Gå til innhold
Fiskersiden

Stangkjøp/stangklasse-RÅD!


knutta
 Share

Recommended Posts

Skal ha meg tre nye fluestenger og ønsker på best mulig måte å dekke det stangklassespekter jeg trenger, men er svært usikker på hva jeg bør gå for???!

Tenkte på en 7èr stang til SØ fiske (ev også til smålaks)!

Vurderer en 5èr stang til marka/fjellefiske, men er veldig usikker på om jeg heller burde gå for en 4èr?????

Så tenkte jeg på en 3èr stang til kosefiske på vindstille flotte dager i marka! Eller burde jeg ned på en 2èr???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er like vanskelig hver gang for du sier ingenting om dine ferdigheter [ ;) ]

For å begynne med kosefiske i marka. Fluestenger i #2 er definitivt forbehold "spesielt interesserte" som driver med nærkamp. Er du ikke i denne gruppen får du neppe glede av stanga! En fluestang i #3 er derfor å foretrekke, men en kortere #4 kan også gi deg mye glede (prøvekast begge deler). Selv har jeg stenger i #2-#4 for dette formålet.

Innlandsfiske i marka håndteres greit med #5, men kan bli noe snaut på fjellet. I all ytterlighet kan #6 være aktuelt, men vil nok ikke oppleves som "best buy" i marka

For fiske i sjøen og smålaks er det tilstrekkelig med #7 eller evt. #8

-Det er ikke gæli det elPerro skriver heller, men stikkordet er prøvekasting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markafiske er ett vidt begrep. Det er, som jeg tolker det alt fra bekker/småelver til store vann. Jeg vil tro at den mest allsidige stanga til dette fiske vil være #5 hvis det er snakk om en stang.

Til sjøen og smålaksen vil jeg anbefale #8 på det sterkeste fordi den mestrer som regel vind og store fluer bedre enn #7, men det kan være store variasjoner mellom stenger og merker. Generelt sett er #8'rn en del hvassere enn #7 med en kraftigere rygg.

Det viktigste i alt dette er dine ferdigheter og hva du liker. Noen liker den kjappe "Amerikanske" aksjonen men andre sverger til den mere mykere og følsomme "Hardy" aksjonen. Uansett hva du velger må du regne med at du må bruke litt tid på å "kaste deg inn" med stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.