Gå til innhold
Fiskersiden

For sent for sjøøretten??


Recommended Posts

Hei!

Hadde tenkt meg en tur ut etter sjøøretten nå til helga, og lurte i den forbindelse på et par ting:

- Er det for sent på våren, må jeg vente til høsten?

- Når på døgnet er det best bett?

- Hvor mye har høyvann/lavvann å si ved ørretfiske?

- Noen spesielle sluker som fungerer bedre for denne årstiden?

- Og sist, men ikke minst, gode plasser i nærheten av Moss...

På forhånd takk!

- Christer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen! Er vel aldri for sent for sjø-ørreten, mange som har erfart at de tar de største ørretene på denne tiden av året. Det er riktignok ikke min erfaring, men jeg hører på de som har mer peiling :)

Ville satset på kvelden og natta på denne tiden av året, det er da jeg har hatt mest suksess! Når det gjelder plasser så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg...

Edit; kan jo lese denne når du først er i gang https://www.fiskersiden.no/artikler/so/sommer.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er som følger:

Nattefiske regjerer nå, idet det blir mørkt kan det bite, men ofte ikke de helt store, rundt kl. 1 på natta begynner det ofte der jeg har fiska, en kort bettperiode og deretter morgen i grålysninga.

Slitsomt fiske det der, men får du lønn er den som regel god.

Altså en time eller gjerne to etter det blir mørkt har gitt meg grei utttelling, morgenfiske er jo helt grusomt, men kan være nødvendig.

Noen plasser leses det jo om at kveldsfiske er bra, har sjelden opplevd det, ikke før det er bakandes mørkt eller i grålysninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Er det for sent på våren, må jeg vente til høsten?

Definitivt ikke, sommeren er en høydare på sjøørreten. Da er den feit og ikke minst i bra kondisjon og putter opp sinnsyke fighter. Viktig er det dog å finne kaldt vann fra bunnen som blir presset opp i overflatene, her finner du garantert ørreten. Prøv også med tørrfluer stripende i overflaten utover kvelden og natta, kan vøre skummelt effektivt.

- Når på døgnet er det best bett?

Har du en plass der det presses vann på en 5 - 10gr opp fra bunnen opp til overlflaten som holder alt mellom 15 og 20+, kan du få fisk døgnet rundt, men skumringen, kvelden og morningen er best! Har fått 3 stk ørret mellom 3 - 3,4kg på flue på litt over 20min midt på dagen i juli.

- Hvor mye har høyvann/lavvann å si ved ørretfiske?

Høyvann er desidert det beste for sommerfiske!!!

- Noen spesielle sluker som fungerer bedre for denne årstiden?

Sølv og blå, sølv og rød, sølv og svart, eller bare svart.

- Og sist, men ikke minst, gode plasser i nærheten av Moss...

Sorry...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

Min erfaring er som følger:

Nattefiske regjerer nå, idet det blir mørkt kan det bite, men ofte ikke de helt store, rundt kl. 1 på natta begynner det ofte der jeg har fiska, en kort bettperiode og deretter morgen i grålysninga.

Slitsomt fiske det der, men får du lønn er den som regel god.

Altså en time eller gjerne to etter det blir mørkt har gitt meg grei utttelling, morgenfiske er jo helt grusomt, men kan være nødvendig.

Noen plasser leses det jo om at kveldsfiske er bra, har sjelden opplevd det, ikke før det er bakandes mørkt eller i grålysninga.

Har du noen erfaringer vedrørende tidevannet? Dersom jeg er ute på fiskeplassen kl fire om morgenen, vil det være tidlig nok, eller er det enda tidligere som gjelder?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Det står en bra artikkel i det siste Flugfiske i Norden (nr 3 juni 2005) om juni fisket etter sjøørett. Det som skrives om sjøørettens byttedyr på denne tiden, forklarer langt på vei hvorfor høstflua til Tom Fiskekasse fungerer så godt.

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endelig fått årets første sjø-ørrett!

Etter 5 bomturer på forsommeren (med flue) prøvde jeg X-rap fra Rapala, og Bomber.

Hadde min livs fisketur på en av de kjente plassene i Oslo.

Dro ut kl. 02:30 og var igang med fisket kl. 03.

Etter en halv time begynte måkene å patruljere tettere og tettere...

Så begynte bettet! Fikk fisk på annenhvert kast!

MAsse sei, (Som var overraskende morsom å kjøre på 2-12 gram stanga) og ikke minst torsk. Det ble en haug med makrell, og når jeg trodde det var over 06:30 så kastet jeg rett ved et vak, og vips! Min første sjø-ørret på 1,5 kilo!

Hører også med til historien at jeg dro ut to dager senere på samme sted med samme værforhold, og fikk en makrell...

Remy, hvilke steder presses kaldt vann opp?

Ved en marbakke?

F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Hei Christer,

Hvis det er det gode vårfisket du tenker på, så er det over for flere måneder siden. Men det er slett ikke umulig å få sjøøretten til å ta fremdeles. På mine siste 4 turer har 3 gitt sjøørett, men det har vært småfisk.

Juli er en måned det ikke blir mørkt om natten. Det skulle gi fine muligheter for slukfiske om natten. Høyvann og vind er viktige faktorer. Fisker du om dagen bør det gjerne blåse mer enn ca 6 s/m.

På dagen bør du fiske sluken dypt, gjerne på ca 2-3 meters dypt. Det er ikke viktig å fiske sluken raskt, men de bør har sluker i fargen blått og brunt (feks kobber møresil og blå tobis). Blått fordi denne fargen trigger fisken på denne tiden og brunt fordi klutingen er brun. På natten er det en fordel og fiske mye høyere i vannet, gjerne så høyt du klarer.

Dybden på vannet der du fisker bør være fra ca 2-6 m og det bør være mye vegitasjon på bunnen. Men det er en stor fordel om du finner en plass der ørretten kan raskt rømme til langt dypere vann. Prøv å vinkle kastene slik at du ikke banker sluken ut på dypt vann og bare fisker effektivt helt inne ved land. Legg kastene slik at sluken går horisontalt langs feks mårbakken (og altså ikke vertikalt). Da fisker du lang mer effektivt. Husk også å varier innsveivingen hele tiden, og flere ganger iløpet av en enklet innsveivning (feks nesten stopp, noen raske meter, to lynraske meter, sakte igjen). Det handler om å utløse hugg innstingtet.

Det er også en fordel om du beveger deg mye. Ta gjerne fisketuren som en spasertur i strandsonen og avfiske ett område på noen kilometer.

Sist men ikke minst bør det være bevegelse i vannet. I bukter med stillestående vann er det nærmes meningsløst å fiske. Finn plasser der det er mye bevegelse i vannet. Det er ikke bare odder som har slike forhold! Vann i bevegelse medfører gir fine bundforhold og her finner du ofte hele næringskjeden opp til sjøøretten (og også sjøørett fiskerne forsåvidt :-))

Til slutt kan det nevnes at det alltid er en fordel å fiske der det ikke er mye folk langs stranden. Mye båttrafikk er heller ikke optimalt. Båthavner ol kan du klemme som fiskeplasser. Hvis du i tillegg går forsiktig og ikke gjør mange brå bevegelser (heller ikke når du kaster). Fisken registrer bevegelsene best av alt. Det er derfor den ser sluken din, men den ser jo deg ganske raskt også.

Hvis du bor i Mosseområdet, så vet jeg at det er mange gode plasser på Jæløya. Hvorfor setter du ikke av en dag der du fisker øya rundt? Da kan jeg garantere deg at du vil oppdage mange fine plasser!!! Båthavner og badeplasser kan du spasere forbi og bruk bare tid på de plassene som ser lovende ut.

Dermed har jeg fått tiden på jobben til å gå, slik at jeg kan gå hjem. God helg og skitt fiske!

[ ;) ][ :) ]

Edit; etter å ha sett på kartet så blir det jo litt drøyt å fiske av hele Jæløya på en tur. Konsentrer deg heller om den nordlige halvdelen, til å begynne med.

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av erfaring er det best når havet er i bevegelse, altså når det flør eller fell.(best når det flør). Ved full flo el fjære står sjøen i ro, og erfaringen min er da at fisken er lite bitevillig. Antagligvis har det noe å gjøre med matforholdene som skapes av strømningene etc.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.