Gå til innhold
Fiskersiden

Ny båt - oppgradering fra gummibåten :)


kje
 Share

Recommended Posts

Bør de monteres i vinkelen på akterripas rekkerør?

Jeg solgte el-motoren min da den ikke gikk fortere enn max 2 knop med Micro Fun`en, og da går den nok ikke noe fortere med Yamarinen.

Jeg kan kanskje lage en tråd en gang om selvlaget 12V lithiumbatteri dersom det er noe interresse for det.

Ja, for da kan dei ikke vri seg på rekkerørene for det er alltid et problem hvis en monterer riggfesten på rake rekkerøyr, at dei vrir seg. (det er store krafter som er i sving på riggfesten).

Ok, da blr det ingen el-dreven båt da, hehe

Det er opp til deg, du kan ju alltid sende meg en PM om batteriet ditt. Har selv vart i tankene om å bygge et forbruksbatteri til min trollingbåt den gang mittt nåverende tar kvelden.

Vedr. rigge for trolling, du kan sjå på denne siden fra Finland, der finns det meste for din båt og du kan selv få masser av ideer.

Skal du kjøpe noe fra siden bør du ordne med en svensk adresse for jeg trur ikke dei sende utenfor EU.

http://www.jiicee.com/vene_se.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo genialt at min båt har vinkel på akterripas rekkerør. :)

Jeg har veldig lyst på el-motor også en dag. Først på prioriteringslisten er ekkolodd/kartplotter.

Skal se om ikke jeg får snekret sammen en tråd om batterier en dag.

Takk for linken, der var det mye bra. Fungerer det dypriggfestet til min båt tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken, der var det mye bra. Fungerer det dypriggfestet til min båt tror du?

Ja det trur jeg. Den vinkelbraketten er laget for båter type din og Buster og andre mindre typer av fritidsbåter. Større båter type over 5-6 m har som oftest egne løsninger så denne braketten er passende for båter type din.

Sjekk bare hva for dim dine rekkerør har. Trur dei er på 25 mm, men er det 22 mm så går det som regel å fikse v.h.a. at bytte klemmene på undersiden fra 25 til 22 mm via produkt fra Hydroscand.no. Jeg kan sende deg artikel nr hvis du må bytte (JiiCee kan også ha klemmer for 22 mm, spør dei først)

Brakettene er også laget for å passe fleire fabrikat av rigger, eg. dei vanligst forekommende typene s.s. Scotty, Canon og Big Jon slik at du ikke er begrensed til bare et fabrikat hvis du går for disse.

I tillegg er den targabøylen du ser på samme siden, laget for at monteres på ripa og passer antagelig på din båt. Men, JiiCee kan sikkert lage den slik at den passer for akkurat din (hvis ikke originaldim passer) båt (Yamarin er Finske båter) Da får du en fullt utrusted trollingskute, med festen for både rigger, trollingmaster og stangholdere. Er dette noe som du syns er kostsamt så kan jeg si på en gang at rimeligere utstyr får du bare hvis du kan lage allt selv.

Problemet med at få produktene til Norge er dog en liten hindring men, kan du bruke en adresse i Sverige så er saken løst

Hvis ikke så send meg en PM ;)

Her er det en del intressante bilder på akkurat "din" båt. Studere spesiellt bild nr 1:

https://www.google.no/search?q=Yamarin+4410&client=firefox-a&hs=ZiX&rls=com.floodgap:en-US:unofficial&channel=sb&tbm=isch&imgil=xRHOw4IwYjjq2M%253A%253BtFyjukIPYGY0jM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Ftrollingfiske.org%25252Fforum%25252Ftopic%25252F2221-selvlensende-jolleskj%25252525C3%25252525A6rg%25252525C3%25252525A5rdsjeep-med-styrekonsoll%25252Fpage-2&source=iu&pf=m&fir=xRHOw4IwYjjq2M%253A%252CtFyjukIPYGY0jM%252C_&usg=__rjWI5miPgLaUKhlCBXbfIjE8G9M%3D&biw=1236&bih=850&ved=0CC0Qyjc&ei=H29NVL_LNcG5ygOF_YCoBw#imgdii=_

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene Ramon! :) Det første bildet i linken din var faktisk et av de jeg så på da jeg vurderte å finne en ny båt, og som gav litt inspirasjon til å kjøpe nettopp Yamarin 4410. Det å lage utstyret selv er noe jeg vil sjekke ut mulighetene for etterhvert. Nå har jeg nettopp tatt VHF-sertifikatet så jeg må vel finne en passende VHF i den nye båten også... :)

Her er bilde av min båt før "rigging"

post-25360-0-72712500-1414794927_thumb.j

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hold oss oppdatert etterhvert som du finner ut hvordan du vill rigge den.

Hvis du ønsker å lage ting selv er dette avhengig av hva for vertøy du har tilgang til og om dette også innefatter sveis (TIG/MIG etc). Det går an at lage utstyr selv, jeg gjorde det til min båt men ovrlat sveisingen til en proff) Så sveisingen fekk jeg betale vilket kom på ca kr 5000

Syrefast rør koster ikke så mye men det er et helsike at bearbeide............

Jeg lagte et akterrekke for transport av stengene til og fra fiskeplassane, to "grabbrekken", et på kvar side av bakdørren Jeg lagte selv 28 stk stangholdere som siden ble sveiset på di rekken jeg hadde lagt + på det originale takrekket.

For ditt vedkommende, som ikke har kabin kan det være aktuellt at bygge en s.k. targabøyle som går fra ripa till ripa over din vindskerm. Du kan også antagelig kjøpe en slik ferdig fra JiiCee men det er du selv som velger

om du vill rigge så mye.

Ellers kommer du langt med att montere noen stangholdere på vindskermens øvre rør (2-4 stk) men, da bør du kanskje også montere noen rekkerør som stiver opp rekkerøret rundt vindskermen slik att ikke hele belastningen tas opp av originalrøret

To stk vinkelplattor i vinkelen på akterripas rekkerør + 4 til 8 stangholdere på akterrekka og du er klar til at skaffe dyprigger.

Med ett slikt oppsett kan du:

trolle med 2 (ev 3) stangparavaner på kvar side, dyptrolle med to stenger på kvar dyprigg Du kan i tillegg ha en stang ut i motorvattnet bak motoren, det er meget vanlig at fisk biter der.

Det betyr att du da har et oppsett for trolling med minimum 8 stenger med den 9. bak i aktervannet.

med et slikt opplegg kan du trolle i alle vann som tillater 8-10 stenger (i vert fall i Sverige, V-sjøene og i østersjøen....

Med et slikt opplegg troller min kamrat M.E. i Vættern med en 4 m. alubåt (Linder 400). Trur han t.o.m. kjør med 3 stangparavaner på kvar side (d.v.s. totalt 10 stenger) Med denne båten har han bl.a. tatt en av Vætterns største laks (en fisk på over 14 kg) ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Da jeg endelig fikk jolleplass i Oslofjorden kjøpte jeg meg en jolle: Terhi Micro Fun med styrekonsoll og 9.9 hk Tohatsu totakter. Ikke akkurat beregnet for fisking men med litt modifisering blir den iallefall en god oppgradering fra gummibåten! Dessuten slipper jeg å blåse den opp hver gang jeg skal ut å fiske :)

attachicon.gifBåt8.jpg

Kjøpte noen syrefaste rekker for å feste stangholderene på. Etter å ha oppdaget at disse var for brede for båtripa tok jeg drillen å borret nye hull i rekkene som var tettere. Gjennom Erik sin Evada-tråd her på forumet fikk jeg tips om å bruke olje som jeg dyppet boret i med jevne mellomrom.

attachicon.gifbåt3.jpg

De ble så skrudd til båtripa med Tec7 som lim og ikke minst for å forhindre vanninntrengning inn i dobbeltskråget.

attachicon.gifbåt6.jpg

Da ble stangholderne enkelt festet til rekkene.

attachicon.gifbåt1.jpg

Ekkolodd braketten ble festet til styrekonsollen med ledning ned til et selvlaget lithium-batteri 12v. Giveren ble festet med den hjemmelagde portable versjonen. Da var båten klar for trolling! :)

attachicon.gifbåt2.jpg

attachicon.gifbåt5.jpg

Planen videre er å få montert et feste for el-motor ved siden av bensinmotoren...

Hello old post and sorry for not speaking Norwegian but where did you get these rod holders from ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.