Gå til innhold
Fiskersiden

Krøkelaks i Numedalslågen


NoCatch
 Share

Recommended Posts

Når skal noen sette en stopper for krøkefisket som foregår i Vestfossen. Har ved flere anledninger studert fisket i denne fossen da jeg har fisket på valdet nedenfor. Sist gang jeg var der ble det fisket med bly og treblekrok! Det er for drøyt. De fikk landet noen lakser, mistet mange som sansynlig ble skadet av medfarten fra treblekroken.

Det samme foregår til en viss grad i Kjærrafossen. Har fisket opp krøketackle ved flere anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt forkastelig!! Fisket under Kjærrafossen skulle vært forbudt!!

Har selv ved flere anledninger funnet fisk langt nedenfor som har vært skadet. Har også ved selvsyn sett flere tilfeller der folk mer eller mindre aktivt går inn for å krøke fisk. Nevnte under en annen link"Numedalslågen" at forvaltningen av elva er helt på trynet!

Dette er bare nok et eksempel på dette!!

La for noen år tilbake ut en brannfakkel gjennom et av fiskebladene våre når det gjaldt troverdigheten av fangsstatistikken i N.Lågen.

Laks fisket på redskap kontra "kulturfisket"!!

Har sjelden følt at jeg har tråkket så mye på tærne til noen.

Ble lovet at heretter skulle statistikkene legges ut slik at man kunne se hvor mye laks som var fisket på de enkelte strekninger.

DETTE HAR ENDA IKKE SKJEDD!!

Jeg påstår igjen at statistikken fra Numedalslågen er riv ruskende gal!! det blir tatt MINDRE på sportsfiskeredskap og MERE på kulturfisket enn det som er opplyst. Denne påstanden står jeg for til det motsatte er bevist. Numedalslågen er tiår bak i forvaltningen. Kom gjerne med synspunkter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestfossen blir totalfredet fra 2006,har blitt mye bedre i kjærrafossen de siste årene,er det mye fisk er det ikke til å ungå å krøke fisk der selv om man ikke går inn for det,men for min del hadde det ikke gjort noe å fredet kjærrafossen også,det er altfor mye krøking og skading av fisken der,selv om det er utrolig morro å fiske der når det går ny fisk inn i hølen,da biter den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk selv melding fra to kompiser som fisket "Stubben" i går. De som fisket før dem landet noen laks, men som kompis sa det: "Nå de fisker med 4/0 markkrok og søkke og svært sjelden setter på mark og gjør monstertilslag ved selv den minste antydning til å være i nærheten av fisk, så er det ikke vanskelig å skjønne hva som foregår". Når i tillegg den ene av fiskene som ble landet mens de holdt på å rigge seg til ble kroket i siden og fiskerne tydelig satte liten pris på at mine kompiser ville overvære landingen, så tyder vel dette bare på en ting.

Jeg mener det er en eneste ting som hjelper og det er: Oppsyn som enkelt kan tilkalles og som ellers bør patruljere valdene og bøter som svir. Gjerne fra 10.000,- og oppover. Kjør gjerne et skikkelig raid innimellom og bøtelegg alle som fisker ulovlig. Dette er tross alt miljøkriminalitet. Når folk omtrent mener de har hevd på å få krøke laks fordi de har gjort dette i alle år, så er det bare å kjøre på med bøter for å få bukt med svineriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Jeg mener det er en eneste ting som hjelper og det er: Oppsyn som enkelt kan tilkalles og som ellers bør patruljere valdene og bøter som svir. Gjerne fra 10.000,- og oppover. Kjør gjerne et skikkelig raid innimellom og bøtelegg alle som fisker ulovlig. Dette er tross alt miljøkriminalitet. Når folk omtrent mener de har hevd på å få krøke laks fordi de har gjort dette i alle år, så er det bare å kjøre på med bøter for å få bukt med svineriet.

Og selvfølgelig inndragning av alt fiskeutstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Deetuben

Noen som forresten vet eksakt hvor mye som ble fisket under Kjærra siste sesong på sportsfisket?? Tenker totalt Kjærra, Vestfossen, Stubben??

Jeg har ikke klart å finne noen fangststatistikk over disse.Burde helt klart vært opplyst fra kortselgers side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, vi snakker om det som også omtales som rykking av fisk. Dvs at man rykker løs med forholdsvis store kroker i håp om at fisk blir truffet av kroken og sittende fast. Dette skader mye fisk og er ellers etisk forkastelig og strider mot alle regler gitt for sportsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.