Gå til innhold
Fiskersiden

Havfiske rundt Stord/Huglo/Føyno/Valevåg


Hystad
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg er ganske ny på fiske fronten så jeg har noken spørsmål

Jeg er på leit etter noen fine plasser for lange,torsk,sei eller kveite.

Er det vanlig å dregge opp når ein fisker med agn f.eks?

Kva ustyr er det bra å bruke?sluk/makk/pilk/jigg

Er veldig intresert i fiske, men sliter litt å komme i gang.

Har fiska kvar kveld denne veka, fått 1 lange på ca 2-3kg og 5 pigghå på 1-3KG

Tar imot alle tips og triks! :thumbsup:

Endret av Hystad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til formuet :)

Plassene er jeg ikke kjente med. Så jeg har ikke noe og bidra med. Man pleier og dregge opp når det er mye strøm eller vis en skal ligge stille en plass. Du kan bruke havfiske bom med slep og et par opphengerene eller et paternoster takkel. Dette agnes med makrell, sild, brisling, reke, blåskjell osv.. Eller så kan man pilke med 2 gummimaker str. 5/0 - 8/0 men en pilk i enden. Det er jo også mye ferdige oppheng som man kan kjøpe :) Salarsport, baardsen xxl osv har bra utvalg.

Bare husk at pigghå er fredet.

Kristian

Endret av krishau2803
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til formuet :)

Plassene er jeg ikke kjente med. Så jeg har ikke noe og bidra med. Man pleier og dregge opp når det er mye strøm eller vis en skal ligge stille en plass. Du kan bruke havfiske bom med slep og et par opphengerene eller et paternoster takkel. Dette agnes med makrell, sild, brisling, reke, blåskjell osv.. Eller så kan man pilke med 2 gummimaker str. 5/0 - 8/0 men en pilk i enden. Det er jo også mye ferdige oppheng som man kan kjøpe :) Salarsport, baardsen xxl osv har bra utvalg.

Bare husk at pigghå er fredet.

Kristian

Hei Kristian

Tusen takk for gode tips. Eg får sjekke på butikkene i distriktet om det er noe bra å handle :)

Har prøvd noen dager nå, men fått lite fisk. Prøver å finne noen som jeg kan bli med å lære litt av, men er ikke alltid like lett.

Jeg vet at Pigghå er fredet, 4 fikk gå fri uten skader, var dessverre for mye skade på den siste. : /

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse flotte plassar i området der. Rundt Føyno er eg ikkje spesielt kjent, med unntak av området rundt Hestholmane. Møkje lyr i sundet, og ein og anna torsk.

Ellers har du Valebrotet, Kjekseskallen og Tråvåsskallen som er dei fiskeplassane som er mest populære der, men du kan finna fisk øve alt. Bere kikk litt på kartet og hold deg vekke frå områdene med evjebotn (spesielt rundt Tråvåsskallen og nåken plasser rundt Føyno). Skal du fiska med agn kan du med fordel ankra opp, men driftfiske går godt an, så sant du ikkje e ute i valefjorden på den heftigaste straumen, sjå da litt an med måne, og flo/fjæra.

Ein ting eg har lagt merke te, e at viss du skal fiska sei på Tråvåsskallen så står den stort sett alltid på botn, og bite helst på harp.

Kjøp deg nåken pilkar, nåke tjukk sene og nåken krokar, så kan du snikra deg sammen noko basic oppheng og klatta på litt agn, i dei områdene du nevner så er det ikkje detaljane som bestemmer. Berre til å komma seg ut :)

Endret av Anders Vik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Prøv "nakken" utforbi møbelfabriken på Huglo etter lange. Bruk havbom med slep og opphenger. Skate rundt "grovaholmen".

Sei i dagene rundt full måne og mot flo rundt grunnen som ligger midt mellom Hidle og Huglo, helst om høsten. I bratt skrenten ved Huglohammeren kan du få stor lang, brosme og uer hvis du er heldig. Spissøysundet er bra for sei og torsk. Kveite, følg denne: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/21720-kveita-paa-vestlandet-hvor/

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.