Gå til innhold
Fiskersiden

Båt som ruller


torslia
 Share

Recommended Posts

Har aldri sett dem før i hele mitt liv. Men kan se med ett halvt øye dette ikke virker. Ankrer du opp vil båten ligge med nesen mot bølgene.

For og hindre en båt og krenge vil motstand nedenfra og opp virke meget marginalt.

Får du noe sideveis fra forbigående trafikk vil båten igjen snu seg etter disse.

Legger du derimot ut pongtonger på hver side av båten får du mer oppdrift og stabilitet. Derfor er gummibåter,RIB og mob båter så stabile. Det koker ned til fysikk.

Er krenging ett stort problem ville jeg sett etter en annen båt, eller leve med problemet fremfor og legge penger i tulleprodukter. Ihvertfall min mening :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at disse dingsene får overraskende bra skussmål fra seilere som bruker dem når de ankrer opp i utsatte havner. Men min tiltenkte bruk er ikke for anker, derfor spør jeg om noen har prøvd dette. Det er ellers rulling, og ikke krenging som er utfordringen, altså det at båten kaster på seg sideveis. Potonger ville nokk heller øke enn minke det problemet. Ikke er det særlig kledelig på en sjark heller ;) Tanken var en slags økonomimodell av dette: https://carmelfinley.files.wordpress.com/2015/04/fig-08.jpg


Er det snakk om en liten sjark her?

Ja, kjent problemstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke fritt det

De fleste sjarkfiskerne løser dette ved hjelp av en stabiliseringstank. Denne består av to tanker, en på hver side av rorhustaket, med et rør mellom, typisk 6-8 tommer. tankene er hver på ca 200 liter. Når båten krenger, så strømmer vannet til den siden den legger seg, og når den krenger motsatt vei, så vil tregheten i systemet holde den igjen, slik at den ikke slingrer fra side til side. Båten vil legge seg like dypt til sidene, men bevelelsene blir roligere, og det er mye bedre å arbeide ombord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke fritt det

De fleste sjarkfiskerne løser dette ved hjelp av en stabiliseringstank. Denne består av to tanker, en på hver side av rorhustaket, med et rør mellom, typisk 6-8 tommer. tankene er hver på ca 200 liter. Når båten krenger, så strømmer vannet til den siden den legger seg, og når den krenger motsatt vei, så vil tregheten i systemet holde den igjen, slik at den ikke slingrer fra side til side. Båten vil legge seg like dypt til sidene, men bevelelsene blir roligere, og det er mye bedre å arbeide ombord.

Takk for svar, må innrømme at det jeg er ute etter nå er en relativt rimelig, enkel quickfix, som hjelper litt i allefall. Den neste båten min skal ha gyro, stabilisatorfinner, stabilisatortanker, og utrigger med flopperstopper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.