortommer av 4 eller 5 forskjellige dimensjoner f.eks 0.52mm, 0.43, 0.38 og 0.33.

Man bruker taperte fortommer for å flua til å rulle helt ut og fortommen utstrekt. Med 2-3m sene i en tykkelse vil fortommen oftest kollapse i en haug foran snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.