Gå til innhold
Fiskersiden

Uvandlige flatfisker...?


Recommended Posts

Ønsker gjerne noen synspunkter fra flatfisk ekspertene her, eller arts-freakene generellt.

Fisk-1;

Skrubbe_Rødspette_1.JPG

Denne fisken ser jeg nå etter nærmere studering at må være en skrubbe. Den er venstre vendt og det er det bare skrubba som blir av Rødspette og Sandflyndre! Pene farger da! Grunne til at jeg først stusset på denne var at den virket helt slett på ryggen når jeg tok i den. Man ser jo beinknutene, men kjenner de ikke merklig nok!

Fisk-2;

Sandflyndre_1.JPG

Denne fisken er jeg mere i tvil om. Den er høyer vendt. Har ikke samme beinknutene på sidelinjen som skrubbe, men heller ikke den kareteristiske buen ved brystfinnen som Sandflyndre. Denne var også helt slett på ryggen og under siden! Kan det være en kryssning av Skrubbe og Sandflyndre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kansje det er litt mer innviklet enn å konstatere at fisk-2 er skrubbe. Har vel mine anelser om skrubbe jeg også, men den mangler beinkuter totalt både på sidelinjen og gjellelokket! Fikk en Sandflyndre rett før denne, den minnet mye om denne fisken i farge og form, bortsett fra den karakteristiske buen ved brystfinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk-1 viser tydelig beinkuter på gjellelokk og sidelinje, og er en skrubbe selv om den var merkverdig glatt på over og unndersiden.

Fisk-2 hadde kun en hvit linje uten beinknuter, dem var ellers helt glatt! Den har forøvrig ikke den markante "buen" som Sandflyndre.

Har jo fått utallige skrubber,både høyere og venstre vendte, og de fleste har meget markante beinkuter både på sidelinjen og gjellelokk. Rue og robuste fisker generellt, vil jeg si!

Tror på 60% skrubbe og 40% kryssning ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i et gammelt FJ om at det visse plasser i Danmark nærmest var kron og mynt om skrubbene var høyre- eller venstrevendt. Det var visst et lokalt fenomen, men det viser at fisken kan "skifte side" for å si det sånn.

Første fisken er utvilsomt typisk skrubbe, den andre ser veldig skrubbete ut den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.