Gå til innhold
Fiskersiden

Hardangervidda


danielkg
 Share

Recommended Posts

26. juli reiste jeg og 4 kompiser til Hardangervidda for femte år på rad for å lure noen ørreter på kroken. Værutsiktene var dårlige, men ryktene om at den allerede sagnomsuste 97-årgangen gjorde sitt til at det ikke var været som ble det dominerende samtaleemnet i bilen på vei oppover. Da vi etter noen timer ankom Trondsbu plasket en kombinasjon av regn og haggel ned i store mengder, og tiden frem til været lettet ble benyttet til kjederøyking og utveksling av røverhistorier over en lav sko. Skyene forsvant, og etter noen timers gange var vi fremme ved bestemmelsesstedet. Etter at teltene var satt opp gikk jeg sporenstreks ned til vannkanten for å begynne fiskingen. Dette var første gang med sene av multifilament for min del, og bevæpnet med en Lillauren Kobber 12g i enden av snøret gikk kastingen som en lek. Vi har tidligere hatt hell med denne sluken i samme område tidligere, og denne gangen ble intet unntak. Allerede etter 20 minutter hadde jeg landet 2 finne ørreter på henholdsvis 675 og 1395 gram. De påfølgende dagene fortsatte med like godt fiske, og vi prøvde ut forskjellige fiskemetoder med varierende resultater. Sluk var mest effektivt, etterfulgt av flue, men på bunnmeite fikk vi ikke et eneste napp. Vi fikk mye mer fisk enn vi kunne spise, men heldigvis var det en snøfonn i nærheten som gjorde nytte som fryser i de dagene vi var der. På denne måten fikk vi med oss en del fisk hjem. Dette høres ut som en skrøne, men gjennomsnittsstørrelsen på ørretene vi fikk lå på ca. 600 gram. Den minste vi fikk var på 400 gram og den største på 1395 gram. Med andre ord en meget bra fisketur. Etter fire dager satte vi kursen hjemover til Oslo, men vissheten om at jeg skulle på laksefiske på Vestlandet dagen etter holdt de værste fiskeabstinensene på avstand. Under følger noen bilder fra turen.

18082005170142exJ5O1wK28D3.jpg?22

18082005170142By5y6B7Qjt4i.jpg?21

180820051701429aXPLnYT8f54.jpg?80

18082005170142Ul4K8IEOx81k.jpg?81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.