Gå til innhold
Fiskersiden

Ingen karper, men .....


avkroken
 Share

Recommended Posts

Gjest Frisch

Vi testet mark i det vide og det brede, men uten resultat. På med mais, og fisken satt! ;-)

Ellers skal det nevnes at alle mine salmonide-perser er tatt på kjøttprodukter av diverse typer....

Bok følger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Hybridene er i utgangspunktet veldig lik karuss. Ihvertfall i den størrelsen vi fikk. Eneste som skiller de fra vanlig karuss, er at de har bitte små skjeggtråder, og at ryggfinnen er mer lik karpens. Når fisken blir større blir også forskjellene mer tydelige. Bildet under er av thomas, som sikkert kan skrive under på at de er gode fightere:

Carassiusvulgaris.jpg

Og en vanlig karuss (tror denne er tatt av Piscator/rune):

Carassius.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Hybridene er i utgangspunktet veldig lik karuss. Ihvertfall i den størrelsen vi fikk. Eneste som skiller de fra vanlig karuss, er at de har bitte små skjeggtråder, og at ryggfinnen er mer lik karpens. Når fisken blir større blir også forskjellene mer tydelige. Bildet under er av thomas, som sikkert kan skrive under på at de er gode fightere:

Ja Morten, det kan jeg skrive under på. Rå kraft fra karpen blandet med litt vilter karuss blir krutt det! Men det blir liksom ikke helt det samme likevel, da det ikke er en egen art... Har blitt skuffet noen ganger, når man etter en lang og heftig fight ser at det ligger en "karpe uten skjegg" i håven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av Thomas

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Hybridene er i utgangspunktet veldig lik karuss. Ihvertfall i den størrelsen vi fikk. Eneste som skiller de fra vanlig karuss, er at de har bitte små skjeggtråder, og at ryggfinnen er mer lik karpens. Når fisken blir større blir også forskjellene mer tydelige. Bildet under er av thomas, som sikkert kan skrive under på at de er gode fightere:

Ja Morten, det kan jeg skrive under på. Rå kraft fra karpen blandet med litt vilter karuss blir krutt det! Men det blir liksom ikke helt det samme likevel, da det ikke er en egen art... Har blitt skuffet noen ganger, når man etter en lang og heftig fight ser at det ligger en "karpe uten skjegg" i håven.

Har selv fått en hybrid på rundt 3,5 på match og 0,15, så ja, de drar svært bra! Personlig så klarer jeg liksom ikke å bli så skuffa (selv om jeg ser poenget ditt), i Norge skal man jo være fornøyd bare man får karpefisk (uansett art) over 3 kilo...[ :D ][ :) ]

Angående prikkepetter, så er han nå iferd med å bli pinnsvin-mat.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, snakker om artsrasister?? Tipper vi har med med såra og vonbrotne karpefisk meitere å gjøre, som har følt seg undertrykt gjennom tiår...

Når det gjelder karpefisk og fighterevne, er det etter min mening kun karpe (har enda ikke fått suter over kiloen, så den kan jeg ikke uttale meg om) som kan måle seg med ørreten. Er slappe alle sammen... Tilogmed stam'en som er så oppskrytt er slapp i forhold til fjell-ørret av samme størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BAre vent til du får 2 kilos suteren. Desverre har ingen landet barbe i Norge enda, men når du får den kan fjellørreten gå å legge seg.

Karpe fighter faktisk ikke spesielt bra i forhold til størrelsen. En gullbust på et parr kilo hadde vært mye råere.

Men dassbekkerøya hadde en elendig fight.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulff...min erfaring med både ørret og karpefisker er at de ofte blir late med størrelsen. Ikke alltid men faktisk ganske ofte.Ja og så har jo selvsagt utstyret mye å si for hvordan en fight oppleves. Har selv stått bortimot et kvarter å bala med en kiloskarpe som bare IKKE ville opp. Og motsatt har jeg vinsja inn en 11 kilos som en våt sekk med poteter. Dro inn enn Tyrifjordørret på rundt 5 kilo også denne som en sekk med poteter. Trodde det var en liten gjedde som var feilkroka på midten. Har også stått i det lange og brede med kilosørret ørret og harr på matchstanga. Begge fighter uta ville H.... Elvefisk og særlig harr av stor størrelse fighter jo ganske rått ute i strømmen. Mye av det skyldes selvsagt hjelpen fisken får fra strømmen da.Jeg tror også fiskens fighteregenskaper varierer med formen og miljøet. Som en liten kuriositet så er brasme en motsatt fisk når det gjelder form og fighteregenskaper. Brasmer opp til ca 4 kilo fighter dårlig, ja rett og slett...men de riktig store kan være helt rå. Jon Ks 5 kilos fra Steinsfjorden var "STORGJEDDE" I lang tid før den kom opp til overflaten som en STORBRASME etter en helt utrolig fight. Ellers så kan jeg bare tilslutte med herren forran når det gjelder suter og karpe og styrke. De fighter ikke med like hurtige utras som ørreten og harren men har de først bestemt seg for å gå et sted(feks en trerot eller annet snagg)så bør du ha utstyr som holder. For et eller annet ryker dersom du ikke kan tviholde fisken tilbake og det kan være HÅRETE... Når det uler i nylonen og du skjelver i knæra og ber om at stanga ikke knekker...vel det må bare prøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er vanskelig å utpeke en art som den råeste fighteren... Men i forhold til størrelsen så kommer nok suteren høyt opp. Dessuten er det jo veldig individuelt også da. Har opplevd å vinsje en 10-kilos karpe rett inn, men også å fighte like stor fisk i tre kvarter i det samme vannet. Men det er vel ikke alltid det er fighten som teller mest, eller? Det er i alle fall ikke det jeg har satt høyest de turene jeg har vært på Bergstjern... Nei, da er det gjørme til knærne, mygg, minus om natta, riksvegen like ved o.l som sjarmerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

All fisk er herlig å ha på kroken. Hver sin lyst. Som Knut sier så er det jo til slutt utstyret som bestemmer hvordan en fight blir.

Der sa du det TO. All fisk er herlig å ha på kroken [ :D ]. Tilogmed fisk med fettfinne. Og stam er en av mine favoritter... Fikk bare et behov for å slå et slag for fettfinnefisken, da de får ufortjernt hard medfart her på forumet for tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ulff

Hmm, snakker om artsrasister?? Tipper vi har med med såra og vonbrotne karpefisk meitere å gjøre, som har følt seg undertrykt gjennom tiår...

Når det gjelder karpefisk og fighterevne, er det etter min mening kun karpe (har enda ikke fått suter over kiloen, så den kan jeg ikke uttale meg om) som kan måle seg med ørreten. Er slappe alle sammen... Tilogmed stam'en som er så oppskrytt er slapp i forhold til fjell-ørret av samme størrelse.

Hvis du vil ha suter over kiloen er det bare å ta seg en tur i gjersjøelva. Har fått suter der på hver tur bortsett fra en i år, og alle fiskene var mellom 1060g og 1170g. Og de fighter noe helt fantastisk på en lett feeder!!!

Og hva det gjelder fighting-evne til karpe-karuss hybrider har jeg bare en erfaring fra sluppan for noen uker siden, hvor jeg dro inn min eneste karpe/karuss så langt. Fisken veide 3,5kg og brukte under 30 sek fra den var løs fra snag'en til den var i håven! Jeg har fått 200g's mort som har fighta bedre... Men det avskrekker meg ikke fra å prøve igjen etter det ryktet de har...[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tør bok ikke jeg kalle meg en meitefisker (ennå), men de 3 suterne jeg har fått opp de siste ukene har alle vært over 2kg. Og de to siste var helt sinnsyke! De hadde Run på Run. Og knuste SØ på samme størrelse langt ned i støvlene.

Suter er uten tvil den sprekeste fisken jeg har hatt kontakt med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Dette med fighterevne er veldig individuellt. Har fått kilosørret på lett - tørrflue som det bare var å trekke på land, og jeg har fått ti kilos karper som jeg kunne gjøre det samme med. På den andre siden har jeg fått kilos-suter i gjersjøelva som jeg omtrent ikke har klart å få opp på land, og en 12 kilos skjellkarpe som nappet av 30 meter snøre på 100 meters hold og som aldri ville nærme seg land en gang... Det samme kan sies om den nevnte stam`en til Ulf. Har fått to kilos slappfisker og 2 kilos kamikaze-fisk. Alt er uansett knall å få på kroken så lenge man faktisk er på fisketur[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt fjernt ut dette "meite-fiske" deres gutter. Når man snakker om arter som Karpe, Suter og Barbe!!?? Fisker vi fortsatt i Norge da? Høres mer ut som fiske i en sølepytt i Polen[ :D ] Vel, men jeg skal vel ikke utale meg, har jo ikke prøve de "sære" enda. Kansje jeg skal ta med med 12' FOX'en min og prøve en dag, burde vel egne seg med litt kyllingfor pellets på kroken?[ :D ] Alltid klar for nye eventyr!

Selv har jeg erfaring med at f.eks stor SØ oppfører seg som en daff torsk, men det er veldig idividuelt! 2-kilos Sei(ja det finnes fisk i saltvann oxo[ :) ]), tatt på sei-streemere og fluestang er de Psykeste krefter jeg har fightet med noen gang, iforhol til størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.