Gå til innhold
Fiskersiden

Dupp og agn!


 Share

Recommended Posts

Hei dere!

Kan noen gi meg noen gode råd ang fiske med dupp etter sjøøret?

-Agn?

-Hvordan fisker man?

-Hvor lang fortøym?

-Kan man agne med sild eller makrell?

Hva har dere best erfaring med.

Alle gode tips mottaes med stor takk.

[ ;) ][?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kona fikk 11 sjøørreter for en stund tilbake på dupp og sild,

fisket med ca 1m fortom og sildebiter skåret i trekanter.

Veldig effektivt.

Men det er også bra og fiske med hel sild, bare den ikke er for stor.

Du trenger heller ikke kaste så langt for sjøørreten går helt oppe i tanget[ ;) ]

Har også fått en del sjøørret på dupp og mark, men erfaringsmessig så er sild bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Bruker en vanlig dupp og ca 1m fortom. Er det mye strøm i sjøen eller hvis det blåser kraftig, setter jeg på et lite splitthaggel 20 cm ovenfor kroken. Kjøper ferdigsløyd vanlig sild, (ikke agnsild)skjærer så 7 til 10cm lange strimler som er ca 1cm brede og ender i en spiss. Skjær også av fiskekjøttet i den spisse enden slik at sildeskinnet "flagrer" og beveger seg bra i sjøen. Påstand: Er det sjøørret i nærheten, er denne metoden overlegen. Vent 10-15 sekunder før tilslag etter at duppen har gått under. Sjøørreten bruker først å bite agnet på tvers for å lamme byttet. Er du for rask drar du bare agnet bort. Ulempen med metoden er ofte at fisken "sluker" agnet, slik at det kan bli vanskelig å få ut kroken hvis du skulle få en vinterslank fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Xtra

Takker for informative svar.

Håper på mange flere gode råd.

Skal ut å prøve noen av de nå,men det blir vel vanskelig å få noen sjøøret.[^]

Lykke til, og det er faktisk ikke så veldig vanskelig å få sjøørett. Det å få stor fin sjøørett derimot..sånn som de man ser bilder av i blader..det er nok litt verre:) Men ikke umulig det heller...

Hvis du er ute etter å få sjøørett som en ny art på lista så følg rådene over, og kom deg ut tidlig om morran eller fisk litt utover kvelden. Blir du lei av å vente på at duppen skal gå under så kan du jo alltids prøve noen klassiske sjøørretsluker som fiskes litt høyt i vannet. Husk også å "fiske sluken helt inn til land", for det er gjerne i det du skal løfte sluken ut av vannet at det hugger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kast ut duppen med silda i sjøen. Først noen meter fra land , vent i 10 min. skjer det ingenting kast noen meter lengre. Bytt sildestrimmel hvert 20 minutt. Jeg pleier å kaste med flue/ sluk i tillegg til duppfiske. Se på et sjøkart å finn steder hvor det er forskjellige dybder. Der jeg fisker har jeg erfart at det er "best" der hvor "bunnen" i sjøen går fra dypt til grundt. Der blir en masse strøm, som følge av tidevann, som bringer med seg føde til fisken. Jeg starter alltid fiske ca kl 04.00 om morgenen og avslutter ca 11. Erfaringsmessig er det best fra 06.00 til 09.00.

På tre timer en aprildag i fjor tok jeg 4 stk sjøørreter på denne måten. Størst fisk på 3.2kg - 2.8kg - 1.8kg og 1.2kg. Alle tok silda fremfor flua eller sluk!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.