Gå til innhold
Fiskersiden

Dimensjon på sene for mark og slukfiske i elv?.


ArildH
 Share

Recommended Posts

0.18-0.25 blir nok litt tynt dersom man fisker 5-6 kilos laks i elv, Morten, men så har du vel heller aldri kjent slik fisk av anstendig størrelse, hehe! c",) Av og til må man bare holde igjen, og strømmen kan til tider være hard, elva ufremkommelig, mye snag, råtten bånn (greit å ikke miste redskapen bare den toucher bånn) osv. Dessuten er det vrient å bestemme hvor stor fisk som skal hogge på. Det er uansett neppe feil å ha sene som også tåler en større fisk. Blir liksom for dumt å miste flere store laks bare fordi sena ikke holder eller fisken tømmer snella. Men på lav elv kan man gå ned dersom forholdene tilsier og tillater det, men tror ikke jeg ville kjørt noe særlig tynnere enn 0.25 uansett. Ser liksom ikke behovet. I enkelte elver blir man i tillegg bortvist dersom redskapen er for lett....

Husker kompis Viggo kjørte (satt fast i er vel et rettere uttrykk!) anstendig laks i flomstor Gjersøelv for endel år tilbake. Han var helt uten kontroll, og etter en drøy time røyk selvsagt sena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Amatører! Der ser man Cato, noen er dårligere til å kjøre fisk enn andre[ :( ]. Men neida, Laks sto nok ikke på lista mi da jeg kom med antakelser. Ørret opp til endel kilo derimot er keine problem[:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min "hjemmeelv" (Strandaelva på Sunnmøre), som er en mellomstor lakseelv med mye stryk, og dessuten er tildels helt ufremkommelig langs land er det faktisk forbudt (!) å bruke sene som er tynnere enn 0.50. Det blir riktignok litt absurd å forholde seg til disse reglene etter at multisnørene kom (0.50 fireline er drøyt), men jeg har faktisk sett ny 0.50 sene ryke tvers av da en fisker gjorde et forsøk på å holde igjen en laks (15kg+) som hadde bestemt seg for å ta en tur nedover strykene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.