Slosprøyt Posted March 9, 2024 Report Share Posted March 9, 2024 (edited) Jaja det var litt sånn på spøk, men har du imidlertid årsinntekt til "det kongelige norske båtforbundets" anbefalinger til båt - ja så kan jeg godt lage en til deg. Her er tre generasjoners agnbom for båtfiske, den første (nederst) er en ferdigkjøpt en og den kan anbefales - kjøp en og aldri se deg tilbake. Den andre er en videreutvikling for jeg har jo lagt merke til nå med kaldt og klart vann at armen til fortom står ganske bratt oppover med stort agn dersom du ikke bruker uforholdsmessig tungt søkke, og dette reduserer jo avstanden mellom fiskesnøre og fortom betraktelig - og da blir det fort floke på vei ned hvis du har agn f.eks med halefinne som gjør relativt store bevegelser på vei ned. Tredje varianten gir alltid størst mulig avstand mellom fiskesnøre og fortom, uansett om agn eller snøre utgjør størst motstand. Den tar litt mer plass og er rigget med et eget snøre til loddet hvis det henger seg opp i steinuren på dypet. Snøret til loddet er litt kortere enn løpelinen til fortom, sånn at hvis loddet henger seg fast og du drar kraftig får å få det løs så trekker du direkte i loddet. Løpelinen jeg bruker er 1,5mm og 2m lang (i praksis minus selve agnbommen er løpelinen ca1,5m), og linen til loddet er litt kortere for at det skal stramme seg først hvis loddet henger seg fast. Loddlinen er festet i splitterringen eller svivelen på agnbommen og ikke i selve loddet. Laget i rustfritt fjærstål 3mm ca 50cm bred (2x24,5cm/30*) og loddarmen er 15cm lang. Hempene er 1,5mm rustritt fjærstål, sølvloddet (ca650*). Gjennomføringer for snøret er avlange splitterringer. Edited March 16, 2024 by Slosprøyt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Holte Posted March 18, 2024 Report Share Posted March 18, 2024 artig med hjemmelaget 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slosprøyt Posted March 25, 2024 Author Report Share Posted March 25, 2024 On 3/18/2024 at 10:47 AM, Lars Holte said: artig med hjemmelaget Ja man kan få fisk på hva som helst, jeg ser imidlertid alltid et forbedringspotensiale. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts