Gå til innhold
Fiskersiden

Aviser og fiskekunnskap!


Recommended Posts

Fant ikke det med brugde, men kan du ha lest feil?

"BLÅHAI Menneskeeterhai er et annet navn; Prionace glauca, bruskfiskart i gråhaifamilien, 3- 5 m lang."

Den går under katogorien menneskeetere. Vist nok ikke så mange angrep av mennesker at den burde kalles menneskeeter, i følge en haiforsker på et tv-program jeg så for en stund siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER brugde. Jeg påpekte dette for Aftenposten da det kom på trykk i 2003. Men ingen gjorde noe med det. Har skrevet en mail til journalisten. Men det skjer vel ikke noe nå heller.

-----

Noen kommentarer til artikkelen ”Hai kommer – uer drar” i gårsdagens Aftenposten.

For det første er haien på bildet ingen blåhai men en brugde – en haiart som normalt lever på våre breddegrader (selv om den er blitt sjelden). Da dette bildet kom på trykk for første gang i 2003, påpekte jeg dette for journalisten som skrev saken (ikke deg). Han skulle sørge for at dette ble korrigert, men jeg så aldri noe ”dementi”. Jeg skrev også et leserinnlegg som aldri kom på trykk.

Bildet viser en ung brugde. De kjennetegnes på den lange snuten som man ser har falt til siden. Blåhaien blir kanskje så lang, men aldri så stor og kraftig. Finnene viser også klart at dette ikke er noen blåhai.

Videre undres jeg over at dere bruker blåhai og sverdfisk som ”bevis” for at havene blir varmere. Dette er fiskearter som har gjestet våre farvann årvisst siden man begynte å registrere slikt for 100 år siden eller deromkring. Hvorfor nevnes ikke ansjos, sardin, mulle og havabbor? De har virkelig økt i antall, og kan tyde på varmere hav. Men dette er jo små fisker, så da blir jo ikke historien like god, kanskje?

Tilbake til ”blåhaibildet”. Jeg håper det er siste gang jeg ser bildet på trykk med blåhai i bildeteksten. Jeg skulle også ønske at dere journalister tok kontakt med folk som virkelig kan noe om fisk før dere skriver om fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte dem vel mail den gangen jeg og, (sikkert KIS også) Hva er det med disse journalistene, sjekker de ALDRI fakta ?

Når man ser hvor hårreisende galt det går HVER gang de skriver om fiske (som vi kan noe om og avslører) Hva med alle de gangene de skriver om noe vi ikke avslører ? Er det like hårreisende da og ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så enig! media sitter med enorme krefter og muligheter til å påvirke oss, hvis vi ikke vet noe om saken som fremmes i avisene, så tar vi det som fakta, for de skal jo skrive om faktiske hendelser.

skremmende at de ikke graver dypere før de legger ut nyhetene.

feil info kan jo få fatale følger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.