Gå til innhold
Fiskersiden

Fenwick Aetos 4-22g 8' til variert bruk (erfaringer?)


Delirious
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg er nå fremover på utkikk etter en ny allround stang. Fra før har jeg en Daiwa Procaster Seatrout X 5-25g. I tilegg har jeg en Exage mini tele 3-14g 7', resten er blitt pensjonert/ødelagt.

Når det gjelder Daiwa er denne ganske langkastende og nokså kjekk å kjøre fisk på, men jeg opplever den som litt slaskete. Jeg synes også den er i lengste laget og vil nok foretrekke en kortere stang. Har også forsøkt å kaste fra båt med denne, men da blir den altfor lang. Siden den er 2-delt er transportlengden også altfor lang synes jeg.

Så over til Exagen. Den er igjen litt i korteste laget kanskje, men hendig å kaste med fra båten. Beste teleskopstanga jeg har prøvd, men fremdeles teleskop, med alle sine mangler.

Dermed trenger en ny stang. Stanga vil om det la seg gjøre bli brukt meget variert. For det meste til slukfiske fra land og båt herunder sø-fiske. Kommer til å bli brukt i sjøen rundt Stavanger og på Sørlandet hvor fisken er av mer moderat størrelse . På litt lengre fjellturer (1-2 ganger i året) hvor fiske ikke er hovedfokus akkurat. Til normalt ørretfiske i mindre vann under tregrensen (5-10 ganger i året). Kanskje også meget lett kystmeite hvis det lar seg gjøre.

Det jeg ser etter i ny stang er:

- Morsom å kjøre mindre fisk på

- Kort transportlengde

- Omkring 8 fots lengde.

- Muligheter til å kaste spinnere og sluker ned mot 6-7 g og sildesluker opp mot 20+ gram.

Har kikket litt rundt og funnet at Fenwick Aetos 4-22 g virker som et spennende valg. 2-12 grams stanga virker til å ha fått god omtale, men er redd denne blir noe lett til mitt bruk.

Er også åpen for andre forslag om noen har anbefalinger! : )

Forresten, hva slags snelle ville dere anbefalt til en slik stang? Jeg har en seido 1000ra bakbrems fra tidligere. Har også en SuperGT 2500 med bakbrems. SuperGTen synes jeg blir altfor tung på 315gram i tillegg har den dobbelsveiv som jeg ikke er fan av. Klarer jeg meg med seidoen enn så lenge?

Setter pris på alle innspill!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.