Gå til innhold
Fiskersiden

Doggmakk


lakselorden
 Share

Recommended Posts

Har man nok mark er det greit å bruke 2-3 duggmark om gangen. Det blir en real tugge som fort kan veie en del gram, men mange ganger ser det ut til å være svært effektivt.

Likevel lurt å gjøre som eriku7 anbefaler, å innimellom bruke bare en. Noen ganger ser det ut til å fungere best.

2-3 er likevel det jeg har mest tro på, sånn stort sett. 2 hvis de er digre, 3 hvis de bare er store. Husk rød ulltråd i tillegg hvis det er laksen du er ute etter.

Bruker forresten duggmarken til mye annet enn laks. Til ål, brasme, suter f.eks. Og i sjøen.

Til ørret og stor abbor går de også an, selv om det kanskje der er like greit å bruke mer beskjedne str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Har man nok mark er det greit å bruke 2-3 duggmark om gangen. Det blir en real tugge som fort kan veie en del gram, men mange ganger ser det ut til å være svært effektivt.

Likevel lurt å gjøre som eriku7 anbefaler, å innimellom bruke bare en. Noen ganger ser det ut til å fungere best.

2-3 er likevel det jeg har mest tro på, sånn stort sett. 2 hvis de er digre, 3 hvis de bare er store. Husk rød ulltråd i tillegg hvis det er laksen du er ute etter.

Bruker forresten duggmarken til mye annet enn laks. Til ål, brasme, suter f.eks. Og i sjøen.

Til ørret og stor abbor går de også an, selv om det kanskje der er like greit å bruke mer beskjedne str.

Hvor finner du duggmarken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ut etter det har blitt mørkt på plenen din.

Bruk ei lommelykt og gå stille og forsiktig mens du lyser.

Duggmarken kommer opp på plenen din etter det har blitt mørkt og er derfor ganske lett å få tak i. Husk og trå varsomt siden den er meget var for vibrasjoner.

Etter jeg fikk vite og prøvd dette så har jeg ikke gravd mark.

En times plukking og jeg har en markboks full. Enkelt og morsomt.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jaggu teknikk det der å få tak i dem altså. Når jeg ser en doggmark, tar jeg den lille lykta i kjeften og bruker ene hånda til å hindre marken i å skli inn i hullet sitt. Ofte er jeg ikke rask nok, og har marken bare litt av kroppen ute av hullet, kan det være vanskelig å få tak på dem. Ellers må du ikke bare dra til dersom marken er delvis nedi jorda, da sliter den av. Blir forholdsvis tidlig mørkt også nå for tida, så en slipper å lure rundt natterstid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vore eit par turar etter doggmakk no. Som Svenna seier er det stor forskjell på fuktig og tørr plen. Plukka halvanna kilo makk på en time på den lokale kirkegården (bra med næring?) i regnveret førre veka. Kvelden før var resultatet ein handfull på tørr plen. Brukar ei haudelykt slik at begge hendene er fri. Prøver å finne punktet på makken som er nærmast holet (lys ende). Tek et fast tak der og lirker forsiktig frå side til side så kjem han opp til slutt...

tips: Finn en plass med asfaltert veg langs plenen og makken skulle ha minimale forutsetningar for å merke at du nærmar deg og du kan plukke i ro og mak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.