Gå til innhold
Fiskersiden

Polyleader


Beastmaster
 Share

Recommended Posts

Spm til dere som bruker polyleader: Er det for å få en jevnere overgang og dermed en mer delikat presentasjon dere bruker det?

Jeg tenker spesielt på flytende (kjenner til fordel med synk).

Eller er dette den beste måten å fiske med ekstra lang fortom?

Jeg fisker selv med #4 og skal snart i aksjon der det kreves ekstra lange fortommer.

Tips og råd er velkomne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker svært sjelden flytende eller intermediate. De gangene jeg gjør det er det for å få litt bedre overrulling av fortommen ved fiske i stilleflytende elv der jeg vil at flua skal gå like under overflaten. I tillegg er det praktisk å bare ha behov for å bytte spissen når du får knuter eller har brukt den opp på knyting av fluer. Noe av hensikten med lang fortom forsvinner uansett siden polyleaderen er mye mer synlig enn vanlig mono eller fluorkarbon. Overrullinga vil jo også kunne gjøres bedre ved å øke tykkelsen på buttdelen på en vanlig fortom.

Summasummarum er ligger vel den største gevinsten i at man kan fiske nært overflaten i elv feks ved nattfiske etter sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har oppfattet det helt rett! Men jeg vil anbefale at du lager en løkke på spissen av polyleaderen, slik at du slipper å kutta hver gang du skal skifte spiss.

sitat:Opprinnelig postet av Beastmaster

Slik jeg forstår det brukes da en sene som forlengelse av leaderen, ikke avsmalende som på vanlig fortom?

Er med på fordelen med løkke mot løkke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.