Gå til innhold
Fiskersiden

Mer etikk, trengsel, båt og sånt..


Rookie
 Share

Recommended Posts

Det er vel ingen nyhet at indre Oslofjord kan være et tett av båter, fiskere og badegjester på fine dager.

Jeg bedriver selv litt båtfiske av og til, men da helst på tider av døgnet hvor man er ganske alene. Utover det forsøker jeg så godt jeg kan å holde avstand til andre båter. Spesielt om jeg ser at de dorger. Det samme gjelder fiskere som står på land. Selv om jeg gjerne skulle ha dratt snøre nært land på akkurat den plassen tenker jeg at: "han var her først og jeg kan kjøre til neste plass.."

21.07.2004 Var jeg ute sammen med en 3 åring som sier makrell i annenhver setning. Jeg tenkte derfor at tassen skulle få sin egen makrell. Vi dorget litt på forskjellige steder. Men ved fornebu var det ganske tett med båter. Som vanlig på dagtid må man kjøre sikk sakk og huske på snørene som henger bak båten. Det går som regel bra så lenge man er villig til å vike. Men denne dagen var situasjonen slik at jeg hadde en båt ca. 10 grader fra styrbord og ingen plass til å vike. Det vil si jeg forsøke å legge om kursen slik at jeg kunne passere bak han, men da la han om kursen tilsvarende slik at han kjørte rett mot meg. Dette gjentok seg 2 ganger. I tillegg forsøkte jeg å øke farten for å slippe unna, men han hadde tydeligvis bestemt seg for å torpedere meg. Da avstanden var ca. 50 meter løftet jeg fiskestanga og pekte på den. Resultatet var at han ga mere gass og passerte bak meg i en avstand av 5 meter. Deretter hvinte det i bremsen på begge stengene, og når jeg fikk gjort "mothugg" var sluker, opphengere og mange metere sene borte for alltid.

Duster finnes overalt, men jeg tror mange av dem har båt i Oslo. Det virker som dustefaktoren stiger proposjonalt med størrelsen på båten. Folk i småbåter hilser og smiler, mens de med de dyreste båtene aldri hilser. De har et mål og det er å lage bølger og trøbbel for småbåtene. Jeg vet at uhell kan skje, men denne dusten gjorde dette med vilje.

Jeg skulle gjerne ha gitt den idioten et nakkeskudd der og da, men i ettertid er kanskje et skudd i båten bedre, eller å slepe på en stålvire festet med en lite senestump....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute for det samme selv. Men jeg sto på land og fisket da det kom en båt forbi. De så veldig tydelig at vi sto der med våre stenger. Da gav de full gass og røk senen på 3 stenger. Da ugjerningen var gjort lo de rått.

Jeg ble så forbanna at jeg tok brusflasken (i glass) og lempet etter dem. Jeg traff nesten.

Så idioter i båt finner man over alt i dette langstrakte landet.[ ;) !][ :) !][ :( !]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med du[} :( ][} :) ]duster!!!Det er forøvrig ikke bare i Oslofjorden at IQ-faktoren er omvendt proposjonal med størrelsen på båten og folkeskikk er en ting du finner i hyllene på polet[xx(][xx(].Fisker selv endel i grenlandsområdet og har opplevd det samme som deg.Vet ikke hvor mange ganger jeg har møtt båter med hekkbølge som Titanic som snitter meg og hilser og vinker, ser de seg noen gang tilbake tro?For der sitter jeg og tviholder på alt som er løst[ ;) ].Tar snart med hagle når jeg skal ut å fiske, tror du det hjelper å løfte den, istedet for fiskestangen?[ :) !].Hører de har billig wire på Biltema[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL, sitte i båten til han kommer nærme nok,og reise seg opp med hagla godt siktet mot jævelen som står på flybridgen med et hånelig smil om kjeften, skal nok se Pappaguttene vike unda da ja.... Og kommer de nærme nok,går det nok som selvforsvar i retten hvis du skyter han alikavel,hehe....... neida,men et par skudd i båten gjør nok susen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.