Gå til innhold
Fiskersiden

Brunørret - østfold?


EWalle
 Share

Recommended Posts

Jeg kommer selv opprinnelig fra Rakkestad, og der er det mellom 50 og 100 vann (og noen få elver) med ørret; de kalles fjellaområdene (Rakkestadfjella og Degernesfjella) selv om de ikke akkurat ligger så veldig høyt over havet. Her setter JFF ut ørret i en rekke vann, og det fanges årlig fisk opp mot rundt 2 kilo. Vanlig størrelse på fisken er imidlertid 100 - 1000 gram. Gode vann i Degernesfjella da jeg fisket litt der var Kroktjern, Laksen, Sandvannet m.fl.

I tillegg har du Trømborgfjella (Rakkestad/Eidsberg) og Aremarkfjella (Rakkestad/Marker), som er tilsvarende som de nevnt over vedr. ørret. Og i Haldenområdet finnes mange ørretvann. I Fredrikstad settes det også ut ørret i noen dammer.

Ellers finnes det en del fin ørret oppe ved kraftverkene i Glomma; Vamma, Kykkelsrud, Solbergfoss på faktisk opp mot iallfall 5 kilo.

Summa summarum: Tror det finnes (mer enn) nok ørretvann i Østfold - spørsmålet er vel heller hvor du bor og hvor langt du ønsker å dra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestfjella i Aremark, 40-50 vann med både settefisk og endel av vanna med egen gytebestand (mye smått). I de vannenen med kun settefisk har fisken brukbar størrelse.

Betaling skjer ved postkasse inn i områdene.

Og de vannene med lengst avstand fra veiene gir muligens mest fisk!

Ved kjøp av sesongkort får man også med en liten guide som beskriver de forskjellige vannene, også når det sist ble satt ut fisk.

Litt lenger sør ligger det også en del vann med ørret, rundt Kløsa og Oppsjø nærmere Sarpsborg/Skjeberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Summa summarum: Tror det finnes (mer enn) nok ørretvann i Østfold - spørsmålet er vel heller hvor du bor og hvor langt du ønsker å dra?

Bor i Moss, og lengde har ikke så mye å si så lenge det er fisk der... Men det blir jo aldri mer enn 10-12 mil så lenge jeg skal være innenfor veggene til Østfold fylke..

sitat: et tips er og prøve stutfosstjern.. ligger i skjetve. der har aojff satt ut årret noen år..det blei satt ut mye fisk i en str der i fjor. jeg har aldri prøvd der sjøl men, har hørt fra folk i foreninga at det blir tatt mye halvkilos og noen over kiloen, hvis jeg ikke husker feil..

Takk for det. Peiling på hvordan det er iht. fiskekort der, og evt. mulighet for flue?

sitat: Vestfjella i Aremark, 40-50 vann med både settefisk og endel av vanna med egen gytebestand (mye smått). I de vannenen med kun settefisk har fisken brukbar størrelse

Har tenkt litt på Vestfjella før jeg la inn dette innlegget, men var litt usikker på hvordan forholdene var der, så det skal definitivt prøves ett døgn eller to....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av langnes

mener at fiske kort kan kjøpes ved vannet.. men er ikke sikker.. veit det er mange som bruker flua der, så mulighetene er der.. snakket med en i stad som mente den større fisken står litt lengere ut, men ikke veit jeg.. prøv: www.aojff.com.. der er det sikkert mer info.

Jepp, sto mer info der. Var ikke klar over at det fantes vann i sånn rimelig nærhet, så det skal uten tvil prøves.

sitat:I Fredrikstad settes det også ut ørret i noen dammer

Ide på navn/beliggenhet, samt tilgang til fiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JFF i Fredrikstad setter ut fisk i Bjørndalsdammene, som ligger ved skytebanen til Fredrikstad skytterlag. Hvis du har et kart ser du dammene ikke langt fra veien mellom Sarp og Fr.stad, cirka mellom Østfoldhallen og Frstad sentrum. Størrelsen på fisken vet jeg imidlertid lite om, og har aldri fisket der selv. Men se på hjemmesiden deres for mer info: www.fojff.no.

OHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.