Gå til innhold
Fiskersiden

Lapping av gummibåt.


JAS
 Share

Recommended Posts

Det første du må vite er hvilke type gummi som er i båten, er det Zodiac/Bombard feks. bør du kjøpe repsett som er beregnet til disse. Settene inneholder lim som vulker gummien på samme måte som for sykkel, men altså en helt annen type gummi.

Ikke bruk vaderlim type Acuasure eller lignende, husk at det stort trykk i pontongene.

Er det derimot en billig badebåt, kast og kjøp ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat lappet en Zodiak med stort hell.

Brukte limet de selger til disse båtene. Collé tror jeg det heter. Sitter som bare det. Egner seg til hull opp til "spikerstørrelse". Avfett nøye med sprit eller fettfri aceton. Stryk tynt med lim på lapp og båt, la tørke noen min. Nytt lim på lapp og båt - la tørke igjen. Nytt lim på lapp og båt - la tørke og først NÅ kan du trykke fast lappen. Vent min 12 timer før båten blåses opp. For større rifter evt. hull på krøkkete steder anbefaler de et tokomponentlim. Det er det limet produsenten selv bruker til å lime fast hekkplaten, alle ringer, åregaffelfester etc.

Regner med at det er ordentlig gummibåt du snakker om og ikke en av pvc. Da må du bruke et egnet pvc-lim og ikke et vulkaniseringslim.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thile har helt rett, en billigbåt kan du bare kaste. Er det snakk om en litt dyrere båt Bombard/Zodiac eller liknende kan du sende båten inn til forhandler for reparasjon hvis hullet er stort eller du ikke er trygg på at du får det til. Jeg har gjort det, og det ble ikke så veldig dyrt. Jeg har brukt båten med reparasjonen noen år nå og har ikke hatt noen fler problemer med båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vann fra hageslangen. Det aller viktigste er å spyle båten med rent vann når den har vært i saltvann. Blod etter fisk og annet søl har jeg skrubbet bort med børste, evt tilsatt en liten dash zalo og børstet. deretter må såpe spyles av med rent vann.

Fra tid til annen tar jeg ut kryssfinerbunnen og støvsuger vekk sand/grus o.l. som har samlet seg opp.

Altså det viktigste er å spyle båten godt med ferskvann så snart som mulig etter fisketuren.Mange av oss bruker båtmotor også. Her er jeg spesielt nøye med å kjøre den i ferskvann hver gang den har vært brukt i sjøen. Hageslange spyling på utsiden av motoren er heller ikke å forakte.Min motor er nå 6 år gammel, den blir brukt sommer som vinter, men ser fremdeles ut som den er ny.

Dette høres vel mye ut, men vi gummibåtkjørere slipper jo lett unna den vårpussen mange andre må ta. Ved å satse litt på vedlikehold vil jo utstyret vårt vare mye lengre og det er hyggeligere å sette seg i en ren båt enn i en møkkete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.