Gå til innhold
Fiskersiden

Art nummer 82


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Det har blitt veldig lite tid til fiske i det siste. Faktisk så lite at til og med bursdagsfisketurtradisjonen måtte utgå. Det er vel et ledd i det å bli voksen, I guess. Anyways, det er meldt et mannevondt vær så langt meteorologene tør å tippe her hos oss, så det gjaldt å utnytte den eneste tilsynelatende fornuftige fiskenatten som var å spore i langtidsvarselet. At det var natt til en onsdag fikk ikke hjelpe. Søvn kan vi koste på oss når vi blir gamle.

Torbjørn var også klar for å gjøre et nytt forsøk etter havålen, og vi hadde agn i sjøen langt der ute i havgapet i det klokken bikket 20.30. Det kunne vi egentlig ha spart oss. Torbjørn dro riktig nok til med en trønderål (torsk) under minstemålet nokså tidlig i økten, men da klokken rundt 01.00 hadde vi ennå ikke hatt et fornuftig run. Vi innså da at vi nok en gang hadde bommet på natten, og konkluderte med at det var like greit å reise hjem igjen.

Før vi vendte nesen sørover igjen, bestemte vi oss likevel for å prøve litt micromeite på en plass jeg har fundert på en stund. Det ble umiddelbart en suksess. Art nummer 82, rødflekket kutling, satt etter bare noen sekunders fiske. Jeg hadde ikke microvekt med meg, men fisken var helt sikkert sine 20 gram, noe som er specimen.

IMG_6791.JPG

Like etter fikk jeg enda et eksemplar, før Torbjørn fikk låne stangen, og plukket en liten rødflekket en, han også. Arten fikk han for første gang i Rogaland i fjor, men det er litt kulere å få de på hjemmebane, og ikke minst på selvoppdaget plass.

IMG_6798.JPG

På den nye plassen bugnet det for øvrig av liv. Jeg trodde et lite øyeblikk at jeg hadde spottet en panserulke, da alt jeg så var en liten munn med det som så ut som mye skjeggtråder rundt. Fisken tok rekebiten min, men viste seg dessverre å være en dvergulke. Trøsten ble en ny rødflekket like etter.

IMG_6802.JPG

Ikke lenge etter oppdaget Torbjørn en hårvar, en fisk jeg aldri har sett i sitt rette element her hjemme før. Fisken hang på sedvanlig vis nede i en sprekk, og var ikke spesielt lysten på å bli fisket. Alt jeg hadde av muligheter forsvant fullstendig da en trollhummer begynte å vise interesse for agnet mitt. Nuvel, vi fikk i alle fall sett den snodige flatfisken.

Før vi reiste hjemover ble det ellers ytterligere en rødflekket kutling og en vanlig ulke på meg. Og da fikk vi fisket av sånn ca 0,1 prosent av plassen. Jeg ser vel for meg at det skal bli dårlig rygg på unge Hopland i løpet av høsten, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.