Gå til innhold
Fiskersiden

Fra Mjær til Nær...


Perca
 Share

Recommended Posts

Måtte en tur på fisketur i kveld også [ :D )]... Denne kvelden ble det Nærevann som fikk besøk av fruen og meg. Jeg ble nesten sjokkskadet når jeg så at det var blitt fiskekort for å fiske i Nærevann! Jeg leste infoplakaten og der sto det ikke en bokstav om HVOR det var mulig å få kjøpt fiskekort eller HVEM man skulle henvende seg til!!! Hvis noen vil kreve inn penger for et fiskekort så får de sørenimeg gjøre det mulig å få løst et fiskekort! Nemlig!

200720052314132N61G7K3g5x6.jpg?65

Altså ble det en kveld med tjuvfiske!!!

Det var dårlig bett til å begynne med, men etterhvert så ble det mer moro. Fruen mistet en gjedde og et par småabbor før det beit hos meg. Jeg fikk 2 gjedder med største på snaue 1,5 kg, 5 abbor type small og så fikk jeg en gjørs [ :P ] Denne var liten, men det er første gjørsen jeg tar på stang i Nærevann og det er jo alltid moro med en ny art i et vann som en har frekventert i en mannsalder.

2007200523412IWAfw9WTWUsChnwPo.JPG

Som dere ser så er ikke gjørsen stor (snaue 1/2 kg), men gjørs er det [ :D ]

Kan noen gi meg info om hvor fiskekort til dette vannet kan løses..? Jeg har jo egentlig vokst fra tjuvfiske, men denne kvelden gjorde jeg et unntak... Men ikke si det til noen da...[:I]

Jeg mistet også en gjørs på ca 1,5 kg, så det er tydelig at bestanden av denne arten i Nærevann ikke er så halvgæærn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "kultiveringen" som er foretatt i Nærevann tviler jeg på at Viltstellsforeningen har gjort..! Har en sterk mistanke om at dette fiskekortet som må løses er et forsøk på å hente inn noe penger fra utmarka uten at noe gis tilbake av midler til f.eks en plass hvor man kan sette ut en båt.

Men takk skal du ha for opplysningen om hvor det er mulig å kjøpe fiskekort. Helt utrolig at det ikke finnes noe info om dette ved parkeringen i nordenden av Nærevann. Det virket veeeldig proft... [ :P ]

Jeg har ca 40 års fartstid på Nærevann uten fiskekort, så jeg må inrømme at det byr meg litt imot å starte med det nå. Men må man så må man...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg sendte en mail til miljøavd i Ski kommune i sommer, og i dag fikk jeg et svar:

sitat:Fiskeretten til vann i Norge tilligger grunneier. Du må derfor alltid ha grunneiers tillatelse for å fiske i et vann. Mange steder praktiseres fritt fiske. Da har grunneierne latt det oppstå en tradisjon på at alle kan fiske fritt. I Midtsjøvann og Nærevann har nå grunneierne bestemt seg for å organisere fiske og selge fiskekort. Dette er noe de kan gjøre på eget initiativ - uten å søke kommunen. Jeg har hørt at inntektene skal gå uavkortet til fisketiltak, men det må du høre med Ski Viltstellsforening om, leder er Halvor Mørck, almenningsveien 32 Ski.

Så for å få vite mer om dette må man vel kontakte Ski Viltstellsforening.

Til info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info ulff!

Jeg antar at dette fiskkorttøyset i Nærevann kommer til å gå i glemmeboken i løpet av få år. Det har vært praktisert et såkalt "tålt"-fiske i dette vannet i alle år fram til i år og det er ikke lett å motivere fiskere til å betale fiskekort etter dette. Jeg vil tro at denne fiskekort ordningen vil bli for dyr å administrere slik at den vil forsvinne av seg selv. Ihvertfall dersom grunneierlaget ikke veldig snart legger til rette for å kunne sette ut båter der. Slik det er i dag er det svært vanskelig å sette ut en båt der og fiske er nesten umulig inntil isen legger seg.

Det blir nok trivelig på Nærevann til vinteren når en eller annen oppsynsgjøk skal gå rundt til folket som fisker der og kreve fiskekort av folk som har fisket fritt i vannet i mange år. Det er noen som har lenger "ansinitet" i Nærevann enn meg... Jeg har jo bare ca 40 år der... Jeg vil aldri tjuvfiske i et OFA-vann, for der gjøres det en innsats for å forbedre fisket, men å betale et fiskekort i Nærevann..? Neppe... Da må en eller annen i Ski viltstellforening komme med svært gode argumenter. Det vil si bedre argumenter enn bare å si at det er de som eier vannet! Og om det er det som er argumentet så burde de passe bedre på vannet... Det renner ut i nordenden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.