Gå til innhold
Fiskersiden

Slukstang til fattern?


max_fishing
 Share

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en ny haspelstang til min far som skal brukes på laksefiske i mellomstore elver.

Jeg skal ha han med meg på noen av mine turer i år, men som 100%fluefisker, så er jeg litt usikker på hva han bør ha til sitt slukfiske. Han kommer sikkert til å fiske noe med flue, men han har fisket mest med sluk tidligere. Ettersom vi ikke kommer til å fiske i store elver som Gaula osv, trenger vi ikke de kraftigste stengene som kaster de tyngste slukene. Han skal være med i Eidselva i Nordfjordeid, og Bjerkreim. Jeg er selv ikke fan av å stå å pælme med tungt utstyr når det ikke er nødvendig, og unner han heller ikke det ;).

Noen anbefalinger? Jeg tenker at kanskje 10-30g sluker kommer til å bli mest brukt - han har fått endel på små spinnere før. Tenker at man også prøver noe wobblerfiske. Kom gjerne med tips om hva å ha i enden av snøret også, eller generelle fisketips, men tenk små - mellomstore elver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjøp en ti fots stang med litt rygg i.Kjøp gjerne en Guideline LPX stang, eller en Shimano speedmaster stang. Beastmaster eller en rimeligere variant fra Berkley er også å anbefale. Må ha litt rygg. Dropp sluken og kjøp noen wobblere i stedet. Mye fint av håndlagede wobblere å få tak i, men får du ikke tak i det kan du kjøpe deg et par Rapala countdown. Holder i massevis. Bytt ut nylon med fireline. Bruk en meter med fortom av nylon. Blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.