Gå til innhold
Fiskersiden

Reparere stangtupp


Barracuda
 Share

Recommended Posts

Hallo!

Var så uheldig å knekke stangtuppen på favorittstangen i helgen og lurer på mulighetene for å få reparert denne. Det er en 7 fots haspelstang og bruddet er ca 5 cm under toppringen og det er 15-20 til neste ring. Bruddet har et "pent" snitt

Hvordan vil det være å lime den løse delen parallelt med resten av stangen og surre skikkelig oppå der igjen? Finnes det løse stangtupper man kan feste på og hvordan vil stangen bli da (stivere kanskje?) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt to stk stangbrudd som du beskriver, og begge gangene løst problemet med å lime den orginale toppringen på "bruddet". Dette fungerer bra, men den ene gangen måtte jeg pusse litt på den nye tuppen av stanga for å få toppringen på. Ellers forandrer jo aksjonen seg litt (mer enn jeg hadde trodd, faktisk).

Forhandlere og produsenter anbefaler at du bruker smeltelim for å feste toppringen. Mulig jeg er helt håpløs, men det funker dårlig. Jeg har brukt hurtiglim, type heftig. Men vær klar over at du ALDRI får den løst noensinne! Pass på å lime beint!

Ellers er jo quivertip en god ide hvis du trenger enn sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nok ha råd til en ny toppring hvis det skulle bli nødvendig [ :D ] ... men dette forsøket på reparasjon vil foregå et godt stykke unna nærmeste butikk og jeg er litt keen på å beholde den originale ringen hvis det er mulig

Men takk for alle svar, har gjort mandagen litt mer oppmuntrende [^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de eventuellt interesserte: Delegerte denne oppgaven til min far som tilfeldigvis var innom hytta der alle fiskestengene mine oppbevares. Han varmet opp tuppen med en lighter og ble egentlig overrasket av hvor lett toppringen slapp. Limet som har blitt brukt må ha hatt en veldig lav "smeltetemperatur" ... Toppringen passet faktisk rett på det nye stedet også slik at han slapp å pusse den til[ :D ] ... jeg skal lime den på selv ved neste tur, så da har jeg litt tid på å avgjøre hva slags lim jeg skal velge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.