Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp - nybegynner


joddo
 Share

Recommended Posts

Hei alle Trolling frelste!

Er ny i "gamet" og er svært takknemmelig for svar på noen spm slik at jeg kan komme igang med mitt trolling fiske[ :) ]

Skal fiske etter laks og sø i fjorder og åpent hav.

1. Hvor mange meter bak båten bør wobbler/agn/skje gå - og gjelder dette uansett dybde man fisker på?

2. Hvor stor avstand bør det være mellom utløserene på wiren?

(Har en downrigger og ser for meg å fiske med to stenger)

3. Annbefalt dybde for fjordfiske etter laks og sø?

4. Annbefalt dorge hastighet?

På forhånd takk for svar[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo prøve meg på kortversjonen:

1: Kommer an på dypet, som igjen kommer an på vanntemperatur, samt hvor stille det er og om fisken i fjordene er var for båttraffikk eller ikke. Begynn med 30-50 meter dersom du fisker rett bak båten i overflata. Fisker du med rigg kan du bruke kortere snøre desto dypere du fisker. Prøv deg fram!

2: Ville brukt minst 15 fot for å unngå trøbbel, men har kjørt avstand ned til 8 fot dersom fisken går høyt. Da er det viktig at det øverste agnet ikke er en vobbler dersom det nederste ikke er det!

3: Kommer an på temperaturen. Man kan få fisk på 20 meters dyp og i overflata samme dag. Fisken går høyere når vannet er kjøligere, når det er gråvær og vind, samt kveld, natt og morgen. Ellers følger jo rovfisken ofte stimer med byttefisk.

4: Kommer an på hva du fisker med, men jeg bruker helst ting som tillater at jeg kan dra på i hvertfall tre knop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.