Gå til innhold
Fiskersiden

Fluebinding: Løsne tuben fra tubestikka?


robertar
 Share

Recommended Posts

hei jeg har et lite problem: når jeg har laget en tubeflue og skal løsne tuben fra tubestikka sitter den bom fast. Jeg tror det kommer av at jeg strammer bindetråden for hardt. Jeg bruker tubeslanger fra guideline (aktiv-fritid). har noen opplevd dette problemet, og/eller har en løsning til meg? (det finnes ingen dumme spørsmål sant[?])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut som om du kanskje bør bruke mere lim i kombinasjon med å ikke binde så innmari hardt med surretråden.

Selv bruker jeg tubeemner klippet fra en slange som jeg kjøper på Tess - disse har antakelig noe tjukkere vegger i og med jeg aldri har hatt det samme problemet du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ha bytta tubene med en type som er hardere og eller med tykkere vegger. Prøv å binde med litt tynnere tråd som ikke er så sterk (Ryker hvis du strammer for mye). Ha litt lakk på enden av hårene før du fester vingen så trenger du ikke binde dem så hardt nedtil. Bruk gjerne mindre bunter med hår hvis de løsner. Bruker ofte spytt til å smøre tuben før jeg setter den inn på nåla i bindestikka. Har kjøpt en dubbeditt for å feste tuber med som jeg setter i stikka. Den holder tuba fast ved at den klemmer sammen tuba i begge ender. Leveres med flere nåler med forskjellige dim. Kjøpte min i Danmark, http://www.huntershouse.dk/ Det settet står desverre ikke på nettstedet. Har en katalog hjemme som skal få et makent sett, men husker ikke i farten hvem det er. Kan komme tilbake til det hvis det er interesse for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei robertar. litt seint svar dette..

jeg har bundet hundrevis av fluer på dette systemet. mitt tips til deg er å bruke en innertube til dette. hadde akkurat samme problem som deg. ikke hør på de som sier at man ikke skal stramme tråden, det er jo det som er med på å gjøre flua sterk. bruker du innertube går det helt greit å få flua av samtidig som flua er sterk som juling. skulle det vise seg at tuba glir rundt, så bare gå noen få omdreininger med binder tråd på nåla.ta deretter lakk på. la dette tørke en dag eller så for å f det 100% tørt før du binder.

kjøp ei tube i medium og ei i x-small. disse passer sammen. det samme gjør large og small.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.