Gå til innhold
Fiskersiden

Elendig så langt!


Hunter
 Share

Recommended Posts

Tror det kan være en kombinasjon av både temperatur og særlig vannstand/kvalitet.

I forrige uke kom det store nedbørsmengder, samt at det plutselig ble varmt igjen. Dette førte til at vannstanden i elvene i Troms steg ganske dramatisk, og holdt seg slik over helga. Var i Salangselva i helgen, og der var det bare å glemme å fiske(unntatt i vannene). Vannstanden var jamt 1 m over normal, samt at vannet var fullt av grus/sand/rusk og rask. Ikke mye fisk som går opp i dette! Dette var også tilfellet i Barduelva og Målselva.

På grunn av en ellers kald vår/forsommer er vannet også meget kaldt ennå. Var forøvrig ute igår en tur- og nå ser det mye bedre ut. Tempen er på veg opp også, så nå smeller det nok snart......[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en uke i nord, ved kvænangen, klarte bare å lure 3 fisk, selv om det var mye fisk på elva. Helt klart at den kraftige temperaturstiginen ikke var bra, elva steg med 5 grder på 1 dag for så å synke. Mye vann hjalp lite når fisken ikke vil ta, de store mengdene kommer heller ikke når vannet er for kaldt.

Det rapporteres om en god del fisk som ankommer alta i disse tider, litt varmere og mer stabilt sjøvann hjleper på oppgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Laksen er et STORT mysterium. Så det er vel ikke no svar på hvorfor det har vært dårlig i år. Er jo enda lang tid igjen så det kan jo ta seg opp. Jeg bor på Andøya, å det har vært dårlig i forhold til tidligere år. Har spurt et par Oldschooler's her, dem sier laksen kommer til høsten. Men da er det for sent [:0] Hvem vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Det har iallefall ikke lykkes for meg den første måneden.

Status pr i dag:

*Null i dødstreet

*En mistet (STOR)

*En etter flua

Jeg har stått på å fisket en god del. Ca 15 kveldsturer og 2 morgener i Bjerkreimselva. Samt 4 våkne døgn i Orkla. Jeg tviler på det er usannsynlig mye uflaks ute å går.[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Skulle gjerne gjort det Helge, for i Bjerkreim skjer det fint lite.

Dere får vel i bøtter og spann der nede i Mandal....

I dag drar jeg med Karl Inge til Etne sone 1 for å fiske sjøørret.

Om jeg har troen? Alltid[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De drar nok ikke i bøtter og spann i Mandal, dessverre. denne uka skal i følge statistikken være årets beste.. Selvfølgelig tas det fisk, men det er ikke i nærheten av de mengdene som er tatt tidligere år. Å fortsatt tro at stooore mengder fisk skal komme inn å gjøre sesonge like bra som tidligere er jo typisk for laksefiskere, eller superoptimister som de også kalles.

Heldigvis er Mandalselva en typisk smålaks elv med stort antall fisk, så noe vil også havne på land i år. Fangstene fra tidligere år kan man bare drømme om tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er til noen hjelp, så kan jeg bekrefte at det er samme elendigheta her oppe i nord også. Alle jeg har pratet med her oppe sier at det er dårlig fiske i både Finnmark og Troms.

Var senest ute igår og blanket på nytt. Etter 1 times fiske i monsunlignende tilstander, steg elva noe sinnsykt og ble caffe latte-brun av farge. Deretter kom kulingen, så det var bare å pakke sakene[ :P ]

Leste forøvrig i en lokalavis at oppgangen i Målselva er "normal" iår. At fiskere opplever sesongen som dårlig, begrunnes med at de siste årene har vært eksepsjonelt bra. Vet ikke jeg, men 1 uke i Målselva uten napp er ikke noe særlig vel?[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de ikke får i bøtter og spann i Mandal, så er det i allefall noen som får bra med fisk.

Jeg har nettopp snakka med Asmund Aa som er i elva. Han har fått 4 fisk på et halvt døgn. Erik fikk en fin sjøørret på 3kg. i natt, og Jan en laks på 3kg.

Det er mye fisk som går på elva nå og forholda ligger tilrette for et bra fiske fremover.

Jeg reiser til Mandal om en uke og gleder meg som en unge på lille julaften. [ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.