Gå til innhold
Fiskersiden

Krokstørrelser til fluer?


knutta
 Share

Recommended Posts

kan noen hjelpe en færsking med flue her!

Skal ha meg endel fluer, men usikker på hva slags krokstørrelser jeg trenger. Er vel greit med et spekter av størrelser for hver enkelt fluetype eller er det standarer dere legger dere på?

Skal ha en haug døgnfluer fra små til større (krokstørrelser??)

Stankelbeinkrokstørrelser?

maurkrokstørrelser?

Myggkrokstørrelser?

Nymferkrokstørrelser?

Vårfluerkrokstørrelser?

Håper noen kan gi meg noen "pekepinner"???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik gjør jeg det: (binder de fleste på TMC 100)

Døgnfluer: Str. 10-18. Holder med 10`er krok til vulgata imitasjoner, hvis du bruker forlenget bakkropp (Binder de på Foxtail "Wide grape").

Vårfluer: 10-18. Det holder med str 10 også når du skal binde grandis imitasjoner (største vårflue arten vi har). Husk at vingen helst skal stikke ut en halv krok lengde bak, så krok 10 holder som sakt..

Mygg: 16-20

Jeg vil helst slippe å binde mindre fluer enn krok 18, men kan til nød stoppe på 20. Sikkert noen som mener at man også bør binde mindre mygg, men det gidder nå ikke jeg. Tror uansett det kan være en fordel å fiske med litt større imitasjon enn det som egentlig klekker i enkelte sitvasjoner. Da skiller flua di seg ut fra alle de andre, og har erfart at det kan slå ann veldig bra.

Har ett eksempel- Var sinnsykt med aurevilli over allt, og fisken hadde tydligvis vanskelig for å velge flua mi blandt alle de andre. Så jeg prøvde like så godt med en litt over dimensjonert verson, og ørreten tok på første kastet. Litt over kilo`n var den ! Også opplevd det samme under mygg fiske.

Maur: Str. 10-16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av knutta

tenke nå i første omgang å kjøpe endel fluer på div rimelige nettsider. Var i ferd med å bestille endel istad, men ble brått usikker på dette med krokstørrelsene!

på sikt blir det vel litt binding også,men ikke før til høsten...

Tenk deg situasjonen: Du har kjøpt inn masse fluer fra et utenlands nettsted, reist og gått flere timer innover vidda til drømmevannet ditt. Når du kommer frem så ser du, til din store forbauselse, at det kun klekker blåstripete tundrafluer. Men bestilte du blåstripete tundraflueimitasjoner? Neppe! Da sitter du der da med skjegget fullt av postkasser og sipper over at du ikke har riktig flue.

Nei Knutta, begynner du å lære deg og binde fluer nå så tar du med deg fluebinderutstyret neste gang du skal til drømmevannet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Cato

sitat:Opprinnelig postet av knutta

tenke nå i første omgang å kjøpe endel fluer på div rimelige nettsider. Var i ferd med å bestille endel istad, men ble brått usikker på dette med krokstørrelsene!

på sikt blir det vel litt binding også,men ikke før til høsten...

Tenk deg situasjonen: Du har kjøpt inn masse fluer fra et utenlands nettsted, reist og gått flere timer innover vidda til drømmevannet ditt. Når du kommer frem så ser du, til din store forbauselse, at det kun klekker blåstripete tundrafluer. Men bestilte du blåstripete tundraflueimitasjoner? Neppe! Da sitter du der da med skjegget fullt av postkasser og sipper over at du ikke har riktig flue.

Nei Knutta, begynner du å lære deg og binde fluer nå så tar du med deg fluebinderutstyret neste gang du skal til drømmevannet.

Lykke til!

Er vel av de viktigste grunnene til å binde egne fluer det. Å kunne tilpasse de etter der du fisker.

Men det er jo greit å ha noe å starte med da, bare pass på så du ikke kjøper for flerfoldige tusner..[^]

Kjøp deg heller binde utstyr, og bind fluene selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.