Gå til innhold
Fiskersiden

slukboksen


poppe
 Share

Recommended Posts

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Til ferskvannsfiske etter ørret trenger man bare en sluk: Sølvkroken spesial 43, kobber og rød, 12 gram... I fjorårssesongen og denne sesongen har jeg og fiskekompisene mine fått følgende ørreter på denne sluken (vekt i kg [ :D ]): Ørreter på 3,9; 3,8; 3,0; 3*2,5; 2,2; 1,8; 3*1,4; 3*1,2; 4*1,0... Trenger man noen andre ferskvannssluker da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskvannsfiske, spesiellt etter gjedda, ville jeg hatt en svart Atom med grønne prikker på siden. Gammal er den, og den har jeg dratt mye gjedde på. 12g Reflex spinnner er også en sikker vinner, ihvertfall der jeg fisker i tide og utide.

Begge disse ble brukt i Mjøsa etter båt for noen uker siden (ja kall meg gjerne nostalgiker:), og det ble gjedde på begge.

Ellers bruker jeg den hvite og røde Hi-Lo'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj,oj litt av et monster [:0] , håper du kan produsere et bilde av monsterørreten [?] Tør jeg spørre hvor [?][:I][:I]

sitat:Opprinnelig postet av nighthawk

Åj åj åj... Spesial 43 har fått nok en storørret på samvittigheten. Natt til i går fikk jeg en fjellørret på 4,1 kg - ny personlig rekord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken ble tatt i Nordland, ikke så langt fra Bodø... I år har vi fått fisker på 4,1; 3,9; 2,5 ; 2,5; 1,4; 1,3 og 0,75 kilo i dette vannet... jeg røper ikke navnet på vannet her i forumet, men om du bor i nærheten kan du få være med på tur [ :D ]

Når det gjelder bilde, legger jeg det gjerne ut her, men jeg må bare vente på at komisen får fingeren ut og får det fremkalt. Dama mi hadde selfølgelig stukket av med digitalkameraet mitt denne kvelden.... arrrrg....Det var faktisk første gang i år jeg ikke hadde det med på fisketur... typisk. Kanskje det var derfor jeg fikk storingen?

Ellers... fisken var rimelig slank av en eller annen grunn... den var hele 80,5 cm. 4,1 kilo er ikke mye fordelt på denne lengden. Noen som vet hva normal K-faktor ville ha vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av nighthawk

Ellers... fisken var rimelig slank av en eller annen grunn... den var hele 80,5 cm. 4,1 kilo er ikke mye fordelt på denne lengden. Noen som vet hva normal K-faktor ville ha vært?

k-faktor:0,80

med en k-faktor på 1:5,12 kg...

du mista et kilo der.hehe...regn med besøk til neste år nighthawk...tobyene skulle fått kjørt seg[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Min erfaring er at små sildesluker kan være alt annet overlegent etter ørreten. En liten jensen pirken på 7 gram eller en liten atomsild. Den aller beste sluken jeg har fisket med var en liten sildeliknende sak i plast, mørk av farge, delvis gjennomsiktig og en propell(!) foran. På emballasjen stod det: "fiskes med varsomhet, beskatter fiskevannet hardt"[ :D ] Men det var ikke langt fra sannheten...

Av spesial er min favoritt den med oransje rygg og sorte(?) prikker, tett fulgt av spesial 43. Skal allikevel ikke påstå at spesial 43 ikke er den beste i serien[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:fy f...!!!!! Er det mulig? jaja,nå er billetten bestilt.Det var det siste puffet jeg trengte...

Fint! Alltid artig med folk som er genuit interessert i ørretfiske... Men du trenger vel ikke å bestille billett? Det er vel bare å kjøre?

sitat:Min erfaring er at små sildesluker kan være alt annet overlegent etter ørreten.

I utganspunktet har jeg tro på å bruke sildesluker etter ørreten. Jeg har brukt både jensenpirk, stingsild, møresild og herringsild flere ganger uten hell. Når ikke noe skjer har jeg satt på en Spesial 43, med det resultat at jeg har fast fisk etter kort tid. Dette har skjedd gang på gang. Resultatet er åpenbart - jeg bruker kun spesial 43 :-D.

En kompis av meg fikk nylig en ørret på 1,7 kilo. I gapet og nede i magesekken fant vi tilsammen 13 stingsilder. Man skulle dermed tro at det riktige var å fiske med en stingsild eller en jensenpirk for å få fisken på kroken. Men fisken tok på en Spesial 43!

Hvorfor er denne sluken så bra? Den har flott gange og fine farger (rød og kobber), som jeg tror trigger fisken til hugg - også når den ikke er sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av poppe

slukhals blir litt faar dumt, det gaar bare ann aa faa torsk paa den og det finnes sluker som er vel saa bra til torsk som den og i tilegg fisker andre typer...

assa, man kan få det meste på det meste. riktig tid, riktid sted. hvis ikke jeg husker _Helt_ feil så ble "den siste" norges rekorden på slettvar tatt på en slukhals (eller en av de andre slukene "som bare funker til torsk" )

Er jo masse eksempler på at man kan få fisk på hva som helst, leste i fiskejournalen at det var en svenske som hadde fått sjøørret på 12kg på havfiske på ganske dypt vann (husker ikke nøyaktig noe som helst egentlig, men var noe i den duren).

har selv fått horngjel (!) på bunnfisket jigg etter torsk. og laks på bunnmeite etter flyndre med reke, (riktig nok noen hundre meter fra ett elveutløp , hele området er vel ikke stort dypere enn 2-3 metr. er forresten aulielva det er snakk om.)

men poenget er at man kan få fisk på mye rart, er ikke sånn at slukhals BARE funker til torsk. eller at man BARE får flyndre på bunnmeite etter flyndre, er jo det som gjør fisking spennende.

max rotete innlegg, men har ikke sovet på 30 timer så tar kvelden nu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.