Gå til innhold
Fiskersiden

Fireline snøre gnagd av?


westside
 Share

Recommended Posts

Jeg var å fisket i sjøen med sluk fra land og fikk mange fine fisker, men etter en stund kom det et skikkelig napp. Et tungt beist hadde latt seg lure og røsket og nappet for harde livet. Etter en stund slapp den og jeg ble drit forbanna, men da jeg fikk den opp og var sluk og alt borte. Snøret var slitt av og det var ikke knuten som hadde gått opp, da ser det helt annerledes ut når det skjer. Virket som fisken hadde gnagd over snøret. Dette var Fireline 0,25 17 kg bruddstyrke og tåler jo en hel del. Har dette skjedd med noen av dere før? Syns det var merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[8)][|)][} :( ][8D]sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

99% sannsynlig skade på lina som har forårsaket brudd...

Snakk om å være sikker i sin sak. Om det blir tatt en blåhai med en 20g stingsild i kjeften, ja da ville du ikke vært så sikker i din sak i fremtiden... hehehehe [ :o )][ :o )][:0][ B) ][ :P ][ :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært borti en fisk med feit tanngard, som for eksempel en stor torsk, lange eller lysing, kan det hende at sena er blitt gnagd av mot tennene. Det kan også hende fisken har gnagd av snøret mot en skarp stein eller rur. Har klart å gnage av ny 0,25 FL ved bunnapp ved hjelp av stanga, men det var litt av en jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firelinen får mye slitasje i kastet og når en sveiver inn til samme avstand mellom sluk-stang hver gang så kommer sjokket på samme plass hver gang.

Har sett en mann slite av hampetau som skulle trekke 5 tonn med et raskt rykk med bare nevene. Friksjonsenergi/sjokkenergi sa han. Kan muligens vere noe av det samme som skjer med firelinen.

Mono i front som sjokkfortom er tipset mitt.

V.G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ryki Fireline i samma tykkelsen flere ganger siste par ukene og må nå kjøpe nytt snøre. Utrolig god å kaste med, men jeg synes den har flisi seg opp og sliti fortere enn annet jeg har prøvd (uten at det er veldig mye). Ellers er jeg sikkert litt lite forsiktig med ting, og godt mulig jeg gjør rart, stanga begynner å bli sliten eller liknende, men jeg kommer neppe til å satse på samme snøret neste runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å sjekke stangringene. En kompis av meg ladet opp snella med Fireline (rundt 0.20 husker ikke helt hvilken) men han ble ikke akkurat imponert når senen røyk når han kun hadde sluken dinglende fra stanga. Etter et par lignende episoder såg vi på den ytterste stangringen som da hadde fått seg et kutt og var skarp som en kniv. Flaks for han at han kun fikk smålyr den dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av tednas

Et tips er å sjekke stangringene. En kompis av meg ladet opp snella med Fireline (rundt 0.20 husker ikke helt hvilken) men han ble ikke akkurat imponert når senen røyk når han kun hadde sluken dinglende fra stanga. Etter et par lignende episoder såg vi på den ytterste stangringen som da hadde fått seg et kutt og var skarp som en kniv. Flaks for han at han kun fikk smålyr den dagen...

Dette har hendt meg også, det var en sprekk i keramikken i toppringen ,sleit flere ganger uforklarligunder kast og ved bunnnapp.

Sier som ThorE; 99,999999999999999999999999999999999999999% sikkert skade på lina, icke fisketenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor fordel å bruke monofortom på multisnører.

Det skal veeeldig lite til for å slite FireLine'en hvis den har en aldri så liten skade, samme hvor tykk den er.

Kapper ofte av to-tre meter multi for å unngå det det sansynligvis er snakk om her.

Skal ikke så mye til for å flise opp multi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde meg også i sommer og etter å ha sjekket det meste viste det seg at havfiskesnella mi var skrudd feil sammen så en kant låg mot snøret og fliste det opp. Det er lurt å sjekke alt utstyret når slike ting skjer. Synd jeg mistet en skikkelig stor torsk i Finnmark på grunn av dette, snørett rør tvert av midt i sjøen under kampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.