Gå til innhold
Fiskersiden

Bygjeddeoverfall


Angerfish
 Share

Recommended Posts

Hei og hå! Tenkte jeg skulle dele en liten opplevelse med dere. En opplevelse som beviser at man ikke trenger å reise lang etter morsomt fiske!

Denne fredagen dro jeg og min storebror for å fiske i ei elv i trøndelagsomerådet. Vi fisket til sent på natt og jeg var hjemme ca kl 0300. Samboeren skulle opp på jobb kl 0600 og var så snill at hun vekte meg før hun dro. Det resulterte i at jeg ble lys våken og rastløs. Derfor bestemte jeg meg for å utnytte dagen og dra opp til den nærmeste fiskedammen jeg vet om her i Trondheim, Theisendammen. Jeg hadde dagen før BETALT for mark (sykt) for første gang, og følte at jeg MÅTTE bruke opp marken før den daua naturlig. Det har i det siste vaket ganske bra der oppe og jeg har fått litt småfisk på dagtid tidligere i sommer.

Nå skulle jeg altså fiske storfisken jeg har sett der oppe. Den som alltid vaker én meter til venstre for duppen. Den som bare napper i marken når jeg for én gangs skyld treffer vaket med ultralett oppsett, liten krok og en nydelig anrettet mark. Jeg gikk målrettet av bussen og rett til godplassen. Det vaket ganske bra, men ikke like mye som tidligere i uka. Klokka var 0715, sola strålte og jeg var helt alene. Nydelig! Etter en halvtime så begynte det å regne. "Flott! Værskifte!", tenkte jeg. Så bøtta det ned. Noe så sinnsvakt! Jeg ble våt inn til huden på et øyeblikk, og alle tegn til fisk døde ut. Men, regn holder iallefall folket hjemme. Jeg gikk rundt dammen og kastet, prøvde å plassere marken i vak og langs alle naturlige standplasser jeg kunne se. Etter to, tre timer hadde jeg kommet ca halvveis rundt. Jeg byttet fra krok og søkke til et rødt jigghode på 5 gram som jeg agnet med en ganske feit mark. På første kastet kjente jeg at noe tok marken. Den beit rolig og forsiktig. Jeg ventet 2 sekunder og gjorde tilslag. Reaksjonen i andre enden var jeg på ingen måte forberedt på. Stanga slo nesten ned i vannet, snella hylte av glede, og jeg skvatt som *****! Dette var absolutt ingen ørret! Gleden var likevel stor, og pulsen spratt i været. Den økte ytterligere når jeg kom på at jeg fisket med den minste ørretstanga, med 0.10-snøre og NULL fortom. Jeg er sjeleglad for at jeg tok spolen med fireline og ikke 0.16 mono akkurat denne dagen.. Når jeg endelig fikk tatt en titt kunne jeg bekrefte mistanken: jeg var utsatt for et godt gammeldags bygjeddeoverfall. Snella hylte på nytt og fisken dro 30 meter rett ut og ned. Dette gjentok seg sikkert 15 ganger før gjedda var utmattet jeg endelig fikk tatt rett grep og løftet den opp på land. Uten tang så endte jeg opp med noen tannmerker på begge hender når jeg skulle få ut kroken. Og det etter avlivning. Fiskevekta mi stopper på 6 kg, så jeg fikk ikke bekreftet annet enn at den veier mer enn det.. Lengden fikk jeg derimot målt og den ble 97 cm! Skulle i utgangspunktet likt å sette den ut igjen pga størrelsen, men fighten varte leeenge og fisken var helt ferdig så da blir det gjeddekaker resten av sommeren.

Jeg elsker at jeg kan ta bussen i 10 minutter og ha muligheten til å få både kilosørret og svære gjeddemadammer. Nå er målet å få en 10kg+ før isen kommer!

Gjeddekakefest, go!

post-30899-0-50732400-1437909795_thumb.j

Endret av Angerfish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

grattis med flott bartegjedde! er ofte bra fight med gjeddene på denne tida.

som du nevner er tang en bra ting når det er fare for gjedde på kroken. få deg gjerne en som er lang nok med en gang, så slipper du å kutte opp henda for mye. disse er fine:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Verktoy/Tenger/BFT-Hookout-Remover-Tang-med-pistolgrep-Rustfri164976-p0000178703

en kraftig avbitertang er ikke dumt å ha med i tilfelle man setter en krok i henda eller hvis kroken sitter håpløst i fisken. da kan man kutte kroken og få satt ut storfisken levende.

ser at du er sugen på å få 10kilos gjedde. da vil jeg anbefale deg å slippe ut de større fiskene(fisk over 5-6kilo). det er gjerne ikke så mange av gjeddene som blir 10kg og da er lurt å gi de som har kommet seg opp i litt størrelse sjansen til å bli enda større. det er bra for oss gjeddefiskere og ikke minst bra for livet i vannet. de større gjeddene spiser smågjedder og mye annet og holder dermed vannets fiskebestand i balanse.

våte hender, våt veiepose og liten tid over vannet er vel de viktigste tinga å huske på når man skal gjenusette ut fisk. en stor håv er også flott å ha. da blir det lett å lande gjedda og fisken kan også hvile oppi der mens man tar fram kamera og annet.

disse fra savagegaer er fine og lette å bære med seg: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/H%C3%A5ver,klepp/H%C3%A5ver/Savage-Gear-folding-mesh-h%C3%A5v-str-XL-70x85cm134587-p0000097318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.