Gå til innhold
Fiskersiden

fisketurisme! bra eller dårlig?


ErikR
 Share

Recommended Posts

Etter mange år i våre sørligste lakselever har jeg undret meg på en ting.

turismen øker og vi får stadig flere fiskere. flesteparten av disse er danske og tyske sportsfiskere. da jeg satte meg i bilen kl 0400 for å fiske tenkte jeg at jeg kom til å være alene en stund i enkelte høler. da jeg kom frem ca kl 0500, var det folk over alt. ikke et ***** ledig sted. kun utenlandske fiskere. og de gikk overalt og prøvde så godt de kunne å plaske flua ut de nødvendige 10 meterne de klarte. jeg nektet å gå etter slike klovner og reiste i stedet hjem. sint og deprimert. IKKE første gangen i år og ikke siste gangen ettersom det skjer hvert år. og bedre blir det ikke..

er det snart på tide å begrense kortsalget på slike populære soner?

hadde ikke vært så mye folk i elva tror jeg hadde dte ikke vært for utlendingene.

fint for de som driver camping, men hva med oss andre? vi får elvene invadert av folk som ikke vet bak eller fram på en fiskestang og som vet enda mindre om fiskeregler. fleste parten tar seg ikke tid til å lese reglene som står på kortet man kjøper. senest på torsdag var jeg ute med caddis fra forumet. vi fisket oss nedstrøms slik reglene er i ei elv. da kom det 2 utenlandske fiskere nedenfor oss (ca 20 meter) og begynte å plaske med fluesnøret. tok det hele med knasende ro ettersomd et skjer meg alt for ofte hvert eneste år.

er det snart på tide med et fiskekurs for våre fiskende turister?

hva må til for at det skal lære seg folkeskikk og oppføre seg som folk i elva?

Nå skal det sies at jeg har fisket laks og sjøørret i de fleste sørlandsvassdrag og opplevd det meste. også fra våre egne landsmenn. men nå har jeg faktisk sett meg så lei av denne køfiskinga at jeg heller vurderer annet å finne på. jeg har heller ikke noe imot at det kommer utenlandkse fiskere hit. ser at dette fremprovoserer et slags prisnivå de utenlandske ikke ønsker å betale. de synes det er dyrt nok som det er!

uansett poenget med dette innlegget er å få frem andres meninger på hva som må gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Spiler det noen rolle om det er utlendinger eller nordmenn som holder liv i provinsene sommerstid så lenge det gjøres? Du håpet på tom elv, men jeg antar at grunneier og elveutleier ikke gjør det samme....? Vi har jo ca 1 million sports og fritidsfiskere i Norge. Overdriver vel neppe stort hvis jeg anslår at godt over 2/3 av disse hverken kan noe om lakseregler eller fiskebehandling generellt. Skal alle utlendinger ekskluderes fra fisket, eller skal alle uten peiling ekskluderes fra laksefiske generellt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frisch: jeg er helt enig med deg. det er faktisk akkurat det samme om det er tyskere nordmenn eller folk fra ghana. poenget er at det er så mye folk at hele poenget med fisket forsvinner.

alle bør sette seg GODT inn i reglene etter min mening. er også enig med at det bør bli flere og strenger oppsynsmenn.

som jeg nevnte er det positivt at grunneierne får penger igjen. det skulle selvsagt bare mangle. men utlendingene har ganske forskjellig holdning enn oss nordmenn. de er som oftest helt ville når de ser en fisk hopper og har de først sett en så holder de seg der en stund. og bevegelig fiske blir fort uinteressant. hysteriske tilstander på enkelte strekk og soner i elvene, kan ikke forstå hva som er sprtsfiske i det.. må vel være treninga i å kaste med folk så tett innpå deg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vært en fordel med tak på hvor mange kort som kan selges og? I elva jeg fisker mest i, er det 6kort pr sone, og elva har 6 soner.....det er derimot lange soner på oppimot 3 km, så her kan du stort sett gå uforstyrret..... Det værste som er, er derimot å møte en statisk fisker, som nekter å flytte seg fra plassen sin, og jager deg om du så mye som nærmer deg. Han tenker vel heller ikke på at plassen har godt av å hvile litt, og om han lar den hvile, setter han seg på land like ved, og løper ut snøret om han ser folk nærme seg..Fatter i grunnen heller ikke vitsen jeg, da jeg syns det er mye morsommere og mer effektivt med bevegelig fiske. Syns bare det er greit at grunneierne kan få solgt ut kortene sine, men trenger ikke å overdrive kortsalget pga gjerrighet. Dette vil kun slå tilbake mot dem selv, pga folk flest ikke trives med køfiske, og finner nye plasser å fiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk enig i noe av det Erik poengterer. Dette gjelder utlendiger og da spesielt tyskere og deres oppførsel i elvene. Som et eksempel kan jeg nevne en greie fra Orkla for noe tid tilbake; Vi var fem mann som hadde leiet en sone på privat basis. Sonen var kun 600 meter lang. En dag vi holdt på å fiske ankom det to mann i en bil. Tyskere! Uten videre labbet de ut i elva nedenfor oss, tredde mark på kroken og denget mark og søkke oppstrøms og parkerte dette godt innenfor kastehold av våre fluer. Jeg rullet opp snøret, gikk ned til dem og forklarte at dette var en sone som var leiet privat og at de ikke kunne fiske her. Jeg fikk klar beskjed om at det ga de f... i. De hadde kjøp fiskekort og fisket der de ville. Det var spesielt den ene som var uvillig til å forstå. Etter en del diskusjom frem og tilbake forsto den ene poenget. Han forsøkte å forklare sammenhengen for kameraten, som fortsatt ikke ville høre, men labbet på ny ut i elva og gjentok operasjonen med oppstrøms kast. Da fikk jeg nok. Jeg gikk på land, monterte slukstanga, kastet ut og hentet opp snøret hans, dro dette opp og kuttet meg nedover snøret til jeg sto ved stangtoppen hans. Da skjønte han poenget og begge forsvant.

(De hadde visst glemt at de allerede har tapt to kriger).

Ellers er det slik at alle bør sette seg inn i regelverket. Det er faktisk slik at det er den enkeltes ansvar å gjøre seg kjent med dette. Men det skal også sies at det ikke bare er utlendinger som er "tosker" i elva. Vi har nok av disse også blant Norske fiskere. For enkelte ser det ut til at bevegelig fiske betyr 1 cm mellom hvert kast. Jeg er en av de som fisker fort, 3-5 skritt mellom kastene. Da er det ikke hyggelig med en som slår rot foran. Men som regel går det greit med en hyggelig tone, slik at jeg får passere og "sinka" kan fortsette med sitt.

Rogna

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

frisch: jeg er helt enig med deg. det er faktisk akkurat det samme om det er tyskere nordmenn eller folk fra ghana. poenget er at det er så mye folk at hele poenget med fisket forsvinner.

alle bør sette seg GODT inn i reglene etter min mening. er også enig med at det bør bli flere og strenger oppsynsmenn.

som jeg nevnte er det positivt at grunneierne får penger igjen. det skulle selvsagt bare mangle. men utlendingene har ganske forskjellig holdning enn oss nordmenn. de er som oftest helt ville når de ser en fisk hopper og har de først sett en så holder de seg der en stund. og bevegelig fiske blir fort uinteressant. hysteriske tilstander på enkelte strekk og soner i elvene, kan ikke forstå hva som er sprtsfiske i det.. må vel være treninga i å kaste med folk så tett innpå deg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sortere ut litt. Fisketurisme (elvefiske) er vel stort sett bare positivt. Turistene fisker i elver der det er kontroll med hvor mye som blir tatt ut (forhåpentligvis) og legger igjen mye penger hos lokalbefolkningen. Som igjen bygger opp infrastruktur som også kommer andre (norske) fiskere til gode, + det blir mer oppmerksomhet rundt det å ta vare på og forvalte Laks/SØ stammen. Hvis en synes det blir for mange fiskere/turister, så kan en vel velge å enten kjøpe kort på mer eksklusive strekk/elver, eller ( i f.eks. Sørlandselvene Mandalselva og Lygna som har lange strekk med ubegrenset kortsalg) gå lenger og jobbe hardere for å finne egne (relativt) uforstyrrede steder, eller fiske i de delene av sesongen som det ikke er så mye turister, eks. juni eller september i Sørlandselvene. Eller smile og vente på plass i køen.

Også pleier også jeg å ha en utblåsning en gang i året pga. en eller annen medfisker som går ut i elva foran meg/nekter å flytte seg/flytter seg for sakte/ kaster sluk der jeg skal til å kaste flua/ er lokal markfisker med fast stein å sitte på som han aldri flytter seg fra mellom 1. Juni og 15 september.

Og det eneste som kan nytte er vel mer informasjon. En ekstra brosjyre med klare illustrasjoner av hvordan man oppfører seg når en fisker i elv som utleveres når kortet kjøpes. (Det hadde jeg selv hatt behov for når jeg startet elvefiske) Plakat oppslag på samme sted som advarslene mot smitte. Oppslag på plakater der tilreisende fiskere bor, dvs campingplasser osv.

Og i tillegg får vi vel ta ei runde med oss selv også og innse at :

- Vi har vært nybeynnere en gang selv. (I hverfall jeg)

- Vi er vel ikke alltid som nordmenn spesielt flinkere eller

verre enn andre folkeslag til å tilpasse oss lokal kultur og

sedvane når vi er ute og reiser ?

- Mange fiskere (både lokale og turister) er tross alt litt av

sjarmen med elvefiske etter Laks/SØ

- Fiske er en frivillig aktivitet som er ment å være gøy.

Hvis det ikke er det lenger, finnes det nok av andre ting å

drive på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye bra her..

at fiske er frivillig er helt rett. men for de av oss som lever og ånder for levefisket så synes jeg at det tar kvelertak på interessen min. utgangspunkt i sone 3 i mandalselva. nå har det vært fellesferie og da har det selvsagt vært mye folk. men det er ikke alle steder det er fullt ofte gidder ikke folk å gå for å fiske. men enkelte utlendinger skyr ingenting og går over lik for å få fisk.

er helt ok at folk er nybegynnere, og man ser lett hvem som ikke har vært i elva før. husker selv at jeg var usikker på regler. les på kortet og spør erfarne fiskere og kortselgere er mitt tips.

så forresten folk som fisket fra broer og forbudssoner med STORE skilt i forrige uke. er så man kan bli skikkelig forbannet. da vil de ikke lære seg reglene.

en annen ting som jeg har irritert meg grønn over er det som skjer i sone 4. der drives det et rafting senter/adventure senter. her får de båter fra et annet vassdrag og setter båten ut i elva selv med mange fiskere ved siden. det har skjedd meg de siste 5 turene i sone 4. de somd river med dette sier bare at det ikke skremmer fisken. om det gjør det eller ei vites ikke, men jeg mister totalt troa og da er løpet kjørt.

1. de desinfiserer IKKE båten

2. de tar IKKE hensyn til fiskere som allerede står der

synes dette blir for dumt og naivt å tro at man kan gjøre som man vil. grunneierlaget er informert om dette og kommer sannsynligvis til å be om utbedring. litt urettferdig ettersom vi fiskere MÅ desinfisere, mens de ikke gjør det. eller må det jo være rom for en adventure camp, så sant at de er villige til å gå i debatt og samkjøre dette med fiskere slik at begge parter blir fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ikke forsvare danske sportsfiskere som drar til Norge for at fiske laks. har set alt for mange dårlige eksempler på det. desværre opfører de sig ligeså i DK. der sker åbentbart noget i hovedet på folk, når der er laks i elven. i 2004 fiskede jeg i 3 døgn på Aunavaldet i Gaula. her var godt med danskere. og en del af dem burde efter min mening være forbudt adgang til elven. de råbte og skreg, så der var en larm som i et cirkus.

jeg ved godt nogle vil sige, at så må man betale lidt mere også få et stykke vand hvor man kan gå for sig selv. jeg har også her på Forum set diskussioner om hvad der er rimeligt at betale for en dags laksefiske. det lyder til at de fleste mener at et prisleie der ligger mellem 200 kr og 300 kr om dagen er rimeligt. jeg synes det er sindsygt dyrt og mener at vi efterhånden har fået tilstande der minder om gamle dage, hvor kun de rige havde råd til laksefiske.

i DK. koster de dyreste dagskort 100 kr. og det er i et fiskevand som Karup å og zonen er vel over 5 km lang. dette er godt nok ikke laksevand men SØ-vand til gengæld er det nogle af verdens største man fanger der.

I dk er jeg medlem af 3 foreninger. fiskeri i et helt år koster pr. forening mellem 850 DKR og 1250 DKR. hver forening råder over minimum 50 km vand. man finder pladser hvor der kan være mange fiskere, men også steder med lige så godt fiske uden andre fiskere. jeg kan nævne at jeg i Vejle å sidste år fik 17 SØ hvoraf de 7 vejede mellem 3,8 kg og 5,3 kg, resten mellem 1,5 kg og 3 kg. om man skal have gæstekort til denne elv koster det 75 kr.

i dag sker der en stor udskiftning blandt laksefiskere. personligt synes jeg der er gået for mye konkurrence i vores kære hobby. det er bl.a grejbranchen der har skylden for dette. jeg kan også se her på siden, at mange er i tvivl om man i det hele taget kan fange fisk på den og den line/stang/hjul mm. tro mig. laks biter stadigvæk på om du bruger din gamle DT-line. ofte møder vi gamle lokale folk med gammelt brugt grej. de fanger ofte fisk selv om vi andre har knoklet løs i flere dage på samme vand med de nyeste moderne sager. de ved at det ikke er grejerne der fanger, men kendskabet til fiskevandet, samt tiden til at sætte sig ind i hvordan man skal affiske dette vand.

tilbage til fisketurismen. jeg tror at sagen er mere kompleks en som så. i dag er vort samfund utroligt resultatminded. desværre tager mange nye sportsfiskere dette med sig til fiskevandet. lokket af artikler for nyt fiskegrej, fluer mm. kommer de med en forventning om at fange en bunke laks på deres første tur til Norge. på samme måde har jeg mødt Normænd med en forventning om at man bare fange SØ på 8 kg første gang man fiske i DK. - DET GØR MAN IKKE!!!.

hvert eneste år kommer der flere og flere af den type sportsfiskere til. lige så mange giver op igen, da det går op for dem, at der skal lægges arbejde i hver eneste fisk og at man ikke bare kan betale sig for vejen til succes. heller ikke i fiske. problematikken ser vi også Karup å, hvor alle foreninger efterhånden mangler medlemmer. da de fleste tror at SØ i Karup tager man bare op og fanger. SØ i Karup er muligvis en af de sværeste at fange i hele verden. i gennemsnit bruger man vel mellem 20 og 40 dage for en fisk selv om man ofte ser 10 fisk eller flere på hver tur. til gengæld vejer fisken 4 kg i gennemsnit. altså et trofæfiske. ingen havde fortalt disse mennesker at man skulle arbejde for fisken. det er den opdragelse vi alle har fået fra barnsben af. kvantitet frem for kvalitet, du må skabe resultater hele tiden. nå slike personer kommer til elven opstår en slags stresstilstand. han må fange fisk med det samme. gør han ikke det å noget være i vejen med ham - altså heller ingen selvtillid eller tro på det han laver(meget naturligt idet han ofte ikke har nogen erfaring). som dagene går og han ingen fisk får. blir han stadig mer og mer egoistisk da han vil have sin fisk. dette er hans succeskriterie.

når denne sportsfisker kommer hjem er han så led av fisket at han måske sæælger alt hans grej igen. næste år køber han så golfkøller. idet han nu har planer om at bli den ny Tiger Woods.

på dansk findes et ord som hedder Lystfisker(jeg ved ikke om det findes på norsk). jeg kan godt lide det ord og jeg anser mig selv mere som lystfisker end sportsfisker. sportsfisker smager af konkurrence og det er et element jeg ikke ønsker at inddrage i mit fiskeri. en lystfisker fisker af lyst. og det er vel det der er sagens kerne. jeg anser helst mig selv som lystfisker. sådan en kan jo også godt have en god dag uden fangst. idet det jo er lysten til at fiske og ikke at fange der tæller. som eksempel kan jeg sige at jeg har brugt 4 år på at fange min første laks i Skjern å. jeg har fisket der i 4 år uden forventning om at fange noget, men jeg har stadig haft gode ture og somme tider er det en hel befrielse at fiske uden forventning.

min anbefaling er derfor. læg hverdagen på hylden inden du starter fiskeriet. det blir til stor nydelse for dig selv og dine omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med danske fisketurister er utelukkende positiv. Man skal ikke se bort i fra at de dansker som Lars Henrik refererer til led av høydesyke[ :D ][ :D ]

Tyskere derimot, har jeg særs blandede erfaringer med 30/70 [ :) ]/[ :D ]

Begrepet lystfiskeri, Lars Henrik, burde snarest opptages i den norske ordbok! Det er just slik jeg oppfatter meg og mitt fiske[ ;) ]

Når det gjelder priser på kort i Norge må man huske på at dette (slett ikke alltid) ofte er en vesentlig del av næringsgrunnlaget til grunneiere, like it or not. The market rules, dessverre.

Og der er våre tyske "venner" uten tvil med på å drive opp prisnivået med sine bpbiler med 700 litersr fryseboks, og alle sine angelnreisen[ :D ][ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at mange grundejere har en betydelig indtjening på laksefisket. og forholder det sig sådan, vil jeg gerne støtte grundejeren. noget andet er det hvis pengene går i lommen på en mellemmand. desværre tror jeg det er noget af det vi ser på bl.a Kola. jeg ville gerne vide hvor mange af de penge man betaler der, der går i de lokales lommer.

det er sådan at man også i DK. betaler grundejerne betydelige bløb for leie af fiskevand. samtidig medvirker fiskeforeningerne til fiskeplejen og pleje/restaurering af selve elven. men jeg tror ikke grundejerne er økonomisk afhængige af fiskelejen. men derimod har pengene som en ekstraindtjening. du kan have ret i at der her ligger en forskel. men jeg mener også at man i de elve der for tiden er populære og her tænker jeg på især Trøndelagselvene ser priser på både fiskevand, descienfision, overnatning der er mildest talt let overdrevne i forhold til kvaliteten og misforstå mig ikke. jeg har fisket på fint vand, som jeg finder er pengene hver i flere af elvene. men som Erik beskriver, ville en begrænsning på zonerne give en bedre kvalitet af fisket.

hvad angår tyske sportsfiskere. vil jeg sige at flere og flere af dem vi møder i DK faktisk er vældigt professionelle sportsfiskere. mange kommer hertil for SØ-fisket og mange støtter foreningerne ved medlemskab. vi finder dog også madfiskere som dem du beskriver i Norge. jeg tror denne diskussion er mere af etisk karakter en med direkte betydning for fiskebestanden i såvel Norge som Danmark. når man tænker på hvad vores kære politikere gør(eller ikke gør) for at ødelægge vore fiskebestande med vandkraftværker(jo vi har dem også i DK), havbruk, forurening fra industri og landbrug, inkonsekvens i fiskeripolitikken osv, tror jeg ikke en kummefryser med lyr, sei, makrell og torsk gør den store forskel. men du har da ret i at man ikke bør hjembringe flere fisk end man selv og ens familie kan spise. beholder man fisk med salg for øje. kan man jo lige så godt registrerer sig som erhvervsfisker.

hvad angår ordet Lystfisker, er det mig en gåde hvorfor det ikke findes i Norge endnu. jeg synes trods alt der findes flere Lystfiskere i Norge end i DK. håber på at møde nogen af dem når jeg drar nordpå for 3 ugers fiske i næste uge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

misforstå meg ikke lars henrik. jeg synes danske fiskere er aldeles kjempetrivelige. det er desverre endel (i norge også) som ikke gidder å sette seg inn i reglene og setter fortest mulig til elva for å fiske. over ivrige ødelegger de for seg selv og andre. jeg mener bestemt det at det er en fordel meg grundig forarbeid før laksefisket starter. med tanke på egne ferdigheter og kunnskaper. man må absolutt ikke være mester, men er man ikke det så trenger man heller ikke gå rundt å tro det..

fisket sammen med heskoe fra forumet i 3 dager nå. kjempetrivelig mann og en fremragende fisker som jeg sikkert har mye å lære av. så de fleste danske fiskere er topp folk! tyskere er et kapittel for seg, men det finnes unntak i virvaret av udugelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror vi er enige Erik og jeg miforstår dig ikke. du er bekymret over tætheden af fiskere ved din elv. det er jeg også ofte i DK. brådne kar i form af lystfiskere der ikke overholder regler - skrevne som etiske findes i alle farver og nationaliteter, men jeg synes det er sundt for fiskeriet ast få luftet vore holdninger. derfor kan det godt være jeg lyder lidt provokerende i mine udtalelser. faktisk er jeg enig i det meste i dette indlæg.

har jo selv prøvet fisket i Mandal og har oplevet hvordan danske, tyske, norske og grundejere opfører sig. de fleste er heldigvis trevlige mennesker der mødes om en fælles lidenskab. desværre har vi de få procent som gir dritt i det hele. mange gange er det desværre disse typer der tegner den generelle opfattelse af hvad en lyst-/sportsfisker er.

og forresten kan jeg sige, at jeg kommer til Fuglsveit camping under treffet. håber vi ses deroppe. skal bli moro at møde andre fisketosser. jeg kører i en sølvgrå AUDI 80. kom og hils på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Ja hva skal man si.

Jeg må jo si at jeg til tider blir litt oppgitt når jeg ferdes langs mandalselva og da i sone 3 når det gjelder antall fiskere. Hvilken nasjonalitet er for meg uvesentlig. Men hva er alternativet ??

Stengte elver ???

I Mandalselva synes jeg de har en grei måte å løse ting på. Sone 2 der man kan fiske eksklusivt og sone 3-4 som er åpne soner.

Hvis man ønsker å være for seg selv er det bare å bestille kort i sone 2, men da må man gjøre det den dagen de legger ut korten, for salg av de beste tidene /sonen blir borte på noen få timer.

Tror nok sone 3 og antall fiskere vil regulerer seg selv etterhvert, hvis folk ikke ønsker å stå i "kø" så velger man etterhvert bort mandalselva.

Dette tror jeg vil gjelde alle vassdrag i Norge der det er fritt fiske.

Turisme er for mange småbygder meget viktig se bare Øyslebø og andre små steller opp langs mandalelva.

Overnatting/kjøp av kort/innkjøp av mat/ mm og dette bør de kunne dra nytte av i fremtiden også.

Det skal vel også sies at uke 28/29/30/31 er de værste uken. Fellesferie i Norge + alle tilreisende turister.

Når det gjelder regler og fiskenivået så blir det en annen sak, men klart at et vall kunne være fiskebart lenge selv med mange fiskere.

Hvis folk ferdes forsiktig langs elva, et vist nivå på kasting, vadekunnskaper mm.

Og her bør jo de som "driver" elva trå til for jo flere fornøyde fiskere jo bedre økonomi for de som "driver" elven.

Dette er et vanskelig spørsmål som sikkert har mange svar, men jeg ville si ja takk begge deler[ :) ][ ;) ]

Ville vært trist hvis sone 3 i mandal ble som sone 2 det er da min mening.

Nå ble det mye mandal men mye av det jeg mener gjelder utover den elven også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igen VEL TALT Caddis!

For tilreisende (uanset nationalitet!) er Mandalselva og opdelingen af sonerne der unikt. Håber for dere at det blir bibeholdt!

Etter lidt, når laksen og fangsterne har stabiliseret sig, vil antal helt automatisk også stabilisere sig. Forhåbentligt med seriøse fiskere der værdsætter elva, naturen og de regler der er ved elva/fisket. Dog vil der nok altid være større tryg på fisket og deraf større problemer i fellesferien.[ :) ]

For at løse de problemer dere har ved elva nu, er det nødvendigt med mer kontrol!!![ :D ] (jeg har fisket i Mandal min 1 uge hvert år de sidste 9 år, og er kun kontroleret en gang! har ej heller set eller hørt om fiskekontrolører?).

Som Lars Henrik skriver andet sted på forum, er han træt af Dansker elve. Forstår ham rigtigt godt!

Jeg personligt, tager til Norge (mandal) for at slappe af, mærke den trolske steming i fjellet og skoven,nyde den unikke natur, og den rene luft. Og da ikke mindst mærke suset når laksen tager og går med fluen! For mig er fiske ferie en helhed af naturoplevelser, samvær med lokale og hygge ved elva.

Også i DK har vi problemer med tilreisende fiskere (og turister) som dere har i Norge, og det gør os lige så sint!!!

Men tror på at oplysning og kontrol er eneste vei frem?

Ikke at det skulle være sådan. At de folk der ikke gider at lære og følger regler og skik, ikke tænker over at de ødelægger så meget for de som gerne vil opføre sig pent og ordentligt, ja det gør også Dansken, etc. sint!

Har egentilig kun et at sige, et gammelt mundheld: SKIK FØLGE ELLER LAND FLY! det ligegyldigt nationalitet!

Håber på mange gode år ved Mandals bredder endnu! Håber for dere at det blir bedre med turisterne.

Der er jo nok andre elve der har ligeså mange problemer, for ik at sige større..... Jeg tager iht. ikke mere til Bjerkreim eller Gaula (støren), eller andre størrer fellesstræk i den store fellesferie![} ;) ] Binn there done that, and did`nt get a T shirt!

Mandal tager jeg til i august og september. Da er det hyggeligt, og de jeg har mødt (lokale fiskere)ved elva er hyggelige og positive folk! Tak for det!!![ :D ]

Venligst fra en Dansk fisketurist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.