Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite på 85 og 140 kg på stang


Hunter
 Share

Recommended Posts

[:0][:0][:0]

Litt betenkelig at det stort sett er utlendinger som lander de virkelig store fiskene? Er svensker, dansker og tyskere bedre til å fiske målrettet enn oss? Eller er de ikke så opphengt i gamle plasser som gir flere men mindre fisk?

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Håvard Skjelstad

[:0][:0][:0]

Litt betenkelig at det stort sett er utlendinger som lander de virkelig store fiskene? Er svensker, dansker og tyskere bedre til å fiske målrettet enn oss? Eller er de ikke så opphengt i gamle plasser som gir flere men mindre fisk?

- Håvard

Har varit diskuterat førut men jag tror svaret på att tillresta fiskare oftast har med succe är en fråga om två saker.

Ta sverige tex, havet utanför den svenska västkusten är så och si tom på fisk. Skall du få nått måste du vara kreativ och tänka till. Hiva en svenskepilk över båtkanten och sitta och duppa är i vart fall inte vägen att gå om du skall få fisk. Nya tekniker och taktiker måste till. När dessa metoder används i Norge där det fortfarande finns massa fisk blir det oftast succe.

Den andra saken är tid, tillresta fiskare som tar sig fri för en vecka eller två med fiske lägger ner mer tid på fiske. Dom åker ut i ur och skur och har garanterat fler "stangtimmar" än en lokal hjälte som tar en tur på fjorden för att få lite matfisk.

(hade ju gärna svarat JAAA[ ;) ][ :P ] på frågan om svenska fiskar bättre än nordmen, men tror mycket av svaret ligger i texten ovan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lho, godt med tid, alternative metoder, riktige plasser, men også litt flaks er vel resepten for de store!

En tankevekker er vel at vi nordmenn gutser allt for lite i forhold til svensker, dansker, tyskere osv! Eks, jeg har vært aktiv sportsfisker de sisste 15åra, først nå fikk jeg tumlet meg en tur til Røst[:I] Skammelig hvor lite nordmenn som reiser å fisker på sånne godplasser! Kansje vil det bli en endring på det nå snart, les artikkel[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Enig med Lho, godt med tid, alternative metoder, riktige plasser, men også litt flaks er vel resepten for de store

En alternativ metode som gir mange store er levende agn,absolutt ulovlig men hyppig brukt av en del tilreisende.Var innom en svensk havfiske side hvor temaet ble diskutert,og en del sa rett ut at de brydde seg lite om det norske forbudet.Dette er selvfølgelig bare en av flere forklaringer,det viktigste er nok at svært mange fisketurister fisker mye og målrettet etter stor fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Enig med Lho, godt med tid, alternative metoder, riktige plasser, men også litt flaks er vel resepten for de store!

En tankevekker er vel at vi nordmenn gutser allt for lite i forhold til svensker, dansker, tyskere osv! Eks, jeg har vært aktiv sportsfisker de sisste 15åra, først nå fikk jeg tumlet meg en tur til Røst[:I] Skammelig hvor lite nordmenn som reiser å fisker på sånne godplasser! Kansje vil det bli en endring på det nå snart, les artikkel[ :P ]

Terskelen for å reise er nok høyere blandt oss normenn, kanskje fordi mange har godt nok fiske utenfor stuedøra. For egen del har det nok vært en fordel å være "bonde", havfiske på Eidsvoll har aldri vært mye å skryte av. Slik jeg kjenner svensker og dansker er det nok også en annen kultur når det gjelder å dele kunskaper om metoder/ plasser enn her hjemme. Dette forumet er et langt skritt i riktig retning for å gjøre noe med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.