Gå til innhold
Fiskersiden

Bitteliten rapport fra Vesterålen (uten bilder):


vibe
 Share

Recommended Posts

Har vært ei uke i Vesterålen (Kone, 2 "barn" på 16 og 17 + meg selv) nærmere bestemt i Godfjorden helt nord på Hinnøya og hatt en fortreffelig ferie. Begynte med at vi kom opp sent lørdag ettermiddag og at vi var rimelig slitne etter ca. 140 mil med bilkjøring, men stemningen steg fort når vi fikk se bopel og båten vi hadde til disp. Vi hadde bestilt via et reiseselskap som stort sett pusler med Danmark (begynner på DanC et eller annet), men det viste seg at de kan levere i norge også :D Utrolig hyggelige folk der oppe i nord....

Vi hadde bestemt oss for å ta det med ro første kvelden, men når sjøen lå speilblank og sola skinte klokka ett om natta + at vi bodde helt nede på brygga var jeg ikke vond å be når yngstemann spurte om vi skulle "teste" båten:) To unger + meg selv og ei fiskestang dro ut for å teste båten i midnattsola. Måtte jo stoppe og vaske snøret, og i en tråd under fangstrapporter i oslo området har jeg sett noen beklaga seg over hemper som røyk! Yngstemann på 16 senka snøret med en 400 gram pilk, og ei ferdigkjøpt makrellhekle montert over den. Tok ca. 10 sekunder før stanga sto i bue, og stangtoppen nesten hadde kontakt med vannflata. Det han fikk opp var 2 sei på 4 til 5 kg, og resten av krokene på heklet var forsvunnet:) Kanskje like greit, for hvis han skulle dratt opp 6 sei på den størrelsen tror jeg han hadde stått der ennå :D

Dette var starten på en utrolig fiskeferie, samt en gedigen naturopplevelse. De kanonstore fiskene uteble, men det er kanskje fordi vi fikk en del vind og problemer med å komme utpå de siste dagene? Uansett fikk vi tid til å dra opp kraftig sei, steinbit, brosme, torsk og hyse i rikt monn. Dette var et sted hvor man først satte over potetene, for så og hente råvarene (fisken) :D

Godfjord anbefales -og da har man også kort vei til Kvæfjorden som "hvis mulig" innehar ennå mere fisk:)

PS: Unga lufta at dette muligens var siste gang de gadd å bli med så da blir det vel 3 uker på Kreta neste år for kona og meg. Finnes det fiskemuligheter på Kreta? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sjøl i Vesterålen i sommer, og kjørte rundt hele Hinnøya på jakt etter fiskeplass. Bl.a. Godfjord. Hadde kun tilgang til båt en dag, og de andre dagene gikk med til å finne fiskeplasser fra land. Fant ut at det stort sett var langgrunt, men så vakkert at det nesten gjorde vondt.

Så jeg endte opp med å fiske i Sortlandssundet, nesten under brua. Jeg liker å fiske småsei med lett utstyr, så det var forsåvidt greit.

Grattis med mange arter, og da spesielt Steinbit. Har noe å tenke på til jeg evt. reiser nordover igjen neste sommer. Har "bare" 40 mils vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jo, du er nok "avhengig" av båt når du er i Godfjord, men fjorden er ikke veldig dyp. Jeg hadde jo med det eminente loddet jeg kjøpte av Thile, og det dypeste jeg registrerte var ca. 90 meter. Det beste fisket hadde vi på dybder mellom 35-60 meter, og jeg fikk faktisk "snøret fullt" med torsk på ca. 30 meters dybde. 6 Torsker på 3-4 kilo i ett og samme drag gjorde inntrykk på en stakkars østlending:)

Det var den dagen jeg ringte fatter og fortalte at JEG fisker torsk som DU fisker makrell:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.