Gå til innhold
Fiskersiden

Med livet som innsats i Drøbaksundet.


HelgeL
 Share

Recommended Posts

Jeg og kompisen tok oss en tur til Drøbak i går kveld for å fiske litt. Etter en stund lå vi og fiska i skipsleie ved oscarsborg. Vi hadde motoren i gang, da vi var litt usikre på den. Båten drev innover fjorden, så vi fisket begge med ryggen mot Nord. Jeg hadde akkurat fått en liten sypike og avkroket den da kompisen snudde seg og sa noe sånt som; Å ****. Plutselig ble sola borte, og jeg snudde meg rundt jeg og. Så da rett i baugen på en båt som jeg ikke engang så toppen på. Jeg hoppa helt bak i båten og gjorde meg klar til å bli rent i senk, men heldivis så klarte kompisen å samle seg så mye at han fikk kasta seg frem og dratt gass spaken i full revers. Jeg kødder ikke når jeg sier at båten var kanskje 10 meter fra oss da vi så den, og at den misset baugen på vår båt med 1-2 meter. Det var så nært at det ikke var gøy engang. Heldivis kjørte ikke båten med så stor fart, så bølgene rundt baugen var moderate og med flatt jern på revers så kom vi oss unna fort.

Vi kikka opp mot styrehuset når båten passerte, men der så vi ingen. Det var et lasteskip på sikkert 80-90 meter, og det var under utenlandsk flagg. Mer husker jeg ikke, da det tok oss noen minutter å hente oss inn på i etterkant. Tror jeg mistet minst ett av mine 9 liv i den opplevelsen der.

Ja ja, vi fiska ikke noe mer i skipsleia etter det. Ble litt agnfiske rundt om andre steder men kun småfisk ei heller noen spennede arter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd dette flere ganger som aktiv sjøgutt og fra Drøbak. Stedet dere fisker er feil, bare så det er sagt. Anyway, som regel tuter de, og det er ALLTID folk på broa. Dette er et meget trangt sund, og ofte går til og med utenlandske skip med los her. Vi ble truffet av stena i en 32 scand en gang haahah. Holdt på å drite på meg da, gikk jo bra da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Opplevd dette flere ganger som aktiv sjøgutt og fra Drøbak. Stedet dere fisker er feil, bare så det er sagt. Anyway, som regel tuter de, og det er ALLTID folk på broa. Dette er et meget trangt sund, og ofte går til og med utenlandske skip med los her. Vi ble truffet av stena i en 32 scand en gang haahah. Holdt på å drite på meg da, gikk jo bra da.

Om det er så feil spørs vel hva du er ute etter. Vi har tatt mye pen fisk(torsk, sei og hyse) der før og det var det vi var ute etter akkurat da. Men om det var folk på broa lurer jeg på, i så fall har de nerver når de kjører til de ikke ser båten lengre, og de ser at vi står med ryggen til, uten å dra i fløyta.[:0][:0]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

akkurat de fisketypene er det en del mer av og større noe mer sørvest

Yepp, fisket mye ute på mølla f.eks. Men i går var egentlig planen å dra bortover mot Åros for å fiske arter så dette skulle egentlig bare være et kjapt stopp på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at føreren av lastebåten oppførte seg som lasteskippere flest i trangt farvann. De har et ganske stort ansvar for ikke å gå på grunn og regner vel egentlig med at du som småbåt overholder din vikeplikt...ja for det har du faktisk. Dersom brua sitter bak på lastebåten så mister han deg av syne når du er nærmere enn ca skipets lengde så det kan jo forklare litt. Det er jo mange småbåter i farvannet og skulle han tute på alle så ble det vel mye oppstyr i Drøbakk regner jeg med. Så rådet må være, skal du ligge i leia så ha utkikk i begge retninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.