Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor skarp er Owner Super Mutu 9/0?


SMS
 Share

Recommended Posts

Har noen slike selv, de virker skarpe, og har jo sett mange skryte av de, så jeg bestemte meg for å se nærmere på hvor skarpe disse krokene egentlig er.

Så på de i sveipeelektronmikroskop (SEM = Scanning Electron Microscope på alltungemålet) i går kveld, sånn passelig skolelei.

spiss1.jpg

Allerede ved bare 200x forstørrelse ser jo ikke krokspissen avskrekkende skarp ut... (um står for mikrometer, tusenedels millimeter.)

spiss2.jpg

Ved 700x så ser det ut som krokspissen er slipt til ved hjelp av f.eks. SiC-papir, ser ut som riper etter små slipepartikler.

spiss3.jpg

Ved 3000x så minner krokspissen mer og meg om månen, og ser ikke imponerende skarp ut akkurat...

MEN: Jeg har ikke sett på andre krokspisser (ennå?), så jeg vet jo ikke hvordan de ser ut i forhold.

Ble imidlertid litt overrasket når jeg så en sprekk ved mothaken, hadde ikke forventet det på en Owner-krok. Pilene viser hvor jeg har stadig zoomet nærmere og nærmere inn ned til 15 000x forstørrelse:

mothake1.jpg

mothake2.jpg

mothake3.jpg

mothake4.jpg

mothake5.jpg

Slike sprekker er alt annet enn bra i metaller, og ved syklisk belastning (f.eks. HelgeL og Conger-stanga hans i ene enden av snøret og en conger på kroken i den andre, eventuelt omvendt) kan slike sprekker vokse og gi "sprødbrudd". Neppe noe problem ved praktisk fiske, skal nok særdeles brutale krefter til før en slik krok knekker, men på en med tynnere gods så kan det jo faktisk skje. Men hvem gidder vel å undersøke alle krokene sine i elektronmikroskop før de fisker med de? [ :( )]

Er mothaker generelt svake punkter på kroker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karleif

Eg har bare en ting å si til deg: Kom deg ut på fisketur[ :( ]

Gidder ikke fiske lenger når det er umulig å vinne kystmeite-konkurransen til Avkroken i år... [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å neida Karleif, både KIS, ThorEH og jeg har fullstendig gitt opp, vi har mista trua, finnes ikke håp lenger, så vi vil prioritere annet fiske resten av året. Så bare ta det helt med ro og nyt livet du! [ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Å neida Karleif, både KIS, ThorEH og jeg har fullstendig gitt opp, vi har mista trua, finnes ikke håp lenger, så vi vil prioritere annet fiske resten av året. Så bare ta det helt med ro og nyt livet du! [ :( ]

Det er bra. Bayer og flintsteik er kjøpt inn i store kvanta, endelig kan eg slappe av[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

sitat:Opprinnelig postet av Karleif

Eg har bare en ting å si til deg: Kom deg ut på fisketur[ :( ]

Gidder ikke fiske lenger når det er umulig å vinne kystmeite-konkurransen til Avkroken i år... [ :) ]

Trodde du skulle skrive at du ikke gadd å fiske mer, nå som du fant ut av at krokene dine var så dårlige :)

Drev på med sem en gang i tden, da jeg skulle identifisere edderkopp, på "kropsshåra" utrolig fascinerende.

Hold deg inne, og gi oss fler "tester"

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KIS, jeg kan gjøre en litt mer systematisk undersøkelse, men som all annen "forskning" er det tidkrevende, og dette er jo ikke det jeg primært burde drive med (mye morsommere egentlig!). Skal se hva jeg får til ila sommeren, bruker alle instrumenter gratis så lenge jeg er student.

Ja Karleif kruser inn til seier uten å gjøre noe mer han nå, omtrent som Strømsgodset gjorde i Tippeligaen i 1997 etter å ha ledet midtveis med 11 poeng over RBK. [ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Ja Karleif kruser inn til seier uten å gjøre noe mer han nå, omtrent som Strømsgodset gjorde i Tippeligaen i 1997 etter å ha ledet midtveis med 11 poeng over RBK. [ :( ]

Hmm, så dere har ikke lagt merke til outsideren som kommer inn fra sidelinjen og stjeler poeng direkte fra Karleif[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke varivas-kroker, men om noen har lyst til å donere en krok eller fler til meg per snail-mail for å at jeg skal "ta en nærmere titt" på krokspissen, så gjør jeg jo seff det mot at jeg beholder kroken som betaling! [ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Nei, sjekket nettopp listene en gang til og ser ingen som utmerker seg utover meg, teh, sms og knugen sjøl-Karleif:-)

Da må jeg si du ikke følger særlig nøye med. For de oppvakte har det i den senere tid dukket opp en person ved navn Caroline - 3 år og 10 måneder. Det virker på meg som om Caroline vil ta med mor ut på mange flere fisketurer. Det at det satset hardt på poenggivende fisk er jo innlysende.

Kis: Ta et søk på Caroline (evt Christine), les fangstrapportene så skjønner du nok hva jeg mener.

Og pass på Kis, noen ganger kan det væer tøft å være mann[ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erru frekk Kjetil?

Skarru ha dunk?

8/0 sirkel fra varivas er den jeg har brukt mest på egenproduserte rigger ved både surf- og havfiske... Den aller minste torsken jeg har tatt i år som var omtrent på lengde med vanlig kulepenn satt kroket i munnviken med 8/0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Kjetil L

Hehe....

Godt å høre at noe biter på da, men har du fått stor fisk på den?

Lange på drøye 6 kg er det største så langt... men nå er jeg mest i ferskvann om dagen og da er det andre kroker som brukes.

[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat SMS: "Er mothaker generelt svake punkter på kroker?"

Stort sett er de skåret ut av godset på krokene, ergo vil det bli et svakere punkt, men stort sett er det krokbøyen som får belastningen. Praktisk fiske med Super Mutu viser imidlertid at de både er spisse og ikke minst sterke. Og til syvende og sist er det til praktisk bruk de er laget. VMC sine sirkler i den største og nest største med nålespiss er riktignok nålespisse, men spissen knekker eller bøyes så fort man ser på de. Det slipper man med Owner. Ellers er de sløve og butte i de mindre størrelsene. Samme artikkelnummer, men helt annerledes spiss. Wierd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.