Gå til innhold
Fiskersiden

Spesialkast/morokast/annet


JanM
 Share

Recommended Posts

Tenkte at forumet trengte en ny tråd [|)][ :) ]

Vi kjenner jo de vanlige kastene mange av oss, slik som overhånd, rulle, underhånd, sidekast etc, og sikkert også endel teknikker for vinkling av kast slik som dobbel spey, snakeroller og sirkelkast i ulike varianter.

Det finnes mange sider der ute som viser mange nyttige og ikke fullt så nyttige kast, men jeg er ute etter DITT kast. Det trenger ikke å være ditt i utgangspunktet, men at du liker det, og at du ikke minst behersker det. Del med deg av moroa. Så kan dette også bli en tråd for samtale om de kjente kastene også, helt greit det, det er nemlig ganske interessant hvordan vi alle tilpasser kastene for vårt eget bruk, og her kan små detaljer kunne komme en annen til gode. Du kan gjerne også diskutere siste fasene av et fluekast; avlevering og presentasjon. Men ikke la det bli en "uvenn-tråd"[ :) ]. Her finnes nemlig ikke så mange fasiter. Kom igjen. Hvem vil være den første?

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er vanskelig (på rett side av elva) å avlevere vinklede kast opp mot 90 grader. Spesielt på lav sommerelv fiskr jeg ofte nærmest på tvers av elva.

Med tohånds synes jeg da det enkleste er å benytte snap T for enkelt å vinkle 90 grader, gjerne med en luftmending slik at snøret ligger klappet og klart.

Ellers synes jeg dette pyramidekastet eller z-kastet er morsomt, bruker det når jeg eventuelt vil vinkle enda mer enn 90 grader i ett kaste, de ligner jo på snap T, men jeg synes man får større rekkevidde, behersker ikke dette fullt, for jeg har sett noen som vinkler 180 grader opp elva, kjekt å kunne benytte ved f.eks tverrstrøms inndrag med sunray over hølen.

PÅ feil side av elva benytter jeg nesten kun snakeroll selv om jeg vet det er ett kast som skal benyttes ved nedstrømsvind. Enhånds alltid snakeroll, tohånds benytter jeg av og til vesntre kasting, men har mer kontroll med høyra enda, så da blir det litt snakeroll. Prøver å variere litt. Har ikke øvd opp venstrekasting spey med enhånds, litt for komplisert, men har da begynt å beherkse overhåndskast med venstra.

Elva jeg fisker i er såpass lita så jeg foretrekker minst mulig plasking før utkast. Bruker ikke dobbel spey, synes det lager for mye lyd. Forvøvrig gjør snap t også det, så det blir ofte til at dette z kastet brukes. Bråker litt mindre, sikkert mange uenige?

Forøvrig benytter jeg intet annet enn kast fra vannet i elv, altså aldri overhodekast.

Kanskje du Jan kunne oppmuntre og evt. fortelle om smartere løsninger på rett og feil side av elva??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, Tres!

ja, her var det mye å ta fatt i. Skjønner at du har kastet en stund. Jeg kan godt si hva jeg mener, så får du ha meg unnskyldt hvis jeg ikke har forstått deg rett hele veien. Jeg skal også forsøke og forklare kastene du nevner kort for de uinnvidde, uten å gjøre det til en avhandling. Det er viktig, så de også kan følge tråden sånn noenlunde.

En ting om gangen så...

I et Snap-T, som Tres beskriver, løftes stanga litt opp, deretter slås stangtuppen under snøret i en vispende bevegelse slik at det farer mot deg og lager en U på vannet foran deg. Deretter kan du så nemlig lettere utføre ditt planlagte kast, for eksempel et speykast i din nye ønskede vinkel. Dette er altså et middel for å flytte på snøret til en bedre posisjon for nytt kast og vinkling. Det kan kombineres med alle typer kast, fordi selve kastet altså kommer i andre fase. Ja, Tres, jeg benytter det av og til med 2-hånds, men det er heller unntaket enn regelen. Personlig ser jeg selv på dette mer som et nyttig kast for å løfte et synkesnøre opp av vannet, og ser da på andre teknikker som bedre egnet til selve vinklingen du snakker om.

Til sterk vinkling foretrekker jeg dobbel spey eller snakeroll, både med 1- og 2-hånds. Du sier at en snakeroll skal benyttes ved nedstrøms vind. Mente du oppstrøms? Vel, en snakeroll er et godt middel på begge sider av elven, og det fungerer best uten alt for mye bakvind, altså ovenfra (nedstrøms). Når vinden blir for sterk ovenfra, egner etter min oppfatning dobbel spey seg bedre, for det er nettopp da vi utnytter denne vinden, ved å la den ta tak i snøret nedstrøms, for så å runde opp igjen til innkast. Ved sterk vind ovenfra kan du nemlig få problemer med å sette snakerollen opp mot vinden.

Når det gjelder 2-hånds, kan man saktens klare seg kun med høyrehåndsfatning øverst på begge sider av elva, men det hemmer deg ofte hvis du står på høyre side, bruker høyre hånd, og derav også må ta inn kastet på din høyre side. Det jeg mener er; har du plass i vannet på din høyre side? Hvis ja, så er det greit.

Det jeg også vil nevne, er at det gjelder en hovedregel om at vi alltid tar inn kastet på den siden som vender nedstrøms ved sterk vind ovenfra, rett og slett for å unngå at vi får hele kalaset i kroppen. Og da, Tres, når du står på venstre side av elva, der du normalt tar inn kastet på din høyre side med høyrehåndsfatning, ja da vil det absolutt være på sin plass å trene inn venstre øvre fatning for nettopp å kunne ta inn kastet på din venstre side, ok?

Det er selvsagt ingenting i veien for å bruke forskjellige teknikker alt etter hvilken side av elva du står på, slik du gjør. Men vil du ha best mulig vinklingsmulighet, noe du jo etterlyser, og mest mulig lettkastethet, kan det kanskje være lurt å beherske begge fatninger?

Til slutt; du synes et dobbel spey gir for mye lyd sier du. Da kaster du sikkert et dobbel spey slik amerikanerne gjør det, der de legger hele stanga over til den ene sia med snøret ned i vannet, og drar hele grei slepandes rundt for innkast. Jeg bruker dobbel spey slik (la oss si jeg står på venstre bredd): løfter stanga sakte opp til ca. klokka 10 inn mot bredden, gjør en liten pause, slår stanga i en regnbue ut midtstrøms, så vinden får ta tak i snøret. Men nå kommer det sentrale; IKKE la snøret ta vannet nå! Vend opp til innkast før snøret tar vannet. No noice.

Og så bare litt om det å gjøre et dobbel spey eller en snakeroll korrekt kroppsmessig for bedre vinkling; når snøret har fisket seg ferdig, setter du i det minste det beinet som er oppstrøms til å peke i din nye ønskede kastretning (vinkel). Deretter vrir du hofta tilbake mot snøret nedstrøms. Så starter du og fullfører din snake eller ditt dobbel spey med vridning av kropp tilbake. Pass på nå at du under vridningen tilbake, holder armene og kroppen parallellt, som etter gravemaskinmetoden, og ikke lar armene få gå sin egen vei, da mister du nemlig kontakten med snøret. RETT OPP STANGA IGJEN (viktig), og gjør innkastet ditt. I innkastet påser du at fortommen lander plant i det som skal bli din nye retning. Så fokuserer du all kraft i kastretningen din.

Dette blei en avhandling likevel, det er ikke så lett dette. Jeg forsøkte å gi deg min tolkning, og mine metoder. De er jo ikke de eneste rette da.

Du, forklar oss dette Z-kastet ditt er du snill.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den varianten av dobbel spey virker interesant, det er vondt å forstå med kun ord, veldig vanskelig å se deg for meg, blir det ikke på den måten du beskriver ganske minimalt mhp rett nedlegg?

Z kast og pyramidekast er ut fra det jeg vet mye av det samme bare pyramidekastet går høyere?

Dersom du ser på kastet ligner det på en snap t bare det at man utfører alt fram til innlegget i lufta, pyramiden går visst høyere, jeg bruker den lave metoden som jeg har lært kalles z kast.Ok nå kommer det jeg er dårlig på, forklaring på ett kast[:I][:I]

La oss si man står på rett side av elva, altså den siden jeg kaller for høyre bredd, den siden man utfører single spey fra, ok?

Snøret ligger dødt nedover, som med snap t gir man stangtuppen ett lite løft for deretter å slå nedover og deretter føres stanga i ett plan oppove elva til ankring , dette fører til at det dannes en z, og man velger selv hvor man vil ankre fortommen avhengig av vinkel.

Hvis du tenker deg en z, vil da nederste delen fyke flatt inn for ankring, når anker er satt utføres selve vinklingen. Lengden man fører z-en gir den vinkelen man ønsker, skal du ha 90 grader er det bare å føre stanga som ett normalt speykast (grøss dette er dårlig), fortommen ligger da i vannet, men ikke noe av snøret, altså mindre splash enn ett dobbelspey som blir utført på motsatt side av elven.

Ok, forklaringen er helt håpløs, må tegnes eller vises, men meget effektivf for vinkling mer enn 45 grader.

Vesntrehåndskasting med tohånds mener jeg er ett must, spesielt ved sterk vind oppstrøms da snakeroll kan bli meget farlig.

Enda kjekkre er det at jeg har fått meg #5 stang til laksefiske i dag, med fightbutt[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt anderledes kast;

1, Twist`n shout kastet

Dette er ikke et kast for å få flua ut i vannet, men for å få flua i nærheten av hånden. Du har sikker opplevd at det kan være vanskelig å se flua i mørket feks når du skal sjekke at den ikke har hengt seg opp. Twist`n shout gjør det lettere å få tak i flua.

Kastet går ut på at du får tak i skyteklumpen på kastesnøret med venstrehånden når du fører stangtuppen rett opp. Ikke hold snøret helt fast med venstre hånden, men la det gli igjennom rundingen mellom pekefinger og tommeltott. Bevegelsen i stangtuppen må ikke stoppe opp når du har fått tak i klumpen. Tvertimot, gjør du en "Twist" men stangtuppen nedover, slik snøret skyter fart. utfordringen ligger i å stoppe snøret i tide når det fyker gjennom rundingen i venstrehånden. Stopper du det for sent vil du kroke hånden din... (herav; shout). Det er en god regel å stoppe snøret med en gang du kjenner at det er slutt på kastesnøret og fortommen begynner.

2, Sidekast i sterk sidevind.

Dette kastet er sikkert beskrevet av mange tidligere, men så er det et meget praktisk kast, når det er sterk sidevind. Jeg legger stanga tilnærtmet vertikalt mht bakken i vindrettningen og bruker i tillegg vanlig dobbelttrekk. Kastet passer best fra 8 s/m og oppover.

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg: er ikke snap t veldig i familie med det amerikanerne j.f S.Rajeff og Loomis kaller for skagit?

Eneste forskjellen jeg klarer å se er snørene som brukes, altså disse syke synkesnørene.

Det virker som en videreutvikling for synkesnørefiske slik du bruker snap t som løft av synkesnøre, mulig jeg er på bærtur, men det svusjer og svisjer like mye[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snap t og skagit er for meg ett og samme kast. eller utgangspunktet blir det samme. var roar som gjorde meg oppmerksom på snap t. interessante greier, men selv synes jeg at et snake roll eller dobbel spey blir like greit. skagit plasker jo så det holder og etter min mening en ubrukelig kastestil om man fisker etter sjøørret. stilen ble vel oppfunnet der de fisker etter steelhead og slikt. den fisken er tydeligvis ikke særlig redd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

Den varianten av dobbel spey virker interesant, det er vondt å forstå med kun ord, veldig vanskelig å se deg for meg, blir det ikke på den måten du beskriver ganske minimalt mhp rett nedlegg?

Jeg skal forsøke å være litt mer presis;

Du løfter stanga opp til ca. 10, og inn mot bredden (sakte) for å få bort noe av snørefriksjonen. Pause. Øk farten, og slå stang og snøre i en regnbue ut mot midten av elva. Du kan godt ende opp der ute i elva med en forholdsvis lav stangføring, bare pass på at den ikke blir så lav at du slår snøret i vannet. Rund opp, og gå i en bue tilbake oppstrøms, akkurat som du ville gjort etter at rollen(e) på snaken var ferdig (analogi). Du har god tid. Før innkastet kommer, har du rettet opp stanga igjen (sentralt), og da er det viktig at du heller ikke har trukket stanga for mye mot deg ennå, ellers har du ikke noen vandring igjen for innkastet. Når du nå har rettet opp stanga, kommer et rett innkast, og da kan du også gjøre et rett nedlegg. Neida, du har god tid, bare du bruker den riktig [ :) ].

Denne formen for dobbel spey er bedre tilpasset det moderne underhåndskastet, der jo som vel kjent kun fortom skal tape. Altså kan vi godt si at "dobbel spey" slik jeg beskriver den her, ikke er et "eget" kast i seg selv, men bare et middel til en vinkling som skal etterfølges av typisk et moderne underhånd. Ble det noe klarere?

Det er ikke så lett for oss alle her å tyde såpass komplekse varianter som vi beskriver for hverandre, men det gjør ikke noe. Bare fortsett dere. Leser man innleggene omigjen og omigjen, skjønner man til slutt tegninga.

Det hadde kanskje vært en ide og ha et fisketreff i regi av fiskersiden for de som ønsket å utveksle stoff som dette, for da kunne man se teknikkene i praksis.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Brage

Har litt anderledes kast;

1, Twist`n shout kastet

Dette er ikke et kast for å få flua ut i vannet, men for å få flua i nærheten av hånden. Du har sikker opplevd at det kan være vanskelig å se flua i mørket feks når du skal sjekke at den ikke har hengt seg opp. Twist`n shout gjør det lettere å få tak i flua.

Kastet går ut på at du får tak i skyteklumpen på kastesnøret med venstrehånden når du fører stangtuppen rett opp. Ikke hold snøret helt fast med venstre hånden, men la det gli igjennom rundingen mellom pekefinger og tommeltott. Bevegelsen i stangtuppen må ikke stoppe opp når du har fått tak i klumpen. Tvertimot, gjør du en "Twist" men stangtuppen nedover, slik snøret skyter fart. utfordringen ligger i å stoppe snøret i tide når det fyker gjennom rundingen i venstrehånden. Stopper du det for sent vil du kroke hånden din... (herav; shout). Det er en god regel å stoppe snøret med en gang du kjenner at det er slutt på kastesnøret og fortommen begynner.

[ :) ][ :) ]

Akkurat. Du har altså løst grep rundt klumpen, som du får tak i, visper stanga litt så snøret skyter fart, og låser grepet når fortomen kommer? Ja, krever nok litt trening den (uten treble) [ :D ].

Takk!

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen morsom og nyttig variant for vinkling, er en rolling langsmed vannet, dvs. rett over vannflaten. Egner seg kanskje best for 1-hånds. I en tradisjonell snake, lager du sirkelen medurs hvis du står på venstre bredd, moturs hvis du står på høyre (ihvertfall hvis vi tenker oss mer horisontale sirkler, og klokka "ligger på toppen"). På sett og vis blir det det samme nå, bare det at nå slår du rollene noe mer vertikalt og ikke så horisontalt som en tradisjonell snakeroll ofte kan være.

Eks: du står på venstre bredd. Beveg stanga først sakte litt foran deg i posisjon ca. klokka 10. Da har du allerede trukket litt snøre mot oppstrøms og fått redusert friksjonen. Lag roller, flere stykker om nødvendig lavt over vannet vertikalt og medurs mens du vender på kroppen din. Når du har oppnådd ny kastretning, tar du inn innkastet på vanlig måte, alt etter hva slags kast du vil utføre.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør vel heller ikke glemme noe som faktisk er meget nyttig, altså å få inn flua for sjekk raskt!

Snøret ligger nedstrøms, vipplitt opp, slå ned og legg ut stanga og fortommen legger seg på stanga svisj inn for enkel sjekk.

Ikke noe fluekast, men nyttig.

Ellers har noen erfaring med dette pil og bue kastet i små elver med tett vegetasjon?

Rovfisker Velle må legge ut litt om dette morsomme trikset[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Ha,ha pil og bue kastet ja.[ :) ] Brukte en del dette trikset da jeg fisket småørret i en liten bekk med vegitasjon. Kansje noe Åmselvas harde kjerne bruker også?

Det er igrunn bare til å holde i flua, og trekke den mot seg slik at stangen spennes opp. Så slipper enn flua og den går som en pil gjennom luften.

Steeple cast, hæh?,hæh?,HÆH?. Noen som har hørt om det? hæh?,hæh?

Høres veldig tøft ut, men det er ikke være enn at man kaster med høy vinkel i bakslengen. Greit å bruke når du står på svaberget og fjellveggen er nær deg.

Backhand kast er enda tøffere. Eller kalles det for backhand?

Stangen har man i høyre hånd, og så fører man armen over brystkassen. Håndleddet bøyes så bakover, og så gir man en snert forover. Brukes for trange situasjoner på høyre side.

Gjett om vi har det gøy på 5 kubikks turist plyndret elv.[ :) !]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.