Gå til innhold
Fiskersiden

Min beste sjøflue!


fiskematre
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har nå bindet fluer selv i ca 5-6 mnd. og har endelig kommet frem til en flue som har funket utrulig bra i sjøen. Det ser ut som både lyr og SØ elsker denne fluen. Det skal være en småsild imitasjon. Så jeg har kalt den sillakongen spesial. Har og en flue som kalles sillakongen, men den har ikke gitt så mye fisk. Virker som fisken liker veldig godt når det er litt glitter og stas i fluen, andre som har samme erfaring??

Fluemønster:

8 krok

hvit, blått og svart marabou

glitter.

Sølv tinnsel

Fest en del bly på kroken. Så fest tinnselet og sur dette frem til øyet. Fest hvit marabou under skaftet, skal slutte før krokspissen. Fest blå marabou over skaftet. Så litt glitter som skal såvidt være litt lenger en den blå marabouen. Så litt svart øverst.

En utrulig pulserende flue! Viktig at glitter bare er såvidt litt lenger en halen til fluen, da ser dette ut som halen på fisken som går frem og tilbake.

Lykke til! Og gi en lyd vist noen får fisk på denne. Noe jeg garanterer i sjøen!

Kan ta noen bilder etc. og en bedre bindebeskrivelse vist noen ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Ja det er sant gabrielsen!! oppmerksom du!! :) Jeg lager alltid litt forskjellige varianter av fluene jeg binder. Og jeg tenkte ikke på det når jeg la ut bilde. Men som du ser så fikk jeg en fin lyr på den og:) hehe.

Dette er jo en svært enkel flue å binde. Og jeg har fått fisk på alle varianter jeg bunnet. Ser at jeg heller ikke har flash i denne fluen, noe som anbefales, føler flash gjør flua mye bedre!!

Så mitt tips er vel å ta flua på bilde som et utgangspunkt, og lek og lær med dine egne varianter.

Hyggelig om det skulle være noen som prøver flua gir en tilbakemelding, eller om noen skulle ha noen ekstra tips.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at du synes flua blir bedre med flash. Har vel også stor tro på litt flash i vingen på sjø-fluer. Men har best erfaring med forholsvis lite, ofte bare fire tråder i hele vingen. Når jeg har overdrevet (10-15 tråder f.eks) synes jeg ofte flua virker dårligere.

På fluer med skikkelig fyldige vinger kan man nok bruke mer før det blir for mye.

Hva er din (og andres) erfaring med det (altså mengden flash i vingen)?

Er det forresten ikke annen kropp på flua enn blytråd med sølvribbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg gabrielsen!! Bruker kun maks 4-5 tråder. Og så legger jeg hår over flashen igjen. Men det kan jo tenkes at ved f.eks fiske ved mørkt vær/skumring. natt med måne at mere flash kan være positivt. Men dette er kun noe som falt meg inn nå...

Har en SØ flue som jeg har hatt hell med om våren i skumringen, denne fluen har en del flash, og vist det f.eks er sol, på dagtid så blinker den helt vanvittig og har ikke fått fisk på den da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta bilder neste gang jeg binder. Har ikke fluene her. Har nettopp vaska kåken, så gidder ikke rote med fluebinderutstyret nå :)

Kan også legge til at jeg bruker en god del marabou når jeg binder flua, så den blir kjukk og god!

Men har et problem med flua, at den ofter legger seg på sia eller snur seg opp ned, noen som har tips til hvordan unngå dette med tanke på bindingen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen ting er hva slags flash som blir brukt...

flash brukes i 99,9% av alle mine fluer og jeg tror bestemt at det har noe for seg. den flashen jeg bruker minst er den krøllete crystal flashen. bruker mest angel hair. lett å binde inn og dominerer ikke så lett.

det med å feste blytråden rundt flua går helt greit. ikke bruk for tykk blytråd og vær nøye med å ikke gå for langt frem. kan evt. legge blytape på, av dt tynne slaget. får litt penere kropper på streamer fluer.

vi venter på bilde fiskematre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.