Gå til innhold
Fiskersiden

Mjærvann og Oslofjorden 18/6


Perca
 Share

Recommended Posts

Hjemmealenehelg dag 2.

Både Motoren og jeg er kjærringlause denne helgen og i dag skulle det fiskes for fullt! Alle ufornuftige syssler (gressklipping, rydding i hagen, tømme oppvaskmaskinen og klesvask) ble skjøvet til side og utsatt til søndag!

Dagen startet med fangst av ørekyte. Kanskje ikke den mest spennede fiskesyslen, men den har jo sin sjarm den også. De ombygde PeosiMax-rusene til Kr.1.50 leverte i dag også.

kyte1co.jpg

Hvis dere ser godt etter så ser dere trengselen for å slippe inn i rusa. Det er visst populært å bli med oss på fisketur... [ :o )]

Ut på Mjær, aldri sur... Eller no sånnt. På vei til abborplassen så hadde jeg en vobler ute og det resulterte i en gjedde på snaue 2 kg. Denne hadde et hoppeshow av de sjeldene! Og dette var rett utenfor vannskiklubben hvor de hadde dugnad med masse folk! Det er første gang jeg har fått applaus for å få en gjedde. Masse kommentarer som : fy flate den var diger... Finns det så stor gjedde her i Mjær [ ;) ], ær`n fali..?

Og så skulle abboren tas... Et lit kakk i skallen på kyta, på kroken med`n og uti bar det. Og abboren var hjemme den, det var bare det at småabborren også hadde hjemmealenehelg... Vi fikk abbor som knapt var større en ørekyta, men det er jo like spennende hver gang duppen begynner å reise seg for så å skli sakte under og vandre bortover like under overflaten. Da vet vi jo at det er abbor!

dupp9vz.jpg

Vi fikk vel en 15-20 abbor opp til ca 400 g og så fikk keg ei gjedde på ørekyte som veide mellom 2,5 og 3 kg. Det var ganske heftig på 0,20 sene uten fortom! Det var mye klekking av to forskjellige arter døgnflue. En forholdsvis liten svart sak med grå vinger og en mye større som ser sånn ut:

dognflue9xb.jpg

Er det denne som heter Vulgata?

Vi skulle jo også en tur på sjøen i dag så ved 17 tiden brøyt vi opp fra Mjær. Ja forresten, vi hadde to voblere ute etter båten på vei tilbake og tok 3 gjedder til fra 300 g til 1,5 kg.

Vel hjemme for å bytte utstyr så oppdaget jeg at IT-sjefen hadde knabba bilen med hengerfeste [} :D ]. Men etter "noen" telefoner og milde trusler så byttet vi bil. På med båthengeren og dermed feide vi avgårde i retning Son. Det er fortsatt mulig å sette ut båt i Son hvis du kjører mellom noen store steiner og over en grusplass. Motoren har aldri fått makrell tidligere så det var målet i kveld. Mercury`n startet villig og kursen ble satt rett ut Sonsbukta mot Jeløya. Ved Jeløya sakka jeg farten og Motoren lurte på hva han skulle dorge med. Jeg sa at her hvor vi starter nå så er det ikke sjelden med sjøørret så bruk den lille Rapalan du fisker med i Våg og Mjær. Jeg er sikker på at makrellen heller ikke klarer å motstå den fristelsen. Redskapen gikk i sjøen og vi dorget i ca 50 meter så PANG ! Stanga til Motoren sto i en frisk bue og etter litt om og men så hover jeg en... ja akkurat, en sjøørret! Ikke av de største, men ca 1/2 kg. Ut med redskapen igjen og dorget kanskje 100 meter så PANG ! Stanga til Motoren viser med tydelighet at en ny fisk har latt seg lure av vobleren. Denne er større sier Motoren når den har et lite utras og like etter så håver jeg en ny sjøørret! Heller ikke av de største, men på rundt 700 g. For en knallstart! Vi dorger 100 m til og så smeller det på fisk både på stanga til Motoren og meg samtidig og dermed er det en ny art på Motoren! Makrell på 700 g til Motoren og en på 1 kg til meg.

stianmak3dw.jpg

Her er motoren med ny art! Han er ikke direkte sur...[ :D ]

Etter en times tid så så fiskekassa sånn ut:

makrell8ml.jpg

Vi fikk 4 makrell som brøyt kilos grensen + mange mindre, ellers så fikk vi også en horngjel. Det var bare nyyydelig på sjøen i går kveld, bra bett og flatt "hav". Når kona kommer hjem i kveld så blir hun servert stekt makrell og en historie om hvor ille det er å være alene hjemme en helg...[:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er plenen klippt, oppvaskmaskinen tømt og fyllt opp igjen, tomflaskene ryddet bort og grillkull anskaffet! Med sjøørret og makrell filet på grillen og det hærlige været så ser det ut til å bli en trivellig kveld med fruen på terrassen. Da skal jeg montere dåreblikket og fortelle hvor fælt det er å være alene en hel helg... Da er det jo ingen ting å finne på...[ :D ][ ;) ][ :D ]

Helt ærlig... Hun går ikke på den! Vi har vært gift for lenge til det [:I]

Apropos Jeløya og sommerferie, har du prøvd å fiske på Trollgrunna om sommeren permagnar? Hvis ikke så prøv det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.