Gå til innhold
Fiskersiden

Berkley Lightning Rod


 Share

Recommended Posts

Til Dorging ville jeg ha brukt en "Berkley select Lightning Rod m/trigger" (om du skal ha Berkley) Finnes mye billigere og helt OK dorgestenger en den!

Samt multi snelle.

Til å kaste med fra land en "Berkley Lightning Rod 9,6 fot 2-12gr"

Vedr gummi så må vel den kunne limes evt ta den med dit du kjøpte den og få de til å se på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tommern

Til å kaste med fra land synes jeg LR 2-12gram blir for vekt, min mening. Synes min LR 5-20gram er litt myk...

Smak og behag det ja.

Til SØ fiske osv bruker jeg sluker osv opp til 20g og den stanga.

Det går bra og det er en drøm å kjøre fisk på.

Men som du sier, det er din og dette er min mening!

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Eirik

Til Dorging ville jeg ha brukt en "Berkley select Lightning Rod m/trigger" (om du skal ha Berkley) Finnes mye billigere og helt OK dorgestenger en den!

Samt multi snelle.

Til å kaste med fra land en "Berkley Lightning Rod 9,6 fot 2-12gr"

Vedr gummi så må vel den kunne limes evt ta den med dit du kjøpte den og få de til å se på det.

m/trigger = multifeste? Skal ha haspelsnelle på den...er ikke noe glad i multi...

2-12 gr. vil jeg tror blir alt for mykt til dorging. Derimot 10-30 g kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL, hva er poenget med å svare, om du ikke vil ha svaret?

1)

Kjøp billige dorgestenger som ofte finnes på tilbud til +100 lappen.

Til dorging er multisneller med teller best da du har styr på hvor mye sene du har ute.

2)

Til kasting så er det jo opp til vekten du skal kaste. Velg stang ut fra det!

Jeg har 4 stk LR stenger og bruker de i henhold til vekten på det som skal kastes.

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt forstå hvordan en og samme stang skal kunne brukes til både dorging og kasting når det gjelder sø fiske. Er enig med Eirik jeg, en 2-12grams er midt i blinken for sø fiske fra land, evt 5-20gram om du øsnker å fiske med litt større sluker eller bombarda dupper. En dorgestang må vel nødvendigvis være såpass stiv/kraftig at jeg ikke tror det blir den store gleden å kaste sluk i timesvis med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Eirik

LOL, hva er poenget med å svare, om du ikke vil ha svaret?

1)

Kjøp billige dorgestenger som ofte finnes på tilbud til +100 lappen.

Til dorging er multisneller med teller best da du har styr på hvor mye sene du har ute.

2)

Til kasting så er det jo opp til vekten du skal kaste. Velg stang ut fra det!

Jeg har 4 stk LR stenger og bruker de i henhold til vekten på det som skal kastes.

[ :) ][ :) ]

Eirik:

Tenkte den ville komme...litt missforståelse her...

Med andre ord er det en 2-12g. du også bruker til dorging?

Bruker selv en 2-12g til innlandsø. og en Fenwick 7-28g i sjøen. Synes Fenwicken er passe myk til store bombere, men nesten for myk til større wobblere eller større skje. Synes derfor bare 2-12g høres veldig mykt ut til dorging.

KIS: Synes det går greit å bruke stenger som er myke, lette og beregnet på kasting til dorging. Fungerer jo kun til vanlig overflate droging da riktignok. Har brukt litt ulike dorgestenger og dyprigstenger, med multisneller, synes disse ødelegger mye av gleden ved mindre fisk. Er derfor litt gira på å finne en så myk så mulig stang med haspel selvom dette etter boka er litt feil...

Enig i at en dorgestang blir håpløs til kasting, men omvendt derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Andreas

Eirik:

Tenkte den ville komme...litt missforståelse her...

Med andre ord er det en 2-12g. du også bruker til dorging?

Nei! Jeg bruker den til å kaste med da den er for myk til å dorge.

Som jeg og KIS forsøker å si så er en dorgestan stivere en denne stanga.

Så når jeg dorger bruker jeg dorgestenger evt stenger som har opp til 50 - 60 g kastevekt.

[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Eirik

sitat:Opprinnelig postet av Andreas

Eirik:

Tenkte den ville komme...litt missforståelse her...

Med andre ord er det en 2-12g. du også bruker til dorging?

Nei! Jeg bruker den til å kaste med da den er for myk til å dorge.

Som jeg og KIS forsøker å si så er en dorgestan stivere en denne stanga.

Så når jeg dorger bruker jeg dorgestenger evt stenger som har opp til 50 - 60 g kastevekt.

[ :) ]

Aha! [ :) ]

Denne Select m/trigger er altså med tyngre kastevekt. (Tommern; trodde også denne var 2-12g...) Sjekket litt på nettet og ser at de begynner vel på 12-40g...

Da må jeg gå litt i tenkeboksen. Synes opp til 50-60g blir for stivt...

Takk for hjelp og deling av meninger!

Hva med snøret? Noen grunner til å ikke bruke fireline til dorging? (Bruker ikke lenger utløsere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Thile

Gjør du deg vanskelig Andreas?

Kjør på med FL du, bare vær klar over at du kan få trøbbel hvis evt. wobleren av en eller annen grunn har rotert etter båten en god halvtime eller lenger har du tvinn på sena til tusen.

Ikke vanskelig, håper ikke det i alle fall, også prøver jeg bare å finne ut om det er dumt med LR til dorging... Synes disse stengene er så sinnsykt morsomme å kjøre fisk på og vet jo at kraftigere stenger er bedre til selve wobblervaskinga...

Høres ikke bra ut det med tvinn da! Vil det si du bruker mono? Det må du vel siden du kjører en del paravan og rigg?

Brukte FL før, husker ikke om det var mye tvinntrøbbel. Byttet til mono de åra vi kjørte med paravan og rigg pga utløserne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, bare tuller litt med deg.

Jeg har en Biceps m/trigger (da var vi der igjen) husker ikke gramvekta på den i farta, men den ble brukt veldig mye før trollingen tok over.

Har også en LR med noe rundt 11' 60g kastevekt som jeg har brukt veldig mye til gjedde dorging og er superfornøyd med (ble noe overkill på suterjakta før ferien riktignok).

Tror jeg ville valgt 10-30g stanga til lett sjødorging.

Tvinn på sena? slipp bare ut sene så langt som tvinnet er uten noe i enden og kjør med dette slepet i ca 5 min og vips mestesparten av tvinnet på sena er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.