Gå til innhold
Fiskersiden

Mislykked fiske etter rødflekket kutling


Rudolf
 Share

Recommended Posts

Var ute med junior i kveld for å fiske rødflekket kutling. Har det sted der jeg har sett masse slike under dykking, men å fiske dem er en helt annen sak. Min erfaring er at de er nattaktive, dessuten var jeg sikker på at gyltefiskene sov når det var mørkt, men der tok jeg feil. Antakelig holder lysene på kaien bergnebben våken, for junior fikk en hel haug med bergnebb og ingen rødflekkede.

Måtte til slutt gå hjem for å snakke med kona og legge småen, men vi prøver igjen.

Gyltene ga seg etter hvert, så kanskje vi ikke var seine nok?

Rudolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva da? Vi (eller det vil si junior) fisket med råreke og fikk masse bergnebb. Tenk hvis jeg hadde hatt så små kroker da jeg i barndommen fisket stinter fra kaien [ :( ].

Rødflekket kutling finnes jo stort sett over alt der det er litt bratte steinrøyser, ihvertfall i Ryfylke. Etter min erfaring er den nattaktiv og det er kanskje derfor ingen har fått den på stang siden det er vanskelig med slike småkroker og greier når det er mørkt.

Vettkje eg, men nå har vi forsøkt noen ganger uten hell og jeg VET at det er masser av dem der nede.

Har faktisk forsøkt å fange noen under dykking (på bestilling fra en professor i Bergen) uten at det gikk så mye bedre.

Hvis jeg tar med meg fiskestanga under dykking og setter meg på en stein under kaia og fisker noen svære noen, blir det godkjent NR rekord da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rudolf

Hvis jeg tar med meg fiskestanga under dykking og setter meg på en stein under kaia og fisker noen svære noen, blir det godkjent NR rekord da eller?

Det står vel pr dags dato intet i reglene om at fisker og utstyr må befinne seg over vannoverflaten når fisken hugger, antar at du går i land i fjæra og får hjelp til å trekke dyret på land? [ :( ] Lykke til med prosjektet, hadde vært virkelig artig om den arten kom på lista også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare tullet når det gjaldt dykking og fisking. Det ville vært for enkelt. Jeg kunne fisket langhalet langebarn, spisshalet kutling, tungevar og rødflekket kutling på samme dagen [8D] (trur eg). Tror de fleste fisker ville hogget til hvis de fikk agnet servert rett foran nesa.

I fjor fisket junior etter sin første gjedde i Trøndelag samtidig som jeg fridykket og plukket woblere o.l. i samme område. En gjedde i sivet ville ikke ha sluken selv om den ble dratt forbi gjedda flere ganger, så jeg tok sluken og la meg over fisken som var ca 1,5 meter under meg. Jeg dinglet med sluken og dunket den i hodet på fisken helt til gjedda ble så irritert at den tok sluken og vips så kunne avkommet snelle inn sin første gjedde. Selv mente han at det var juks, men litt moro lell..... Jeg må bare legge til at han fikk mange gjedder senere i uka som var fisket på den tradisjonelle måten.

Her er et bilde fra en av nettene vi fisket. Fin ørret fikk han også.

rsv053cd044.jpg

Nei vi får holde oss over vann når vi fisker tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.