Gå til innhold
Fiskersiden

"Loff-immitasjon", tro det eller ei..


Jørgen
 Share

Recommended Posts

I siste utgave av AOF står det en artikkel om multefiske i Danmark. En fin reportasje om en spennende art. På slutten av reportasjen nevner han flere immitasjoner som er effektive, deriblandt en loff-immitasjon..??? Jeg trodde ikke det var sant, hvorfor fiske med falsk loff når man kan fiske med ekte loff. Av alle immitasjoner er dette den latterligste jeg har hørt om, og sier også en del om hvor langt mange (flue)fiskere går for å slippe å bli assosiert med meitefiske. Det er selvfølgelig ikke noe galt å gjøre det, virker bare litt jålete, man kan si at den ble tatt på flue. Har en mistanke om at endel rett og slett ikke vil prøve meitefiske. Hvorfor vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel liker nok å kjøre fisken på flueutstyr. Da er det kanskje like greit å bruke en loffagnet krok i enden av fluefortommen, men andre insisterer på at fisken skal lures til å ta noe kunstig. Selv fisker jeg etter forholdene og velger redskap ut fra det, men tar gjerne en utfordring med fluestanga. Ser imidlertid ingen grunn til å gjøre det unødvendig vanskelig for meg selv dersom forholdene tilsier alt annet enn flue, men registrerer samtidig at MANGE ikke er enige i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

latterlig når ekte vare er billigere og enklere. må ikke på død og liv være noe syntetisk. blir som å fiske med meitemark imitasjon, noen som gjør det og det er utrolig latterlig!! fisk med riktig redskap etter forholdene, som Cb sier.

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel enig at loffimmitasjon kansje er litt drøyt men er man fluefisker og det er den eneste "flua" multa vil ta , så hvorfor ikke.

For mange mensker inkl. meg selv er det fluefiske og bare det som gjelder, da må mann kansje gå for sånne fluer en gang i mellom viss man skal fiske etter noe annet en de tradisjonele fiskeartene som man tar på flue.

Det er jo noen som ikke sjønner hvorfor noen har valgt bare en måte å fiske på feks. flue som jeg kjenner best. Jeg er ganske sikker på at det er en del meitere som også bare meiter og det er jo en del fluefiskere som bare fisker med flue. Mann får vel kansje mest og størst fisk på meite, så hvorfor fisker ikke alle da med den metoden?

Viss vi sammenligner fluefiske og meite med fotball og håndball så er det kansje lettere å forklare det. Poenget er vel det samme i de to sportene nemelig å score flest mål, så hvorfor spiller ikke alle da håndball hvor det blir scoret flest mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Blir ikke begrepet FLUE-fiske vannet ut når det brukes loff, mais, boilie, picknik skinke og osteimitasjon.

Eller hva med Røktkjøttpølseimmitasjon eller kneipimmitasjon [ :) ]. Fra spøk til alvor, immitasjonsfiske for meg har alltid vært og immitere fiskens naturlige føde, og loff kan vel ikke regnes som naturlig føde. Men man må jo gjøre som man selv føler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv er en dprlig fluefisker, og syntes det var greit å begynne med å fiske sørv i kanalen. Visste ikke da hvilke flue som kunne brukes, så jeg bant en som lignet på mais. Og den ville jammen fisken ha. Er det så galt da? Får jo mye mere på ekte mais selvfølgelig. Og jeg meiter mye mere enn det jeg fisker med flue, men noen ganger får jeg lyst til det, og da fisker jeg med den flua det er lettest å få fisken på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har sagt at det er galt, bare litt merkverdig. Man må jo få lov og le litt av flufiskere som immiterer loff, det får de tåle. Det jeg kan synes er litt rart er de som tviholder på fluestanga og plent nekter å fiske med andre metoder når situasjonen hyler etter en alternativ metode. Det er mulig dette er et dårlig eksempel på det, men det er hvertfall det jeg mener. Du fiskekongen bruker alle metoder i fiske og jeg har aldri ment at du har gjort noe galt ved å immitere mais [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe så på innlegget mitt nå og det så LITT ampert ut kan man si! var bare trøtt i trynet...neida jørgen det var ikke så sint som det så ut,det jeg mener med dette er at flere fluefiskere bør få opp øynene på forskjellige imitasjoner i sin jakt på nye arter.se f.eks. på usa og danmark...enkelt og genialt til tider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Atle M

hehe så på innlegget mitt nå og det så LITT ampert ut kan man si! var bare trøtt i trynet...neida jørgen det var ikke så sint som det så ut,det jeg mener med dette er at flere fluefiskere bør få opp øynene på forskjellige imitasjoner i sin jakt på nye arter.se f.eks. på usa og danmark...enkelt og genialt til tider :)

Jeg forstår godt at det er tilfredstillende å lykkes med noe noe nytt i immitasjonsfiske, synes bare det ble litt komisk med loffimmitasjon [ :P ].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robert, svar meg da på dette.

Jeg rigger opp en stang og snelle, setter på en loffimitert "flue", frilinefisker den ut i elva og får en stam på 2,9 kilo. Vil jeg da kunne ta N.rek i fluefiskeklassen. Det er med denne metoden kun "flua" og snøre som utgjør kastevekten, resten sørger strømmen for.

Grunnen til at jeg spør, er pga regelverket rundt N.rekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.