Gå til innhold
Fiskersiden

Fortommer


_Jørgen_
 Share

Recommended Posts

HAr kikket litt rundt her og fått tak i litt info, men noe jeg ikke har funnet er litt om de taperte fortommene som finnes. Når det gjelder å få disse skikkelig utstrekt sånn at de ikke ligger som en tunnel bortover :D Fra tidligere har jeg lest litt på andre forum om forskjellige typer og at folk mener det er en stor forskjell. Har brukt fortommer fra Frog Hair nå og får egentlig aldri strekt disse ut skikkelig, er jo sikkert mye min feil å da, siden jeg er passe amatør [ :D ] Men hva slags erfaringer har dere med forskjellige ferdigvarer...? Er det andre bedre alternativer..? Bør de strekkes eller henges opp en tid før de skal brukes eller hva..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke fortom fra Frog Hair. Har ei skyteline fra dem som jeg ikke har fått testa enda. Tror de fleste ferdig tapered fortommer fra kjente merker er greie, vel og merke hvis de er ferske. Bruker som regel ferdige fortommer som basis for egne. Etter som fortommen minker skjøter jeg inn ny spiss. Jeg bruker ikke vanelig mono, men spesiell sene til formålet. Har vært bort i flere sener som spinner/tvinner seg. Guideline sine produkter er jeg spesielt fornøyd med. Veldig knutesterke og passe stive.

Ett hjelpemiddel for å strekke ut fortommer og fjerne krøll er en fortomstrekker. Lettvint å ha på vesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fortomsmateriale av monofilament leveres på spole og derved også med minne. Dette trekkes enkelt ut av fortommen ved å strekke den bestemt mellom to hender! (noe annet dingeldangel er overflødig). Selv bruker jeg kun Rio sine ferdigtaperte fortommer og spissmateriale (en av få leverandører som produserer og merker materialet sitt med hva det faktisk er!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider