Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynnere på sørlandet


Pindre
 Share

Recommended Posts

Heisann, alle snille og flinke fiskere!

 

Vi er en gjeng på 4 nybegynnere som ønsker oss en liten utflukt til Kragerø for å fiske i båt i sjøen.

 

Så spørsmålet er jo om noen har noen plasser man kan få tak i god/masse/stor fisk, samme hva det er. Og om det finnes noen gode tips til hvordan gå frem for å få den fisken. Er det hekle og pilk som gjelder, eller finnes det andre bedre ting for å få mer bitt?

 

 

 

Til info så er båten en 18-foter, ikke min, så jeg er noe usikker på hva slag det egentlig er. Båten har, såvidt jeg vet, IKKE ekkolodd. Ellers har vi både slukstenger og nogenlunde ålreite havstenger med multiplikator-sneller. Hvis dette skulle sette noen begrensninger for oss/ha noe å si.

 

Vi er også veldig villige til å reise både nord, sør, øst eller vest for å få tak i noe

 

Jeg selv har blitt "bitt av basillen", men to av karene er ikke helt interesserte i fiske enda, så ville helst at det skulle kommet noe ut av denne turen. Slik at kanskje de også ville hatt lyst til mer fiske seinere hehe. Siden dette er en tur som kommer til å gå fra den 20. Juni til den 23, eller den 27. til den 30. Så er jo dette flere dagers fiske.

 

 

 

Håper noen kan hjelpe :)

 

Hilsen en håpefull nybegynner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Pilk fiske på relativt grund vann så langt ut mot havet du kommer, 20-40 meter dypt. Sjøkart med kvoter er til stor hjelp, men hvis ikke så kan du bruke lineteller eller braid line med farger for hver tiende meter for å lodde dybden. Du kan bruke Norgeskart.no for detaljert dybdekart hvis du vil planlegge turen.

Dorging langs land, lodd på 100gram med påføgende takkel (4 til 10 kroker). Da får du Lyr og makkerell, 2-3 knops fart.

 

Endret av Slosprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.