Gå til innhold
Fiskersiden

Stang spørsmål fra nybegynner (lengde,aksjon, etc)


rogers
 Share

Recommended Posts

Har tatt opp fiske hobbyen etter 15års pause.

Dro opp en pen ørret i Nøklevann i går, og fikk litt blod på tann [ :P ]

Driver å snuser på nytt utstyr, og har lese mye i dette forumet, i brosjyrer mm. Men er litt forvirret.

Håper noen med skrivekløe kan hjelpe meg med noen spørsmål:

Hva er forsjellen på en haspel stang, og en spinn stang ?

Hva påvirker valg av lengde på stanga ?

I USA bruker de korte stenger, men ser at mange her anbefaler lange 10-11 fots.

Hvis jeg ønsker en stang med slukvekt på 3-12g/5-20g, hva avgjør hvilken lengde man bør velge ?

Fordeler/ulemper med kort vs lang stang.

Er ulik type aksjon en smakssak, eller er det tilpasset spesiellt fiske ?

Noen produksenter oppgir aksjon, mens andre ikke.

Hilsen en noe forvirret nybegynner.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hyggelig å høre at du har fått blod på tann etter en lengere pause[ :P ]

Skal prøve å svare deg så godt som mulig. Det er sikkert andre på forumet som ikke er enig i alt, men dette er mine synspunkter.

1. Spinnstenger er beregnet for multiplikator-sneller (ambassadeur mm). Disse stengene har "pistolgrep" og små ringer.

Haspelstenger er da beregnet på haspelsneller og kjennetegnes ved store ringer nederst mot snellefeste.

2. Lengde på stang er litt avhengig av hvordan og hvor du fisker, men mest er det en smaksak. Står du fra land synes jeg en lang (10-11 fot) satng er mest egnet. Man kaster langt, samt at man ikke setter seg så lett fast i siv, tang o.l. hvis det er mye av dette ved vannkanten.

3. Jeg vil anbefale en stanglengde på ca 10 fot (min 9 fot) på en stang med slukvekt 3-12/ 5-20g.

4. Aksjon er først og fremst en smaksak, men fisker du med agn er en rolig aksjon en fordel. Da blir kasta mykere og du unngår å hive av agnet. Selv foretrekker jeg en rask toppaksjon til når jeg kaster med sluk. Har en Berkley series One 2-12 g på 10 fot jeg er veldig fornøyd med.

Håper dette ga noen svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vel ingen grunn til å sende "hemmlig info" om stenger og derfor heller ingen grunn til å sende PM om denne typen info. Og i hvertfall ingen grunn til å poste svar om at du har sendt PM da det vil blinke en egen varsling om dette. Forslaget blri altså at du poster relevant info i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at noen prøver å selge stanga han ikke er fornøyd med jeg :P

Men Roger, sleng inn en fangstrapport med bilder også da :D

Man trenger desverre ikke bare en stang.. Skal du fiske mye i marka vil en kort stang flere steder være det "rette" valget da du rett og slett ikke kommer til med en lang stang. Men som andre har nevnt, en lang stang kaster du som regel lengre med.

En stang for 1-7 gram på 6 fot og en 5-15 gram på 11,6 fot er det jeg pleier å drasse med meg når jeg fisker i marka. Snelle er en 1500 snelle fra Shimano.

Det kan visst du ikke ønsker å bruke for mye penger lønne seg å kjøpe en stang med kastevekter fra 5-25 gram på rundt 10 fot. Denne passer nemlig utmerket til fiske etter sjørret også. Men det går jo utover fiske med de helt minste slukene og wobblerene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av poppe

det mener jeg ihvertfall, TOREHaugesund! det hadde vært kult om du skrev ditt eget innlegg i egen bås. men ok, det er en smaksak

Beklager det Poppe... Trykka på feil knapp.

Det skulle vært ett innlegg med sitat av ditt innlegg

Som jeg (desverre) sa i Poppes innlegg, så kan stive stenger og være en ulempe, spesielt sammen med stive snører slik som fireline, de de også kan rive løs krokfestet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar !

Har blitt en god del klokere :-)

Skjønner at man ikke kan få i pose og sekk.

Ender vel muligens opp med to stenger. En relativt kort stang for fiske i skogen (øst/nordmarka),

og et litt tyngre sett.

For lett bruk har vurderer jeg et sett med Shimano Technium 2-10g 8fot, og en Symetre 750 snelle.

For litt tyngre bruk har tenker jeg på en snelle i "2500" størrelse, og en 5-20g stang. Men er usikker på lengden (8, 9, eller 10 fot).

Det jo ofte en del buskas og trær der jeg ferdes, så en for lang stang kan fort bli litt knotete.

Er ellers åpen for forslag !

Fangstrapport ja.

Skal legge ut det under Oslo.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Når det gjelder snelle, så klarer du deg med en 2500 snelle til begge de fiskene du skisserer, med 2 spoler. En med 0,20 monosene og en med 0,15-0,18 multisene...

0,18 multi til nomalt ørretfiske blir vel litt overkill? Treng heller ikkje både mono og multi, er i dei fleste tilfeller nok med ein av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I've been shopping !!

Shimano Technium 2-10g 8' + Symetre 750 FI

Shimano Antares 5-20g 10' + TwinPower 2500 FA

Det skulle dekke mitt bruk, samt at jeg har backup

hvis noe skulle svikte.

Greit med 40% rabatt og gode pakketilbud....

Men har uansett litt dårlig samvittighet for pengebruken [:I]

Overbeviser meg selv om at jeg investerer i kvaliteten på min egen fritid [8D]

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart! Uansett har du stang og snelle i mange år framover hvis du behandler dem pent. Å kjøpe billig koster like mye som dyrt i lengden hvis du fisker litt, det er bare at du legger i mer penger på en gang. Som bonus får du utstyr du kan stole på og som gir bedre komfort og fiskeglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.