Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske Altevatn


Borris
 Share

Recommended Posts

Hei. Skal også på fisketur i Bardu snart, men skal på geavdnjajavri. Har fiska i Bardu i hele mitt liv, men har aldri fiske i storbukta før. Tror det er et bra alternativ. Har hørt historier om skikkelig kubber som har tatt der. Kan også anbefale å fiske i Osto som er på innerenden av vatne. Fått mye fisk der + en og annen storørret. Selv så vil jeg anbefale turer til de litt mer sidelignende fjellvannene rundt Altevatn.

Dybde har vel egentlig ikke så alt for mye å si er min egen erfaring, har fått fisk på alt fra 15 meter til en halv meter. Men anbefaler å legge seg på rundt 3-10 meter. Anbefaler kikkfiske på det sterkeste!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hyggelig å dele erfaringer på denne måten. Vist vi kjører inn til Osto, er Leina et godt alternativ. Men har hørt om ørreten i området. Har ikke vert så langt inn på vannet før, lurer på hvor nært elvemunningen det fiskes, rundt Osto. Storbukta er en stor og lang bukt, det er vel bare å se etter gamle hull, vist de vises:-) Er Geavdnjajavri et bra vann ? Går dere opp ved Røkskaret ? Ja kikke fiske er spennende...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er vanskelig å si hvor nærme dere skal fiske munningen. Men er bare å se etter andre hull. Garantert noen som har vært der før dere. Kan nevne at familierekorden på ørret er tatt i område (7.9kg) for å skryte litt. Geavdnjajavri er bra vann ja. Er et av de vannene jeg har fisket mest på. Har på nesten samtlige turer ditt reist hjem igjen med ei røye på over kiloet i sekken. Vi går over røykskaret om sommeren, men er endel som går over der om vinteren også. Vi går over litt lengre inn. Klarte dessverre ikke å finne navnet på fjellet. Men kjører til Osto så over vannet. Går rundt en stor topp midt oppe på fjellet, og kommer ned på et vann som heter eartebealjavri, som på gode dager kan være et ypperlig vann. så føller vi bare vannkanten til hytta. Går i scooterspor hele veien.
svarer gladelig på flere spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går dere sikkert rundt Lulit toppen på vei inn til Eartebealjavri 922 moh. Det var en mektig stor ørret dere har tatt v Osto :thumbsup: Selv har jeg 4 kg som pers, tatt på Senja sommertid. Hvilken hytte bruker dere ved Geavdnjajavri ? privat eller noe for utleie ? Vi bruker en hytte til Troms Kraft, ligger i nedenden ved Persenbukta. Så vi hadde tenkt på daksturer innover Altevannet. Er det lov å kjøre scooter over til Leina, og eller fjellet til Geavdnjajavri ? Tenkte det siden dere gikk i scooterspor. Jeg å min bror var ved røyevannet for noen år siden. det ligger rett nord for livassodden. Var der på sommertid 2 røyer på 1,5. tatt på botten mark. Men nå er det isfiske som gjelder.. :wave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en ide å slutte å blotte sårbare fiskeplasser som Osto på et åpent forum?! Foreslår at dere sletter/redigere tidligere innlegg.

Fylkesmannen vurderer faktisk å frede ørreten i Altevatnet

ref: http://www.folkebladet.no/nyheter/article8694567.ece

Når det gjelder Ærtebel og Gebna så er det ikke lov til å kjøre skuter inn dit uten disp fra kommunen. Du må nok bare pakke pulken eller sekken og gå inn, fin liten skitur :)

Det er Bardu jeger og fiskeforening som har hytta der. Kun medlemmer av foreninga kan leie hytta, men du kan overnatte der hvis du er på tur i lag med et medlem.

Endret av festbrems
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.