Gå til innhold
Fiskersiden

Meitefarm


Blackburn
 Share

Recommended Posts

hold marken kjølig er vel kanskje det viktigste når den bare skal oppbevares.

ellers har jeg selv gått med tankene på markfarm. viktig med kasser med god jord, drenering. vet at endel bruker avispapir i bunnen.

bland inn litt havregryn (kokt) i jorden innimellom, i tillegg til gras og blader. pass på å ha lokk.

skal prøve å lete opp litt stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God jord og luftige boker/kasser oppbevares kjørlig og gjerne mørkt.

Jeg pleier å ha et lag med mose på toppen og avispapir over der igjen,som jeg dynker med vann og litt melis så det blir sukkerlake, det er snadder for marken[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Bruker å ha en eller to spann med mark som holder i ukesvis.

Bruker store plast malerspann eller limspann. Borer små hol rett under kanten på toppen, hele veien rundt og ca 5 cm. over bunnen, også her hele veien rundt. I botn har eg vått avispapir så en blanding av plantejord (kjøpt) sand og sagmugg. For all del ikke gress el. da dette rotner etter en stund og alle dine makk dør! [} :) ]. Opp på dette har eg igjen vått avispapir og mater makkene mine med litt kaffegrutt opp på avisen. På toppen av det hele har eg så mose, fersk, helt opp til lokket. Sett det hele kjølig og ta ut de makkene du har bruk for.[8D][8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg graver marken i mai og har den hele sommeren fram til laksesesongen er slutt. Har aldri skjedd at dette har gått galt.

Jeg gjør det på følgende måte:

Har en forholdsvis stor tett trekasse. Legger et tynt lag lett fuktet avispapir i bunnen. Deretter jord og mark. Bruker jord fra der marken er gravet. Over dette igjen opprevet lett fuktig avispapir. Det hele toppes med litt mose. Jeg fòrer ingenting gjennom hele sesongen.

Dette oppbevares i kjelleren frem til sesongen starter og campingvogna er kjørt ned. Bak campingvogna har jeg et meterdypt hull i bakken hvor trekassa legges ned. Deretter legges lokk over hullet, kryssfinerplate etc. Denne metoden har jeg brukt i 20 år og fungerer utmerket. Fuktighet er det verste som kan skje, unngå å "vanne" marken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri hatt problemer med ar marken dør når jeg har gras oppi, snarere tvert i mot, de yngler som aldri før. poenget er å lage en naturlig fauna for marken, slik at den vokser seg fet og fin. det er forskjell på litt og mye og. tipper marken hadde stryki med hvis du hadde fylt opp med kaffegrut og.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.