Gå til innhold
Fiskersiden

Fjærvinger!


Truttofil
 Share

Recommended Posts

Jeg sliter som f**n med dette her. Binder fluer så det holder, men fjærvinger, det får jeg rett og slett ikke til. Snakker altså om vanlige våtfluevinger av fjær, som f.eks Butcher. Har en pose med exellente andefjær, men det gjør ikkeno, de blir ikke seende ut som noe en fisk vil sette tenna i uansett. Klipper ut et pent stykke av fjæren som passer utmerket, men når denne biten skal på kroken, er det umulig å få den til å sitte pent. Enten krøller den seg, slik at vingen kommer på feil side av kroken, eller så klapper hele greia sammen. Glaner meg ihjel i bøker og på videoer, men det hjelper ikke. Skjønner ikke hva jeg gjør feil heller. Noen som har tips?

-Despera2- [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen til forumet!

kjenner god igen problemet. dette var noe jeg slet lenge med, før jeg kom over en reddende teknikk:

1-hold fjæren mellom pekefinger og tommel

2-klem ned fingrene og fjæra over kroken slik at fjæra ligger i posisjon.

3-løft trådholderen opp og før bindetråden mellom fingertuppene som holder vinga i posisjon, klem fast tråden med fingrene.

4- før tråden ned uten press (fingrene holder tråden stram rett opp.)

5 når tråden er rett ned strammer du bindetråden slik at vinga presses på plass rett ovenfra og ned.

6 surr flere ganger mens du holder vinga i posisjon.

hudk å bruke to fjær som er "motsatt" av hverandre for å ¨å to perfekte vinger.

håper det var mulig å få noe ut av dette.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten riktig;

4a) Før tråden ned uten press

4b) Før tråden oppover og trekk forsiktig til. Vingen skal nå være festet og du kan fortsette med pkt 6.

Grunnen til at tråden skal føres oppover og trekkes forsiktig til er at fibrene i fjæra "kollapser" bedre på denne måten og ligger lettere i den posisjonen du ønsker.

Dette med fjærvinger er forresten nokså vanskelig, men med litt trening så sitter den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jo, må vel bare øve videre. Det virker som om "trikset" er å klemme vingen med akkurat riktig press mellom fingrene når man trekker tråden ned? Med for lite pres blir vingen helt ubrukelig, og med for mye press blir den gjerne skeiv og fjærfibrene deler seg. Funka mye bedre når jeg bandt inn begge fjærene samtidig, enn å binde inn en av gangen. Fører tråden mellom de to fjærseksjonene, ned under fluekroppen, så opp over vingen og under kroppen igjen før jeg drar til.

Noen lure tips for å binde inn flatt tinsel da? Blir ofte en helt feil "knekk" i tinselet helt bakerst når jeg surrer det framover fluekroppen... Funka forresten sinnssykt bra med noe rødt "metallic" gavebånd etter jula... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er en fodel å binde inn begge vingene på en gang ja, er jo samme operasjon.

hvis du får til teknikken som jeg (med god hjelp fra rams) beskriver, er mye av jobben gjort.[ :) ]

når jeg binder inn flat tinsel, kjører jeg en runde over plassen der jeg får en knekk. men jeg vil og si at jeg sjeldent bruker så tykk og stiv tinsel at dette blir et problem. rød metallic gavebånd? høres interessant ut. det er bare fantasien som begrenser hva du bruker til materialer. har hatt mine raid rundt i forsjellige hobbybutikker, og har funnet perler og skinn som jeg bruker til noen artige nymfer. en kompis bandt ei nymfe som besto av tre gule perler som bakkropp, og ei hønehackle foran. thats it! han fikk masse fisk på den flua.

hva slags fluer binder du Truttofil? favoritter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker mest etter ørret, så det har blitt mest ørretfluer, men har så smått begynt å binde laksefluer også. Synes spesielt nymfer er genialt, de er ofte enkle å binde, og det skal ikke så mye til for at de ser skikkeli bra ut heller. Det virker som om fisken er enig også... :) Men binder mye forskjellig, tester ut forskjellige måter å lage fluer på. Parachutes er også enkle og blir seende bra ut, men syns de blir noe kjedelige i lengden. Planen for kvelder med dårlige forhold i sommer er å forbedre våtflueteknikker. Kjøpte ei bok av Ken Sawada for litt siden, og ble sterkt inspirert... 400 forskjellige våtfluer av en stor fluekunstner. De koster flesk de bøkene der, men jeg blir aldri lei av å bla i den. Sjekk ut www.kensawada.com om du liker fantastiske fluer... :D

Ellers skal jeg ta gjedde på flue i sommer. Jonsvannet her i Trondheim huser monstergjedder av enormt kaliber! Gjedde på over ti kilo fra flytering Må jo være spennende! :D Laget noen store streamere av bucktail og tokomponentlim kjøpt på biltema. Har tro på de til gjedda, og sjøørret i litt mindre størrelser. Fluene ble fine de, men ikke få limet på fingrene! Gikk rundt med et hull i pekefingeren i flere dager etter en liten dråpe fra herderen... Kanskje det limet man kjøper i fiskeforretninger ikke er like skadelig? :)

Har forresten nesten sluttet å kjøpe kobbertråd, etter at jeg fant en ledningstump det stakk ut masse kobbertråder av... En telefonsamtale til en kompis som har stødig tilgang til ledningrester, gjorde at jeg nå har kobbertråd for resten av livet. De tynne trådene passer spesielt bra til å bygge opp fortyngede nymfekropper med, da kroppen blir helt jevn. Jeg pleier å binde inn to - fire tråder i slengen, etter hvor tykk/stor flua skal bli. Om man har tilgang til forskjellige typer defekte kabler og ledninger (det har man som regel om man bare tenker seg litt om), er det en god idè å ta en titt på hva som er inni, ihvertfall om man binder en del fluer. I en ledningstump på 30 cm er det ofte kobbertråd nok til flere års forbruk... Da jeg enda ikke har funnet ledninger med passe tykkelse til ribbing (de trådene jeg til nå har funnet bli enten for tynne eller for tykke), bruker jeg kobbertråd fra butikk til dette.

Hvilke fluer binder dere/er favorittene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Truttofil

Ja jo, må vel bare øve videre. Det virker som om "trikset" er å klemme vingen med akkurat riktig press mellom fingrene når man trekker tråden ned?

Noen lure tips for å binde inn flatt tinsel da?

Trikset er ikke å trekke tråden ned, men opp!

Tinsel blir lettere å binde inn dersom du bruker smalt tinsel og/eller skråklipper enden du binder inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.