Gå til innhold
Fiskersiden

Senevalg, beste "coated" braid/multi?


LaHo
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Min erfaring med multifilament de siste årene, er som følger.

Suffix 832 green: støyer litt, men kaster ekstreme mengder vann. Kjøpte den etter anbefaling til laksefiske i fjor sommer, verste anbefalingen jeg har fått noen gang av en erfaren laksefisker. God knutestyrke. Terningkast: 2

SpiderWire Code Red: er en grei sene, men ikke stort mer enn det. Relativ myk og føylig sene. God knutestyrke. Terningkast: 3

Berkley Fireline Smoke: "knekker" i fibrene om du bretter den, det gir minimal knutestyrke og redusert styrke generelt. Terningkast: 2

Stren Microffuse 0.18mm er kun oppgitt til kun 5,4 kg bruddstyrke. Ikke så lenge siden jeg kjøpte denne, så jeg har ikke bred erfaring med den. Syns dog den støyer en del og tvinner seg litt for lett. Terningkast: 3

Berkley Whiplash Pro er den verste senen jeg noen gang har betalt penger for. Den kaster enorme mengder vann, den utvider seg i vann og mister fargen veldig fort. Terningkast: 1

Berkley NanoFil er den jeg har størst og bredest erfaring med. 0.12mm er litt i tynneste laget og tvinner seg litt for lett. 0.28mm er nok best til havfiske, litt for tykk og støyer en del. Derimot 0.15mm, 0.17mm, 0.20mm, 0.22mm og 0.25mm (0.25mm støyer litt, men en god del mindre enn 0.28mm) har jeg i Clear Mist og Low Vis Green. Clear Mist på alle ekstra spoler og Low Vis Green på originale spoler. Kun haspel (11 stykker).
Er fristet til å gi NanoFil terningkast 6, men det er fremdeles noen jeg ikke har prøvd. Er kostbart å kjøpe sene for "moro" skyld og for å teste, så jeg har vel innfunnet meg med at NanoFil er mer enn bra nok til mitt fiske :) Terningkast: 5+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suffix832

Jeg synes denne var sterk og kaster godt. Fordelen med denne, men også andre superliner jeg har brukt er at de virker å være mer tilgivende på "uortodokse" knuter ;)

Men jeg synes den støyer og fliser for mye.

Min erfaring med multifilament de siste årene, er som følger.

Suffix 832 green: støyer litt, men kaster ekstreme mengder vann. Kjøpte den etter anbefaling til laksefiske i fjor sommer, verste anbefalingen jeg har fått noen gang av en erfaren laksefisker. God knutestyrke. Terningkast: 2

SpiderWire Code Red: er en grei sene, men ikke stort mer enn det. Relativ myk og føylig sene. God knutestyrke. Terningkast: 3

Berkley Fireline Smoke: "knekker" i fibrene om du bretter den, det gir minimal knutestyrke og redusert styrke generelt. Terningkast: 2

Stren Microffuse 0.18mm er kun oppgitt til kun 5,4 kg bruddstyrke. Ikke så lenge siden jeg kjøpte denne, så jeg har ikke bred erfaring med den. Syns dog den støyer en del og tvinner seg litt for lett. Terningkast: 3

Berkley Whiplash Pro er den verste senen jeg noen gang har betalt penger for. Den kaster enorme mengder vann, den utvider seg i vann og mister fargen veldig fort. Terningkast: 1

Berkley NanoFil er den jeg har størst og bredest erfaring med. 0.12mm er litt i tynneste laget og tvinner seg litt for lett. 0.28mm er nok best til havfiske, litt for tykk og støyer en del. Derimot 0.15mm, 0.17mm, 0.20mm, 0.22mm og 0.25mm (0.25mm støyer litt, men en god del mindre enn 0.28mm) har jeg i Clear Mist og Low Vis Green. Clear Mist på alle ekstra spoler og Low Vis Green på originale spoler. Kun haspel (11 stykker).

Er fristet til å gi NanoFil terningkast 6, men det er fremdeles noen jeg ikke har prøvd. Er kostbart å kjøpe sene for "moro" skyld og for å teste, så jeg har vel innfunnet meg med at NanoFil er mer enn bra nok til mitt fiske :) Terningkast: 5+

Av de du lister opp har jeg prøvd de 3 første, og av de så har SpiderWire Code Red vært den beste.

Jeg kjører med vanlig PowerPro på ei haspelsnelle, mens jeg bruker SpiderWire Red på multisnella jeg kaster tunge baits etter gjedde med. Spiderwire har gitt meg minst trøbbel under kasting med multisnelle. Nå begynner den å blekne litt i fargen, men jeg har hatt den i 3 sesonger og det må være godkjent. Det er i hvert fall bedre enn hva jeg har opplevd med Sufix 832.

Spiderwire har gjort en god jobb på isen også, og her tror jeg den ligger litt foran de andre du nevner. Jeg tror den tar til seg mindre vann enn mange av de andre superlinene på markedet.

Stren Microfuse (http://stren.no/catalogue/B09B/sene,748/superlines-braided,749/microfuse,942/microfuse,5251.html) skal ha høyere bruddstyrke enn du skriver, i følge katalogen.

Jeg kommer til å kjøpe inn litt NanoFil for å teste ut denne.

Det er mulig den gjør seg godt på isen også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å kjøpe inn litt NanoFil for å teste ut denne.

Det er mulig den gjør seg godt på isen også? :)

Om det blir is , Lars ... ;) Ellers råder jeg på det sterkeste å sette inn line som skal brukes under minusgrader , med vaselinolje eller hvitt vaselin. 1 effektiv måte å impregnere multi med , og som ikke påvirker negativ, hverken lina eller fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det blir is , Lars ... ;) Ellers råder jeg på det sterkeste å sette inn line som skal brukes under minusgrader , med vaselinolje eller hvitt vaselin. 1 effektiv måte å impregnere multi med , og som ikke påvirker negativ, hverken lina eller fisket.

Hehe. Her er det is i store mengder allerede :)

Takk for tips. Det skal jeg absolutt prøve ut i løpet av vinteren for å se forskjell fra "ubehandlet" multi !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.